Valérie Nerinckx, Group HR Director bij SMT Holding

Valérie Nerinckx, Group HR Director bij SMT Holding

10 vragen aan Valérie: ‘Ik maak het waarom duidelijk’

Leden Lounge

In onze rubriek Leden Lounge stellen we de leden van onze community voor. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen? Dit keer: Valérie Nerinckx, Group HR Director bij SMT Holding. De antwoorden in 10 kernwoorden: businesspartner, diversiteit, employee experience, empowerment, datagestuurd beleid, transformatie, employer of choice, generalist, versterken en… druivenstreek.

 

1. Kan u uw organisatie introduceren in een notendop?

Valérie: “SMT is een full-service distributiebedrijf en aftersales partner, gespecialiseerd in machines voor de bouw, material handling, recycling en transport. We zijn een van de grootste Volvo Construction Equipment Partners. In de VS en in Afrika werken we ook met andere premium merken.

Ons hoofdkantoor is gevestigd in Brussel, en we zijn actief in de hele Benelux, Afrika, het VK en de VS.

Het is onze missie om geïntegreerde en duurzame oplossingen te bieden voor diverse sectoren. We realiseren 1,5 miljard euro omzet met 3.000 werknemers en meer dan 50 nationaliteiten verspreid over meer dan 30 landen.”

 

 

2. Hoe ziet uw functie eruit?

Valérie: SMT is sterk gegroeid door acquisities. In 2018 kreeg ik het mandaat van de raad van bestuur om SMT mee te helpen groeien naar een groepsstructuur met een transversaal P&C-beleid (People & Culture), in lijn met de doelstellingen en ambities van de business. Omdat we oplossingen ontwikkelen en diensten vermarkten via onze mensen, zijn we een echte people business. 

Om te kunnen inzetten op een P&C-strategie die toelaat om de beste talenten aan te trekken, te ontwikkelen, te engageren en te behouden, hebben we de HR-functie getransformeerd: van een transactionele focus naar een volwaardige businesspartner die de business begrijpt en op basis van facts and figures mee kan adviseren.

Ik kreeg het mandaat om SMT mee te helpen groeien naar een groepsstructuur met een transversaal P&C-beleid (People & Culture), in lijn met de doelstellingen en ambities van de business.

  • We hebben eerst een globaal HRIS (Workday) geïmplementeerd. Door het harmoniseren en digitaliseren van de processen rond de employee life cycle, bieden we niet alleen een betere employee experience, maar recupereren we ook cross-regionaal data, vergelijken we appelen met appelen, en staven we beleidsbeslissingen beter.
  • Daarnaast zetten we door de diverse samenstelling van onze werknemers (denk aan de vele acquisities) sterk in op bedrijfscultuur: One Company, One Group. Met het ExCo definieerden we onze purpose, missie, visie en waarden om de neuzen in dezelfde richting te krijgen.

Mijn taak gedurende al deze veranderingen is om P&C blijvend vorm te geven, door de samenwerking tussen de diverse P&C-teams te stimuleren via co-creatie. It’s a journey (knipoogt). Samen met de CEO en het management maak ik ook het ‘waarom’ duidelijk via storytelling. Ik zorg er verder voor dat sterke leiders het transformatieverhaal mee kunnen uitdragen.”

 

 

3. Welke thema’s krijgen prioriteit/staan hoog op de agenda?

Valérie: “Onze markt is getransformeerd van product- naar oplossingsgericht.

Alleen door sterke relaties op te bouwen zowel binnen als buiten de organisatie, kunnen we duurzame oplossingen bieden die waarde en tevredenheid creëren voor onze klanten, medewerkers en samenleving.

Als we de expertise niet kunnen vinden, focussen we op potentieel en juiste attitude: we spreken over ‘hiring the will, not the skill’.

