‘Elk bedrijf heeft baat bij een goed gevulde gereedschapskist’

Leader's Library

In de rubriek Leader’s Library duiken we in een recent verschenen boek dat een plek ambieert in de boekenkast van elke executive. Ditmaal is dat ‘Meyer’s Management Models’, waarin professor Strategic Leadership Ron Meyer (Antwerp Management School en Tias School for Business & Society) zijn gereedschapskist opent met de ambitie om de brug te slaan tussen de managementtheorie en de -praktijk.

 

Executive Summary: het boek in 4 minuten leestijd

 

‘Meyer’s Management Models’, waarin professor Strategic Leadership Ron Meyer (Antwerp Management School en Tias School for Business & Society)

Ron Meyer, auteur van ‘Meyer’s Management Models’

Ron Meyer is een vrijgevig mens. Al meer dan dertig jaar ontwikkelt hij werkmodellen als antwoord op managementvraagstukken van nationale en internationale bedrijven. Die kon je online al gefragmenteerd terugvinden en nu bundelde hij er 52 (voor elke week van het jaar één) in een boek. “Het klopt dat ik over elk thema wel een apart boek had kunnen uitwerken, maar dan was ik tot ver voorbij mijn honderdste verjaardag aan het schrijven”, legt hij uit. “Daarom heb ik ervoor gekozen om gedisciplineerd in korte hoofdstukken over elke tool de essentie zeer snackable mee te geven.”

Toch is dat niet de enige reden waarom Meyer in de pen kroop. Hij stelde een kloof vast tussen de managementliteratuur en de bedrijfswereld. “Je kan pakweg de hele strategieliteratuur kennen, maar dat betekent niet dat je automatisch weet hoe je problemen moet oplossen. Daarvoor heb je concrete tools nodig en daarom ben ik doorheen de jaren werkinstrumenten gaan ontwikkelen.”

Elke tool in het boek volgt een vaste format: enkele definities, een conceptueel model, de kernelementen, een korte illustratie en de belangrijkste inzichten. Cruciaal is de vaak zeer concrete openingsvraag bij elk model. ‘Hoe kan mijn hoofdkantoor het beste de business units aansturen?’, ‘Hoe verhoog ik betrokkenheid binnen mijn organisatie?’, ‘Wat zijn de kerncompetenties die ik nodig heb bij effectief leiderschap?’, enzovoort. “Die openingsvraag is heel belangrijk bij het slaan van de brug tussen theorie en praktijk”, benadrukt Meyer. “Ik wou geen theoretisch kader centraal stellen, maar ervoor zorgen dat de lezer via een concreet vraagstuk de weg naar het juiste model vindt.”

Ik wou geen theoretisch kader centraal stellen, maar ervoor zorgen dat de lezer via een concreet vraagstuk de weg naar het juiste model vindt.

Ook daarna breekt Meyer vanuit zijn aanpak een lans voor hands-on management. De term ‘action learning’ valt. “Het liefst zie ik bedrijven de modellen doorlopen, in workshops, met post-its, om gaandeweg concreet de puzzelstukken van hun oplossing te creëren.” Hij wijst erop dat lange consultancytrajecten wel eens op het nadeel botsen dat, na een doorlooptijd van een jaar en het afleveren van een dik rapport, blijkt dat de realiteit de oplossing heeft ingehaald. “Als wetenschapper adviseer ik managers om het niet te wetenschappelijk te doen. Het is zeker ook als directie belangrijk om vooruitgang te boeken en je werknemers te mobiliseren. Het kiezen van de juiste tools helpt je om in 20% van de tijd al meteen 80% van de opdracht te realiseren. Elk van de tools is bruikbaar om een discussie te faciliteren en dat raad ik managers ook aan: gebruik dit om mensen mee te laten denken en om de intelligentie in je bedrijf naar boven te halen.”

Het kiezen van de juiste tools helpt je om in 20% van de tijd al meteen 80% van de opdracht te realiseren.

‘Meyer’s Management Models’ brengt een mix van tools met verschillende instapniveaus. Waar managers ongeacht hun ervaring aan de slag kunnen met modellen over leiderschap of strategie, zullen C-level executives uitdagingen herkennen in de tools die te maken hebben met concernstrategie of de aansturing van business units. Vraagstukken over het balanceren tussen autonomie en integratie of tussen sturing en zelfsturing komen aan bod, net als de manieren om synergie te creëren binnen een concern. Directies van bedrijven die niet als een concern werken, zullen vooral hun gading vinden in een groep van modellen die de business strategy helpen.

