‘Workforce management is nu kritisch voor het laten draaien van de organisatie’

Interviews

Arantzazu Bueno is HR-executive bij het van oorsprong Nederlandse softwarebedrijf Unit4. Vanuit het Duitse Heidelberg stuurt ze mee de arbeidscultuur aan en zorgt ze ervoor dat het bedrijf een talentmagneet blijft. Hoe ziet zij haar rol binnen de onderneming? En wat zijn haar grootste uitdagingen?

 

Aan het begin van ons gesprek opper ik dat iemand die Arantzazu Bueno heet allicht Spaanse roots heeft. Ik word meteen gecorrigeerd. “Ik ben Madrileense”, zegt ze. “Ik heb Organisationele Psychologie gestudeerd aan de universiteit van Madrid. Net als mijn moeder trouwens (lacht). Ik werk nu al zo’n twee decennia in de HR, al is mijn rol wel wat geëvolueerd in al die tijd. In het begin hield ik mij vooral bezig met headhunting en pure selectie. Op directieniveau gaat mijn taak natuurlijk veel breder.”

 

People perspective

 

Breder, dat begrijpen we, maar hoe zou ze die taak dan precies omschrijven? Arantzazu hoeft er geen seconde over na te denken. “Het is mijn job om ervoor te zorgen dat we als bedrijf succesvol zijn vanuit een people perspective”, zegt ze. “Dat gaat over talent management, dat gaat over de relatie die het bedrijf ten opzichte van zijn personeel inneemt, dat gaat over inclusiviteit, … alles wat met mensen te maken heeft.

Het is mijn job om ervoor te zorgen dat we als bedrijf succesvol zijn vanuit een people perspective.

Kijk, ik hoef je allicht niet te vertellen dat IT een zeer dynamische branche is, waar zaken voortdurend veranderen. Om maar een voorbeeld te geven: de hele overstap naar de cloud waar de sector vandaag doorgaat. Het is mijn taak om die transformatie te begeleiden en daarvoor een operationeel model op te zetten. En wel op zo’n manier dat onze mensen in die nieuwe omgeving het beste van zichzelf kunnen geven. Zo’n ommezwaai vraag tijd. Daar komt dus een stuk change management bij kijken. Het is ook een zoektocht naar nieuwe en geschikte profielen, naar het omturnen van onze managers zodat zij over de juiste kennis en instelling beschikken. Het is een heel breed pallet en dat maakt het ook heel boeiend.”

 

Van Canada naar Heidelberg

 

Als personeelslid van een behoorlijk groot en internationaal opererend bedrijf, heeft Arantzazu Bueno al een heel stuk van de wereld gezien en op heel wat continenten gewerkt. Dat noemt zij onomwonden een voordeel. Momenteel overziet ze het HR-beleid in onder meer Spanje, Portugal, Polen, Hongarije, Frankrijk, de Benelux en de DACH-landen. “Ik ben sowieso al dol op reizen en het opsnuiven van verschillende culturen”, zegt ze. “In een ander land gaan wonen en werken is dan gewoon een volgende stap. Ik zit nu in Heidelberg (een heel mooi stadje trouwens), daarvoor zat ik in Philadelphia, daarvoor heb ik al eerder in Duitsland gewoond, ik heb al in Nederland gezeten, in Canada … Ook dat maakt deel uit van mijn werk: verschillende culturen en achtergronden en verschillende lokale relaties en ideeën op dezelfde lijn zetten, zodat ze bijdragen tot het succes van de business.”

 

Communicatie op zijn Hollands

 

De werkcultuur van Unit4 sluit volgens Arantzazu vrij goed aan bij het beeld dat veel mensen hebben van een middelgrote IT-onderneming. “Het is een dynamisch bedrijf, waar je best wel flexibel moet zijn en bereid om in veranderingen mee te stappen. Een groot voordeel is dat er niet zo veel hiërarchie is. De leiders bij Unit4 zijn echt wel bereikbaar en je kunt als werknemer ook heel duidelijk bijdragen aan het succes. Mijn vorige werkgever was SAP, een gigantisch bedrijf in vergelijking met Unit4 en daar voelde je toch een verschil wat dat betreft. Wat nog (lacht)? Het is ook een heel inclusief bedrijf. Dat vind ik zelf heel belangrijk. De communicatie is ook heel direct. Dat heeft allicht met onze Nederlandse roots te maken. Als het respectvol gebeurt, en dat is meestal ook zo, vind ik dat zelf wel prettig. Je weet meteen wat je aan mekaar hebt en hoe de vork in de steel zit.”