We focussen daarbij op:

  • Mensgericht en inclusief leiderschap dat een transformatie kan begeleiden. We stimuleren innovatie door mensen te laten samenwerken in multidisciplinaire pilootprojecten waar vaardigheden zoals empowerment en vertrouwen belangrijk zijn.
  • Upskilling/reskilling: P&C zorgt ervoor dat er in de war for skills een oplossing komt. Als we de expertise niet kunnen vinden, focussen we op potentieel en juiste attitude: we spreken over ‘hiring the will, not the skill’. Via onze eigen SMT-Academy kunnen we mensen verder opleiden richting elektromobiliteit of als voorbereiding op de intrede van AI: dit vergt andere skills gezien de snelle evolutie van die topics. Maar ook ontwikkeling van sociale vaardigheden komt aan bod.
  • Een goede definitie van onze EVP om een employer of choice te kunnen zijn. Die steunt op een total reward visie: naast een fair en competitief loon, zetten we ook in op een omgeving met waarden zoals respect, goed leiderschap, continue ontwikkeling, wellbeing, luistercultuur en (psychologische) veiligheid.”

 

 

4. Wat is uw visie op de toekomst van HR?

Valérie: “Ik focus op een positieve employee experience en engagement, en ben voorstander van een people-strategie afgestemd op de objectieven en noden van de business.

In onze sector vind ik dat men meer moet inzetten op strategic workforce planning, en zie ik het belang in van ‘meten is weten’. Ik denk dat AI in de toekomst nog beter zal helpen om beleidsbeslissingen te nemen.

Verdere automatisering en de intrede van genAI komt met opportuniteiten maar ook met onzekerheden (sommige jobs zullen verdwijnen, andere zullen ontstaan). Dit vergt een intensieve begeleiding. Ik geloof sterk in de rol van HR hierin. Enerzijds in menselijke begeleiding van deze nieuwe manier van werken. Anderzijds in het bevorderen van een AI-verantwoorde omgeving met een ethische balans tussen AI-adoptie en het menselijk aspect.”

 

 

5. Welk speciaal project eigen aan de organisatie ligt u nauw aan het hart bij SMT?

Valérie: “Onze globale engagement survey. SMT wil value and purpose-driven zijn: een employer of choice waarbij DEI hoog in het vaandel wordt gedragen. Waar medewerkers deel zijn van de SMT-familie, zich empowered en veilig voelen. Er zijn veel transformatieprojecten bezig binnen de groep. We willen weten of het ‘waarom’ ervan voldoende duidelijk is. We vragen ons bijvoorbeeld ook af hoe het zit met de werkdruk, of onze waarden caring, daring & sharing effectief ook voor iedereen voelbaar zijn op de werkvloer, en meer.”

Onze global engagement survey fungeert als een kapstok en barometer voor alle grote People & Culture-projecten.

“Om de vinger aan de pols te houden, organiseren we om de twee jaar een global engagement survey. De laatste resultaten zijn schitterend: we hadden een response rate van meer dan 86% en scoorden hoog op inclusie, vertrouwen en betrokkenheid. Waar nodig maken we dan aanpassingen aan onze transformation roadmap. 

De survey fungeert als een kapstok en barometer voor alle grote P&C-projecten. Hij vormt de ruggengraat voor het S-gedeelte in onze ESG-strategie.”

 

 

6. Hoe kan u uw expertise daarvoor inzetten?

Valérie: “Ik ben een generalist. Ik combineer business acumen met passie voor de mens. Ik heb zowel kaas gegeten van hard als van soft HR. Zo kan ik mee vorm geven aan duurzame remuneratiestrategieën en de evolutie naar purpose-gericht werken helpen sturen.”

 

 

7. Welke maatschappelijke, technologische of andere ontwikkeling is volgens u de belangrijkste om niet uit het oog te verliezen?

Valérie: “De verdere digitalisering en opkomst van AI. Bij SMT hebben we al sterk ingezet op standaardisatie en digitalisering van onze people-processen met de implementatie van Workday als single source of truth. Het integreren van genAI in Workday en verdere integratie met andere bedrijfsprocessen (ERP) zal het werk van onze managers vergemakkelijken.