De essentie van leiderschap is verleiderschap.

Vragen we hem welk model directies niet mogen onderschatten, dan stipt Meyer het 4C-leiderschapsmodel aan, dat hij in het Nederlands omvormt tot een 4V-model. Het bevat vier concrete kerncompetenties voor leiders: verbinden, vertrouwen, vatten en verleiden. “Goede, effectieve leiders geven leiding vanuit de relatie die ze hebben met hun team”, aldus Meyer. “Ze slagen erin om te connecteren, zelfs al is dat soms oppervlakkig, maar ze creëren een relatie en werken daaraan op korte en lange termijn. Van daaruit ontstaat vertrouwen en bouw je als leider een leiderschapsmerk op. Als je weet welke reputatie je hebt, dan kan je werk maken van het juist positioneren van je merk, maar ook weer je leiderschapsagenda gaan bepalen en ervoor zorgen dat mensen die vatten. Tot slot ga je als leider heel bewust om met de verschillende leiderschapsstijlen. Je moet de harten en zielen kunnen aanspreken, de essentie van leiderschap is verleiderschap.”

 

Waarom Ron Meyer zelf strategie op één zet…

 

Een favoriet model kiest Ron Meyer niet graag – “het is als kiezen tussen je kinderen” – maar hij vertrouwt ons wel toe dat het allereerste model in het boek niet toevallig op die plaats staat. “Aan het ‘Strategic Alignment Model’ heb ik zelf veel gehad. Het bevat een drieluik over bedrijfsstrategie (marktsysteem, business-systeem en organisatiesysteem, nvdr) dat managers in staat stelt om elk systeem op zich te aligneren, maar om ze ook onderling op elkaar af te stemmen en van daaruit de strategie te vormen. Ik merk dat zowat elke organisatie dit model nuttig kan inzetten.”

 

Waarom dit boek ook topmanagers moet kunnen bekoren…

 

Strategie ontwikkelen, teams bouwen, veranderingen doorvoeren… het zijn vaardigheden die zeker op het C-level een olympisch minimum zijn. Slaan executives de modellen die daarover gaan dan maar beter over? Ron wijst op het verschil tussen de kennis over die thema’s en het gebruik van de tools. “Als C-level managers me zeggen dat ze alles rond innovatie, strategie of change beheersen, dan vraag ik weleens welke tien tools ze daarvoor inzetten. Nog te vaak blijft het dan stil of komen we niet verder dan een beperkte gereedschapskist. Zonder die tools lijkt het op de manier waarop ik thuis zaken repareer: ik heb een schroevendraaier en een hamer en daarmee probeer ik alle klussen uit te voeren. Dat is behelpen en dus raad ik veel bedrijven aan om hun toolbox wat beter te vullen.”

 

Meyer’s Management Models is verschenen bij De Vrije Uitgevers

Recente artikelen

Interviews

Met AI en machine learning kloppen er twee technologieën op de deur die potentieel alles kunnen veranderen in bedrijven. Hoe wordt AI vandaag al ingezet? Hoe zit het met transparantie en bias? Welke skills zijn er nodig om hiermee om te gaan? En wat houdt de toekomst in? Pertinente vragen die tijdens een rondetafel op het Executive Forum werden gesteld aan een tiental executives. Moderator van dienst: Brian Hirman, Partner & Director M&A bij het blended agency iO.

Interviews

Door de digitalisering die aan een rotvaart door de bedrijfswereld dendert, worden de traditionele vormen van leiderschap steeds meer in vraag gesteld. Hebben digitale tools een machtsshift naar de werknemers teweeggebracht? Hoe ga je daar als manager mee om? En is er in deze omgeving nog plaats voor een menselijke en nabije vorm van leidinggeven? De solution experts van LHH (onderdeel van The Adecco Group) denken er volop over na.

Agenda

Elke valkuil vormt het onderwerp van een mentoringsessie, gegeven door verrassende sprekers, professoren in leiderschap en Ambits-mentoren. Schrijf u in voor de volledige reeks van 5 of kies er 3 die voor u of een medewerker relevant zijn.

Partners

Buitengewoon inspirerend en verfrissend. Ideaal voor zelfreflectie en om nieuwe ideeën op te doen.