Waarom worden steeds meer CFO’s CEO?

Coffee Corner

Welkom in onze nieuwe rubriek Coffee Corner, waar we u kort en krachtig inspireren met een trend of inzicht. Onlangs in het nieuws: Sudhakar Sivaji, CFO bij inoxproducent Aperam, volgt op 1 januari 2026 de CEO van het bedrijf op. Geen verrassing eigenlijk, want de stap van CFO naar CEO wordt steeds vaker gezet. Hoe komt dat?

 

1. De rol van CFO is drastisch veranderd.

De tijd dat een CFO enkel met het puur financiële – de cijfers en rapporteringen – bezig was, ligt achter ons. Vandaag is de rol veel breder: (mee)denken over groeistrategieën, grote deals begeleiden, risico’s slim in kaart brengen en managen, en duurzaamheid verankeren in de bedrijfsvoering.

Ook in tijden van onzekerheden staan CFO’s mee aan het roer omdat ze het bedrijf wendbaar houden. Net zoals voor een CEO staan voor de CFO de veerkracht en groei van het bedrijf centraal. Daarom wordt finance ook steeds meer gelinkt met data-analyse om het bedrijf te helpen sturen.
Kortom: het takenpakket van de huidige CFO ligt steeds dichter bij dat van een CEO.

 

2. De CFO fungeert vaak al als de rechterhand van de CEO.

De CFO ontpopt zich vaak tot de natuurlijke opvolger van de CEO, omdat hij of zij meestal al volop als ‘dubbelganger’ en sparringpartner van de CEO fungeert. CFO’s zitten mee aan tafel voor veel van de belangrijke beslissingen. Het is dan wel logisch dat veel CFO’s daardoor ook de rol van CEO ambiëren, of dat een raad van bestuur eerst naar de CFO kijkt bij opvolgingsdiscussies.

Bij bedrijven waar schuldenherstructureringen of grote deals op de agenda staan, kijkt men vaker naar iemand die de materie goed onder de knie heeft, knopen kan doorhakken en het bedrijf in goede banen leidt.
Toch is het geen garantie op succes: de stap van CFO naar CEO vergt een CEO-mindset, zoals het inspireren van een hele organisatie om het bedrijf te laten groeien. Daarom zien we ook de CHRO of andere C-suite-profielen met CEO-kwaliteiten doorstromen naar de top. We hoeven daarbij niet ver te kijken: Caroline Aelvoet werd CEO van Sodexo Belgium na een traject als HR-Director bij Sodexo, en Pieter Claeys werd CEO van House of Talents na zijn functie als COO.

 

3. CFO’s zijn goed gekend bij belangrijke stakeholders.

In periodes van economische en geopolitieke onzekerheid – zoals nu – zoeken raden van bestuur, investeerders en medewerkers van het bedrijf naar stabiliteit en vertrouwen.
CFO’s die de cijfers beheersen én strategisch vooruitkijken stralen vertrouwen uit en worden gezien als een veilige haven: iemand die rust kan brengen, de reputatie van het bedrijf beschermt en het pad naar de toekomst effent.
En dát weten de belangrijke stakeholders heel goed als ze een nieuwe CEO moeten kiezen.

 

Steeds meer CFO’s worden gevraagd om de stap naar de CEO-rol op te nemen of zetten hem zelf. Niet omdat het de gemakkelijkste rol is maar omdat de veranderde rol van de CFO vandaag de perfecte leerschool vormt om een organisatie doorheen verandering en onzekerheid te leiden.

 

Recente artikelen

Coffee Corner

Welkom in onze nieuwe rubriek Coffee Corner, waar we u kort en krachtig inspireren met een trend of inzicht. Onlangs in het nieuws: Sudhakar Sivaji, CFO bij inoxproducent Aperam, volgt op 1 januari 2026 de CEO van het bedrijf op. Geen verrassing eigenlijk, want de stap van CFO naar CEO wordt steeds vaker gezet. Hoe komt dat?

Leader's Library

In de rubriek Leader’s Library duiken we in een recent verschenen boek dat een plek verdient in de boekenkast van elke executive. Deze keer is dat ‘De kracht van de kameleon’ van Hannelore Van Meldert en Jochen Bessemans, een boek over aanpassingsvermogen voor leiders die wendbaarheid niet langer als modewoord willen gebruiken.

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

  • Maandelijks
  • Laatste nieuwe content
  • Aankomende events
  • Uitschrijven altijd mogelijk

Agenda

Op donderdag 20 november organiseren we de derde editie van de CMO Table Talk, ditmaal rond het thema 'Experience is everything'. Een gezellige avond met een select gezelschap van CMO’s en marketingdirecteuren, waarbij we ervaringen delen en elkaar inspireren.

Partners

Buitengewoon inspirerend en verfrissend. Ideaal voor zelfreflectie en om nieuwe ideeën op te doen.