De eerste CHRO Day België is een feit. Hoe krijg je een organisatie in continue staat van leren? “HR moet een leercoach worden.”
Wat zijn de bouwstenen van een lerende organisatie? Hoe weet u de organisatie al lerend wendbaar te houden? Daarover ging de eerste CHRO Day België. Op het prachtige landgoed Wolvenbos in Kapellen gingen Belgische en Nederlandse HR-directeuren met elkaar in gesprek over het thema ‘accelerate learning’.
“We gaan vandaag voorbij alle cliché’s”, kondigde dagvoorzitter Kevin Mottard aan, community manager bij Alex van Groningen. En wie kan dat beter dan Rik Torfs, hoogleraar aan de KU Leuven en bekend mediafiguur in België. Torfs formuleerde de kern van leren in zeven punten.
De mooiste: laat ons 10 procent minder werken tijdens ons werk en vervang dat dan niet door iets anders. Dat heeft niets te maken met onthaasten, stelt Rik, “want dan komt het werk vaak alsnog op de schouders van onze collega’s”. Liever gebruik je deze tijd om beter te beleven wat je op dat moment aan het doen bent. Om tot verdieping te komen. “Dat is een staat van leren, maar levert ook efficiencywinst op. ‘Accelerate’ hoeft niet gelijk te betekenen dat je in een staat van gejaagdheid hoeft te komen.”
De opvallendste: “Alles om ons heen verandert, en het verandert allemaal heel snel.” Dat is een misvatting, stelt Torfs. “Wij zijn als mens geprogrammeerd om alleen de nieuwe dingen om ons heen te zien, de dingen die opvallen. Maar als je goed kijkt, zijn er eigenlijk veel meer dingen die hetzelfde blijven. Kijk daar eens naar”, adviseert Torfs, “en stel jezelf de vraag: wat betekent dat dan?”

Ook uit de praktijk kwamen al tijdens het plenaire programma belangrijke lessen over learning. Voor Ann van de Perre, executive coach en voormalig CHRO van ING België, is dat de standaardisatie die HR bij ING probeerde te bereiken in learningprogramma’s. De ROI van die programma’s bleek telkens heel beperkt.
De les volgens Van de Perre: “Wij zoeken als organisatie altijd naar efficiëntie, zeker als de organisatie groot is. Maar mensen leren op verschillende manieren, in hun eigen vorm, wanneer zij er klaar voor zijn.” De rol van HR in een nieuwe situatie: meer hand in hand met de business werken. En: de impact meten van dit soort programma’s. “Dat doen we nu nog echt te weinig.”
Hoe kan technologie ons helpen om versneld te leren? Dat legde Christophe Vanden Eede, Talent Acquisition & Development Director bij Telenet Group, uit in een supersnelle sessie samen met Accenture. Allereerst: willen we leren effectief maken, dan moeten we het gepersonaliseerd aanbieden aan medewerkers. Iedereen leert immers in eigen tempo en op zijn eigen manier.
Datamining-technieken helpen daar nu al bij: apps kennen jou en jouw gedrag en doen gerichte suggesties. Op leergebied kan dat ook: het aanbieden van gerichte content waar jij als professional specifiek op dit moment iets aan hebt. Maar er is een probleem, stelt Christophe. Er is momenteel zo veel kennis beschikbaar, dat medewerkers vaker naar buiten gaan voor kennis en informatie dan op zoek gaan binnen de organisatie zelf.

HR en L&D moeten daardoor een hele andere rol aan gaan aannemen. Niet die van aanbieder van kennis, maar die van consultant. In plaats van samen met (of voor) de business te bepalen wat er geleerd moet worden, moeten ze faciliterend zijn. Een leercoach zijn. En: mensen in de organisatie aan elkaar koppelen. Christophe: “Leren is samenwerken. Zet mensen die ergens heel goed in zijn op een podium. Dat vraagt hele andere competenties van HR en L&D dan het afstemmen met leveranciers over opleidingen en het verwerken van facturen.”
Hoewel topsporters en coaches al jaren verschijnen op congressen in het bedrijfsleven, bieden ze elke keer weer interessante analogieën over organisaties en teamwork. Mark Lammers, tophockeycoach die zowel het Nederlandse als het Belgische hockeyteam meerdere medailles bezorgde, ging in op leren van innovaties en experimenten.
Hoewel HR relatief gezien pas sinds gisteren bezig is met analytics, is het gebruik van statistieken in de sport al jarenlang gewoon. Ook innovaties als de reality-bril gebruikt Lammers al twintig jaar in zijn werk als coach. En ook al leveren dit soort zaken op het eerste gezicht maar weinig – volgens Lammers soms maar 2% – efficiëntiewinst op, het helpt je wel vooruit. “Vijftig keer twee procent is toch honderd procent”, stelt Lammers op bijna Cruijffiaanse wijze.

Lammers: “Mensen willen weten: what’s in it for me? Soms moet je daarom iemand van buiten naar binnen halen om het team te overhalen met statistieken, ervaringen en data. Zo haalde ik Anky van Grunsven binnen om het damesteam te overtuigen om een ijsbad te nemen na de training voor sneller herstel. Na tien jaar van warme douches na de training.”

Een bijzondere ervaring die de CHRO’s de kwetsbaarheid van (opnieuw) leren liet ervaren, van fouten maken, van op elkaar moeten vertrouwen. Maar ook die van een andere kant zien: want wie geen zicht meer heeft, moet vertrouwen op andere zintuigen, die opeens volledig aan gaan staan. Kortom: wie overwinningen wil behalen, moet (ver) uit de comfortzone. Een bekende les, natuurlijk. Maar via deze sessie echt doorleefd in plaats van aangehoord. Leren is ervaren.
Hoe neemt u mensen mee in uw verhaal? Hoe overtuigt u collega’s in het managementteam of brengt u een complexe boodschap op een heldere en gedragen manier? Tijdens het Executive Forum 2025 deelde Stefanie Van Moen, sprekerscoach en communicatietrainer, concrete handvatten voor impactvolle communicatie — met aandacht voor inhoud, verbinding en présence.
Hoe evolueert leiderschap in de toekomst? Kijken we bij de selectie van leiders nog te veel naar functieprofielen en ervaring? Wat als we bewuster zouden kijken naar identiteit, zowel die van de organisatie als die van de leider, en die op elkaar afstemmen?