Karine Buys is Director HRM en werkt bij Bayer sinds 2008: “Dit is het bedrijf waar ik tot nu toe het langst ben gebleven, dat zegt misschien wel iets”, vertelt ze ons. We zoomen met Karine in op een aantal voorbije, huidige en toekomstige HR-uitdagingen.
We kennen Bayer misschien het best uit de farma-industrie, maar eigenlijk is hun grootste afdeling crop science, of alles wat met landbouw te maken heeft. Vandaag stuurt Karine een 35-koppig team aan als Head of HR Benelux. Ongeveer 2.000 mensen maken deel uit van het personeelsbestand in de Benelux, dat fifty-fifty verdeeld is tussen België en Nederland: “We merken ondanks onze geografische nabijheid toch de aanwezigheid van twee culturen. We hebben verschillende sites in België en Nederland, wat het overzicht complex maar uitdagend maakt.”
Hoe gemakkelijk of moeilijk is het om als Head of HR Benelux met de andere HR-afdelingen in sync te zijn?
Karine: “Binnen HR heb ik mensen op verschillende sites. Ons HR-team is als volgt georganiseerd: talent leads werken in sync met het divisionele leiderschapsteam op strategisch niveau. Onze HR-partners staan in voor de dagelijkse operationele ondersteuning van leidinggevenden voor alle divisies. En de HR-operations afdeling behandelt de algemene vragen van onze medewerkers. Mijn Leadership Team houdt een vinger aan de pols over alles wat speelt binnen de Benelux.
Op internationaal niveau (onze hoofdzetel is gevestigd in Duitsland) maak ik ook deel uit van een community van HR-directeuren voor EMEA. Zo zijn we mooi gealigneerd met de strategie op globaal niveau.
Onze HR-functies zijn best uitdagend door de complexiteit van 2 landen, verschillende sites en 3 divisies (Pharmaceuticals, Crop Science en Consumer Health). Maar door continu af te stemmen en goed geconnecteerd te zijn, houden we elkaar op de hoogte over de belangrijke topics. Bij Bayer voel ik aan dat HR een stem heeft, en impact heeft om mee de strategie te bepalen. Dat is belangrijk om de juiste middelen en tools te krijgen om onze job goed te kunnen doen.”
Bij Bayer voel ik aan dat HR een stem heeft, en impact heeft om mee de strategie te bepalen.
Hoe blikt u terug op de coronaperiode, toen life sciences boomden, wat zijn uw belangrijkste take-aways?
Karine: “Drie take-aways:
Wat is uw visie op het aanpakken van het alom aanwezige burnout-probleem?
Karine: “We zetten vooral in op preventie. Zo hebben we een Employee Assistance Program waarmee we paraat staan voor mensen die iets voelen aankomen of die al met iets zitten. We sturen ook aan op persoonlijk ownership nemen rond je gezondheid en hebben daar opleidingen voor. Ik ben ervan overtuigd dat werk slechts een stuk van de puzzel is. Zo zien we mensen die worstelen met grote veranderingen in hun leven die zeker ook een rol spelen. We leiden ook leidinggevenden op om hier zo goed mogelijk mee om te gaan en preventief te leren werken of signalen te herkennen.”
De nadruk van al onze maatregelen ligt op het ontwikkelen van een mindset: ‘Ik neem de tijd voor mezelf om dingen anders te doen, om bewust aan mijn gezondheid en welzijn te werken.’
“Als HR hebben we ervoor gezorgd dat er allerhande support voorhanden is, en we moedigen de mensen aan er gebruik van te maken. Zo hebben we ook nog een ambassador community die activiteiten en aanspreekpunten voorziet. We organiseren allerhande gezondheidssessies rond slapen, gezond eten, enz. om de mensen aan te zetten de dingen anders te doen. De nadruk van al onze maatregelen ligt op het ontwikkelen van een mindset: ‘Ik neem de tijd voor mezelf om dingen anders te doen, om bewust aan mijn gezondheid en welzijn te werken.’ Ik denk dat dit een goede aanpak is om het probleem op de lange termijn aan te pakken.”
Hoe pakt u de schaarste van talent aan, wat doet u anders dan pakweg 10 jaar geleden?
Karine: “Bayer heeft een mooie reputatie als werkgever binnen onze sector en op het vlak van salaris en voordelen, zodat we ook goede profielen kunnen aantrekken. Weet je, we gaan heel proactief te werk: we kijken al naar talenten vanaf het middelbaar. We bezoeken jongeren en nodigen ze uit, zodat we al vroeg talent pools kunnen uitbouwen. We houden dan contact met hen en moedigen hen ook aan om toekomstgerichte STEM-studierichtingen te kiezen. Ingenieurs en bachelors van alle ‘tech’-richtingen – mechanica, elektronica, chemie – kunnen bij ons terecht. Ook algemene digitale functies, en gespecialiseerde farma- en landbouwfuncties.”