 

Stresstest

 

Het afgelopen jaar was voor veel bedrijven een soort stresstest om te kijken hoe ze kunnen omgaan met extreme omstandigheden. Hoe zit dat voor een bedrijf dat actief is in een sector waarvan wordt aangenomen, ongewild maar toch dankbaar, te hebben geprofiteerd van de pandemie? “Oh, maar voor ons heeft corona ook uitdagingen meegebracht, hoor, wees daar maar zeker van”, reageert Arantzazu. “Workforce management is nu echt kritisch geworden voor het laten draaien van de organisatie. Alles wat met telewerken en, daaruit voortvloeiend, work-life balance heeft te maken, stond al op onze agenda, maar is nu met stip naar nummer één gestegen. Doorheen de tijd veranderen die prioriteiten ook voortdurend. Ook dat vraagt constante aandacht. Vijf jaar geleden kwamen de eerste millennials de arbeidsmarkt opgestormd, ondertussen staat er alweer een nieuwe generatie in de startblokken, met alweer nieuwe verwachtingen en noden.

Voor ons komt daar natuurlijk ook bij dat IT-profielen ongelooflijk gegeerd blijven. We moeten dus voortdurend zorgen dat we een aantrekkelijke werkgever blijven en bestaand talent bij ons kunnen houden.

Voor ons komt daar natuurlijk ook bij dat IT-profielen ongelooflijk gegeerd blijven. We moeten dus voortdurend zorgen dat we een aantrekkelijke werkgever blijven en bestaand talent bij ons kunnen houden. En als laatste wil ik er ook op wijzen dat dit, ondanks alle technologie, ook een people business is. We werken hier met mensen, elk met hun eigen verwachtingen en perspectieven die je op een lijn moet krijgen. Ik zal een voorbeeld geven: we zijn al stilaan het einde van de pandemie aan het voorbereiden. Sommige mensen staan te popelen om terug naar kantoor te komen, anderen willen graag verder thuiswerken. Hoe stel je die twee partijen tevreden, dat is een uitdaging.”

 

Hartjes en bloemetjes

 

Om af te sluiten: heeft Arantzazu een tip voor haar peers? “Ik hecht veel belang aan een individuele aanpak en maak daarom gebruik van intuo, een van oorsprong Belgische cloudtool voor talent management en performance tracking. Als een medewerker het goed gedaan heeft, kun je hem bijvoorbeeld bloemetjes en hartjes sturen om hem of haar te belonen voor een goede prestatie. Het is heel conversational based en daarom ook een goede metafoor voor de manier waarop HR veranderd is: van ‘one size fits all’ is dat nu een afdeling geworden die zich heel erg op individuele noden richt.”

Recente artikelen

Pieter Janssens, CEO van iO
Topics

In een gesprek met House of Executives deelt Pieter Janssens, CEO van iO, een boeiende blik op zijn achtergrond, de evolutie van zijn bedrijf iO en de groeiende invloed van de Chief Marketing Officer (CMO) in de board.

Wouter Van Linden, Head of HR bij Waterland Private Equity
Leden Lounge

Tijdens ons gesprek met Wouter Van Linden, Head of HR bij Waterland Private Equity, hoorden we een aantal atypische uitspraken in vergelijking met wat andere CHRO’s ons vertellen in België.

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

  • Maandelijks
  • Laatste nieuwe content
  • Aankomende events
  • Uitschrijven altijd mogelijk

Agenda

Onze M&A Community stelt voor: de eerste editie van het Private Equity Summit, rond het thema 'Buy & Build'. Op 11 december verwelkomen we professionals in private equity, venture capital en leden van de M&A Community bij Loyens & Loeff in Brussel. 

Partners

Buitengewoon inspirerend en verfrissend. Ideaal voor zelfreflectie en om nieuwe ideeën op te doen.