En omdat de kwaliteit van data steeds beter wordt, zal AI de people-strategie verder versterken met datagestuurde inzichten en onze concurrentiepositie versterken. Ik denk maar aan het voorspellen van retentieproblemen, het personaliseren van carrièrepaden, of het ondersteunen van strategische personeelsplanning. P&C zal echter een blijvende rol spelen voor het aspect EI.”

Omdat de kwaliteit van data steeds beter wordt, zal AI de people-strategie verder versterken met datagestuurde inzichten.

“Verder denk ik dat we de kracht van samenwerken binnen ecosystemen en het zoeken van synergieën via partnerschappen voluit moeten benutten om sneller te kunnen schakelen op het vlak van innovatie.” 

 

 

8. Wie bent u naast de Global HR Director? Wat doet u het liefst in uw vrije tijd? Welk leuk weetje wil u met ons delen? 

Valérie: “Ik woon heel graag met mijn man en dochters in de druivenstreek. En dan heb ik het niet over de wijndruif maar over de beschermde tafeldruif uit de streek van Hoeilaart en Overijse.

Ons hele gezin is gebeten door de reismicrobe: we houden ervan nieuwe bestemmingen, culturen en keukens te ontdekken. We zijn net terug van een roadtrip door Mexico. Ik probeer altijd enkele lokale ingrediënten of kruiden mee te brengen om thuis mee te experimenteren, want ik hou ook van lekker kokkerellen.

Een leuk weetje? Ik hou ook van quizzen, en geef mij ook maar af en toe een feestje.”

Ons hele gezin is gebeten door de reismicrobe: we houden ervan nieuwe bestemmingen, culturen en keukens te ontdekken.

 

9. Wat betekent het voor u om lid te zijn van een community?

Valérie: “Door samen te werken, kunnen we elkaar versterken. Ik zie in House of Executives een plek waar ik best practices kan uitwisselen, waar we elkaar kunnen inspireren en versterken. Dat kan binnen het eigen domein van expertise maar ik vind het ook leuk om over het muurtje te kunnen kijken. Zo zie ik binnen jullie M&A-community veel functiedomeinen samen, en op het Executive Forum de hele C-suite: uit je silo stappen is zeer verrijkend.”

 

 

10. Voor welke topics mag men bij u komen aankloppen?

Valérie: “Voor veel (lacht), maar in het bijzonder voor intercultureel management, leiderschapsontwikkeling, employee engagement, total reward management, ESG, remuneratie en corporate governance.”

 

Zin om ook lid te worden? Lees hier meer over het lidmaatschap.

Recente artikelen

Wouter Van Linden, Head of HR bij Waterland Private Equity
Leden Lounge

Tijdens ons gesprek met Wouter Van Linden, Head of HR bij Waterland Private Equity, hoorden we een aantal atypische uitspraken in vergelijking met wat andere CHRO’s ons vertellen in België.

Niels Verheyen, financieel directeur Bouw en Projectontwikkeling en Django Liénart, CFO bij Willemen Groep
Interviews

We ontmoeten ‘jong geweld’ in finance bij Willemen Groep: Django Liénart, CFO, en Niels Verheyen, financieel directeur Bouw en Projectontwikkeling. Het dynamische duo vertelt vol passie over hun finance-carrière bij een van de grotere familiale bouwgroepen in België.

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

  • Maandelijks
  • Laatste nieuwe content
  • Aankomende events
  • Uitschrijven altijd mogelijk

Agenda

Elke valkuil vormt het onderwerp van een mentoringsessie, gegeven door verrassende sprekers, professoren in leiderschap en Ambits-mentoren. Kies de 3 valkuilen die voor u of een medewerker relevant zijn.

Partners

Buitengewoon inspirerend en verfrissend. Ideaal voor zelfreflectie en om nieuwe ideeën op te doen.