Over innovatie bestaan heel wat vastgeroeste ideeën en dogma’s waar bedrijfsleiders maar zelden van (durven) afwijken. Maar wat werkt nu eigenlijk wél en wat juist niet? Op CFO Day speelden enkele CFO’s een ‘innovation game’, waarbij je leert hoe een innovatiecultuur op te zetten en wat daarbij de do’s en don’ts zijn.
The Forge is een spin-off van de UGent en is het geesteskind van economist Geert De Wael en psycholoog Michaël Van Damme, die elkaar ooit leerden kennen in het circuit van de stand-up comedy en het improvisatietheater. Met The Forge ontwikkelt het duo interactieve games, onder het motto: niemand wil een saaie presentatie horen. Op CFO Day speelden negen gasten de Innovation Game.
De opzet is vrij eenvoudig. De negen deelnemers worden ingedeeld in drie groepen van drie personen, die zogezegd een bedrijfje gaan oprichten. Dat bedrijfje krijgt van spelleider Geert verschillende vragen en stellingen rond innovatie voor de voeten geworpen met drie mogelijke antwoorden. Slechts een antwoord is helemaal juist, een antwoord is “redelijk” juist en een is compleet verkeerd. Per stelling zijn er credits te winnen waarmee de deelnemers hun bedrijfje kunnen uitbreiden, bijvoorbeeld met extra parkeerplaatsen, een koffiehoek of een powernap room. Opgelet: wie het verkeerde antwoord kiest, speelt ook weer credits kwijt.
Het interactieve element is natuurlijk de grote aantrekkingskracht van het spel. De deelnemers moeten actief participeren en dat lijken ze helemaal niet erg te vinden. Het verzinnen van een naam en product voor hun fictieve bedrijf, bijvoorbeeld, leidt bij alle deelnemende groepen al meteen tot veel jolijt en animo.
Het soort vragen dat de deelnemers wordt voorgeschoteld, is nochtans redelijk serieus. Er wordt bijvoorbeeld geopend met een ronde over ‘innovatiecultuur’ en de eerste uitdaging luidt: hoe installeer je een innovatieve cultuur in je bedrijf? Ga je bijvoorbeeld focussen op een gemeenschappelijke visie, waarin je een bepaalde koers bepaalt en input en feedback vraagt aan je werknemers? Of ga je eerder meer communiceren over innovatie en elke week een interne bijeenkomst organiseren om nieuwe ideeën te bespreken? Een derde mogelijkheid is dat je een innovatieproces via software gaat installeren. Via die software kan iedereen ideeën op het intranet voorstellen die dan door het management geëvalueerd en uitgekozen worden. De geselecteerde ideeën worden dan ook daadwerkelijk in innovatieprojecten omgezet.
Alle teams krijgen een vijftal minuten om over de stellingen na te denken en moeten daarna hun antwoord in de groep verdedigen. Voor het bovenstaande voorbeeld was iedereen het roerend eens: ze gingen allemaal voor het installeren van een gemeenschappelijke visie, wat trouwens het juiste antwoord was. “Een gemakkelijke ronde om erin te komen”, noemde facilitator Geert het.
Er zijn vijf factoren die de innovatieve kracht van een organisatie bepalen. En de belangrijkste daarvan is visie. Die bepaalt voor ongeveer 40 procent de innovatieve output van een organisatie.
Het spel is natuurlijk meer dan een vrijblijvende goktent, want het mooie is dat de quizmaster ook steeds duidt waarom dit of gene antwoord goed of fout is en die duiding is altijd wetenschappelijk onderbouwd. Er valt dus wel degelijk ook wat te leren. “Er zijn eigenlijk vijf factoren die de innovatieve kracht van een organisatie bepalen”, aldus Geert. “En de belangrijkste daarvan is visie. Die bepaalt voor ongeveer 40 procent de innovatieve output van een organisatie. Vaak merken we ook dat er in bestaande bedrijven wel al een visie is, maar dat die niet scherp is afgelijnd. Bovendien heb je vaak nog een soort watervalsysteem naar beneden, van de directiekamer tot de werkvloer.”
Zoals iedereen verwachtte, bleek het softwaresysteem de minst goede keuze te zijn. “Dat is alsof je, omdat je meer aan sport moet doen, een peperdure mountainbike koopt”, aldus Geert. “Iedereen weet dat dat op termijn totaal niks uithaalt.”
Na deze opener ging het niveau van de vragen wel snel omhoog. Een van de volgende stellingen ging bijvoorbeeld over hoe je een intern team samenstelt dat voor meer innovatieve resultaten in je bedrijf moet zorgen. De eerste mogelijkheid is dat je dat team zo divers mogelijk maakt. Hoe meer verschillen in leeftijd, geslacht en cultuur, hoe meer verschillende perspectieven aan bod komen en hoe innovatiever je wordt. De tweede mogelijkheid is dat je vooral zorgt dat je creatievelingen in het team opneemt. Je kiest dus vooral mensen met een open geest, want wie daarover beschikt, zal innovatief uit de hoek komen. De derde optie is dat je een team samenstelt waarvan je weet dat de leden vertrouwen hebben in elkaar en elkaars innovatief vermogen. Je geeft dat team alle kansen en je zorgt ervoor dat ze snel kleine successen kunnen boeken.
Hoe stel je een team samen dat voor meer innovatieve resultaten moet zorgen? Zo divers mogelijk, vooral creatievelingen of mensen die elkaar vertrouwen?
Ook bij deze vraag kwam er een interessant debat op gang. Zo gaf een groep bijvoorbeeld aan dat wie enkel voor “creatievelingen” gaat, haast automatisch op blanke veertigers uitkomt. Ook al heb je creatieve mensen, ze kunnen nog allemaal hetzelfde denkpatroon aanhouden, wat nefast is voor innovatie. Om te weten of dat ook het juiste antwoord is, nodigen we u uit het spel te spelen.
Door het dagprogramma was het innovatiespel op CFO Day een verkorte versie van anderhalf uur, normaliter duurt het spel ongeveer dubbel zo lang en worden er dubbel zo veel stellingen geponeerd. Overigens: team 2 mocht zich na negentig minuten tot winnaar kronen. Maar alle deelnemers gingen met nieuwe inzichten naar huis.
Deze sessie werd mee mogelijk gemaakt dankzij Unit4.
Elk jaar presenteert Acerta Consult zijn HR Outlook, een nota waarin de HR-dienstverlener zijn visie op de arbeidsmarkt voor het komende jaar belicht. Een mooie aanleiding voor ons om deze met een selecte groep CHRO’s en HR-directeuren te bespreken tijdens de derde editie van de Winterwende. Focus lag op de thema’s AI, welzijn en talent management.
TVH Parts zit midden in een verhaal van groei, transformatie en globalisering. We spraken met Peter Geiregat, Chief People Officer, en Els Debaere, HR Director EMEA, over de balans tussen ‘behouden wat goed is’ en change management richting globalisering.