“De war for talent heerst meer dan ooit tevoren”, het is een uitspraak die we tot in den treure horen, met of zonder nuance. We leggen Sofia Van Overmeire, General Manager van HR Talents, vijf stellingen voor om de strijd voor talent in het juiste perspectief te plaatsen.
Sofia: “Volledig mee eens. We zien nog altijd bedrijven die er niet in slagen om ons uit te leggen waarom iemand bij hen zou moeten komen werken. Werknemers zijn op zoek naar toegevoegde waarde. Als werkgever moet je een verhaal ontwikkelen dat mensen toont dat ze iets bijdragen en iedereen moet dat verhaal ademen. Een kandidaat kan zich aangesproken voelen door het verhaal van het topmanagement, maar afhaken omdat een junior recruiter hem niet even goed weet te inspireren. Laat hiring managers in de lead zitten om kandidaten van de missie en visie te overtuigen. Een kandidaat moet staan popelen om mee te werken aan dat verhaal en voelen dat zijn talenten en vaardigheden echt iets zullen betekenen.”
Sofia: “Als werkgever moet je het kader goed afbakenen. Bepaal nog voor het rekruteringsproces van start gaat met je managers wat je te bieden hebt en welke compromissen je wil sluiten. Een goed vrijheidskader is belangrijk. Het is sneu als een kandidaat vier rondes moet doorlopen om het proces dan te zien fout lopen op een bedrijfswagen. Leg vooraf het loonbeleid vast en kijk wat mogelijk is op vlak van thuiswerk. Dat is geen vraag die je kan afwimpelen tot het moment dat de werknemer in dienst treedt. Kandidaten stellen ons de vraag al meteen bij het eerste contact.”
Sofia: “Dat is zeker zo, denk alleen al aan de verschillende mogelijke contractvormen. Of iemand op de payroll moet, is in tijden van arbeidsschaarste een non-discussie. Zoek vooral de juiste persoon en bekijk pas dan de vorm: vast in dienst, freelance, als consultant, voltijds, deeltijds, enzovoort. Soms is een heel ervaren freelancer die één dag per week voor je werkt een betere oplossing dan een onervaren voltijdse medewerker op de payroll. Durf jobs ook op te knippen om zo heel individueel tot een compromis te komen met een kandidaat.”
Wij noemen dat ‘ideals’, geïndividualiseerde deals met kandidaten.
“Die individualisering is echt een trend om de war for talent te winnen. In de Verenigde Staten omschrijft men dit als the pixelated workforce: elke werknemer is een pixel op een foto, met een unieke identiteit, een eigen persoonlijkheid, talenten, wensen, enzovoort. Binnen een afgesproken kader kan je een job echt gaan craften op een persoon. Wij noemen dat ‘ideals’, geïndividualiseerde deals met kandidaten, maar heel weinig bedrijven passen dit al toe. Je verleent bepaalde gunsten om mensen te overtuigen om bij je te komen werken. Als iemand elke dinsdag vroeger wil vertrekken om voetbaltraining te geven en dat is voor de organisatie in het bedrijf haalbaar, waarom niet? Bekijk waar mensen energie van krijgen en pas de overeenkomst daarop aan.”
Sofia: “Het is belangrijk dat je de verwachtingen kan waarmaken. Doe wat je zegt en zeg wat je doet. Daarnet had ik het over missie en visie. Het is belangrijk om consequent te zijn in de boodschap die je uitdraagt. Het is cruciaal om te praten met je medewerkers, te evalueren en bij te sturen waar nodig. Soms zitten de oplossingen in een klein hoekje. Vroeger lag een aanpak vast voor tien jaar, vandaag moet je maandelijks bekijken wat er in je omgeving gebeurt. Vraag je medewerkers vaak genoeg ‘Are we good?’ en start dan met de volgende sprint.”
Sofia: “De pandemie is zeer zwaar geweest voor veel mensen. Het maken van menselijke connecties stond onder druk, de kansen om mensen te laten genieten waren schaars. De behoefte daarnaar is uiteraard individugebonden. Onze CEO houdt van feesten en vindt altijd wel een goede reden om er eentje te organiseren. Dat creëert een mooie dynamiek in onze organisatie. Het is belangrijk om de pandemie nu even te overcompenseren, zodat mensen elkaar goed kunnen leren kennen, opnieuw kunnen connecteren. Die dynamiek nemen ze mee in hun contacten. Op die manier gedragen ze zich als ambassadeurs binnen hun netwerk, met positieve gevolgen voor zowel het employer brand als voor de retentie.”
HR Talents is sponsor van de CHRO Day op 11 mei.
Elk jaar presenteert Acerta Consult zijn HR Outlook, een nota waarin de HR-dienstverlener zijn visie op de arbeidsmarkt voor het komende jaar belicht. Een mooie aanleiding voor ons om deze met een selecte groep CHRO’s en HR-directeuren te bespreken tijdens de derde editie van de Winterwende. Focus lag op de thema’s AI, welzijn en talent management.
TVH Parts zit midden in een verhaal van groei, transformatie en globalisering. We spraken met Peter Geiregat, Chief People Officer, en Els Debaere, HR Director EMEA, over de balans tussen ‘behouden wat goed is’ en change management richting globalisering.