We bezoeken jongeren en nodigen ze uit, zodat we al vroeg talent pools kunnen uitbouwen. We moedigen hen ook aan om STEM-studierichtingen te kiezen.
“Maar ja, het is duidelijk dat het een kandidatenmarkt is. Daarom zetten we al geruime tijd in op sociale media: we hebben een grote groep werknemers die vrijwillig ‘posten’ met de hashtag #teambayerbenelux over hoe het is om te werken bij Bayer. Authentieke getuigenissen hebben veel impact.”
Welk stuk van HR verdient uw bijzondere aandacht en waarom?
Karine: “Dat wisselt. Leiding geven aan mijn team om samen succesvol te zijn in een context van voortdurend veranderende uitdagingen, is een van mijn belangrijkste taken. Hierin investeer ik graag voldoende tijd. Voorts zijn we nu vooral aan het focussen op de ondersteuning van grote transformatieprojecten. We hebben ons ook gereorganiseerd om meer agile te werken, en dat vergt nog veel aandacht.
Ook de begeleiding van werknemers in de new way of working, en de hele ommezwaai naar een volledig groene car policy – alles elektrisch – zijn mooie projecten voor ons team. Voor veel van die programma’s is HR in the lead, wat ons werk erg boeiend maakt.”
Wat maakt u als persoon een goede HR-directeur? Welke skills horen daarbij?
Karine: “Men zegt me dat ik altijd open sta voor innovatie en dat ik status quo durf uit te dagen. Daardoor voel ik aan dat we in de Benelux vaak een voorloper zijn om zaken op te zetten of aan te pakken. Men zegt ook dat ik besluitvaardig ben. Het is waar dat ik liever snel beslis en daarbij soms risico’s moet nemen. Ik zeg altijd: ‘Laat ons experimenteren en proberen, en dan bijsturen waar nodig.’ Verder ben ik erg leergierig. Vooral in ‘nieuwigheden’ probeer ik altijd de opportuniteiten te zien. Ik hecht er ook veel belang aan het team mee te krijgen als leider, want zonder je team kan je geen mooie resultaten boeken.”
Laat ons experimenteren en proberen, en dan bijsturen waar nodig.
Welke support-diensten horen bij Bayer bij de dienst HR, in de zin van ESG, CSR, of D&I?
Karine: “Ik ben blij te kunnen zeggen dat bij ons de focus 100% op HR ligt. Communications, CSR en ESG zijn aparte diensten en ik vind dat goed. Als HR faciliteren we wel topics gelinkt met D&I. We werken wel allemaal goed samen en krijgen de nodige ondersteuning van elkaar waar nodig. Voor mij is het prima om met mijn team op HR-zaken te kunnen focussen.”
Welke zijn voor Bayer de grootste HR-uitdagingen in 2023?
Karine: “Voor dit jaar de grote transformaties. We steken veel tijd in het aligneren met de behoeften van de business, de klanten en de markt. Daarom moeten in ons team de juiste competenties op het gepaste topic werken. We zijn ons ook veel meer aan het verdiepen in data analytics: wat doen we met de data en hoe zetten we ze om in strategie en visie naar de toekomst toe. We hopen op die manier ook inzicht te krijgen in de future skills.
Voor ons eigen team focussen we vooral op welzijn en personal ownership ervan. Tot slot blijft de dagelijkse ondersteuning van leidinggevenden ook een uitdaging.
Alles wordt met de dag meer complex, en ik meen dat een goede samenwerking en ondersteuning cruciaal zijn om alles goed te laten verlopen.”
Wat is uw visie op een ideale HR-wereld, mocht u die zelf mogen uittekenen?
Karine: “Ik kan geen ideale wereld nastreven want die bestaat niet (lacht). Wat ideaal zou kunnen zijn, verandert immers voortdurend. Ik denk dat we de ambitie moeten hebben om wendbaar te zijn en de beste employee experience te kunnen neerzetten. Ik wil een HR zijn dat de business, de werknemers en de leiders sterker en succesvol maakt met de nodige ondersteuning en inzichten, zodat ze kunnen bijdragen tot het succes van Bayer.
Ik zou willen eindigen met een oproep om altijd te blijven investeren in jezelf. Blijf nieuwe ideeën opdoen en andere invalshoeken ontdekken, mee in de stroom van veranderingen.”
In een gesprek met House of Executives deelt Pieter Janssens, CEO van iO, een boeiende blik op zijn achtergrond, de evolutie van zijn bedrijf iO en de groeiende invloed van de Chief Marketing Officer (CMO) in de board.
Tijdens ons gesprek met Wouter Van Linden, Head of HR bij Waterland Private Equity, hoorden we een aantal atypische uitspraken in vergelijking met wat andere CHRO’s ons vertellen in België.