Retentie, of het vermogen van een organisatie om haar medewerkers aan zich te binden. In deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt is het meer dan ooit een hot topic. Maar dit is ook het tijdperk van technologische vooruitgang en AI. Sophie Jansen, David Myers en Bas Eggelaar (SuccessDay) leggen uit hoe je daarmee een hogere retentiegraad bereikt binnen de organisatie.
Wat als je kiest voor waarden, eerder dan voor het financiële? Als je gaat voor mensen, eerder dan voor KPI’s? Je leest het in het interview met Veronique Elskens, Regional Director Executive Search Benelux, over de bijna twintig jaar bij rekruteringsbedrijf Robert Half.
“Never waste a good crisis”, zei Winston Churchill ooit. Een mooi adagium, maar gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want met een wereld die in ijltempo verandert, worden bedrijven geregeld geconfronteerd met onverwachte en onvoorspelbare omstandigheden. Hoe bereid je je daar op voor? Hoe moet je ermee omgaan als het zover is? En wat kunnen we eruit leren? Met die vragen trokken we naar professor Carine Peeters en professor Kurt Verweire die beiden verbonden zijn aan de Vlerick Business School.
Door de digitalisering die aan een rotvaart door de bedrijfswereld dendert, worden de traditionele vormen van leiderschap steeds meer in vraag gesteld. Hebben digitale tools een machtsshift naar de werknemers teweeggebracht? Hoe ga je daar als manager mee om? En is er in deze omgeving nog plaats voor een menselijke en nabije vorm van leidinggeven? De solution experts van LHH (onderdeel van The Adecco Group) denken er volop over na.
Weinig nieuwe technologieën waar zoveel “buzz” rond is, als rond artificiële intelligentie (AI). AI lijkt als mirakeloplossing vandaag alles al te kunnen. In de HR-wereld moet die stelling alvast stevig genuanceerd worden, klinkt het bij HR-dienstverlener Hudson. “De mens is nog een te complex ecosysteem voor machines.”
Hoe beheer je een jaarlijkse omzet die in de tientallen miljarden dollars loopt, voornamelijk gedreven door wereldwijde activiteiten in transport en logistiek? Hans De Vriese, Senior Vice President en Deputy CFO bij A.P. Moller-Maersk (APMM) vertelt ons hoe hij navigeert doorheen de grote hedendaagse financiële uitdagingen.