Voor de rubriek Leader’s Library selecteren we een recent verschenen boek dat een plek ambieert in de boekenkast van elke executive. Ditmaal duiken we in het verrassende ‘Succes in 7 mislukkingen’, waarin Peter Decuypere vanuit zijn persoonlijk ondernemersverhaal interessante lessen trekt voor elke manager.
Eventexpert, marketeer en filosoof Peter Decuypere heeft grote zakelijke successen zoals Fuse, I Love Techno en Fill Collins Club op zijn CV staan, maar had de moed om het in zijn nieuwste boek vooral over zijn mislukkingen te hebben. Eerder schreef Decuypere de marketingboeken ‘We Love Events’ en ‘Holy Trinity Events’, maar ditmaal zet hij de stap naar een managementboek. Zijn persoonlijke ervaringen zijn vaak behoorlijk hachelijk maar lezen als een trein, en dat al meteen vanaf de eerste ‘mislukking’.
“Ik heb nieuws voor u, meneer Decuypere: uw club gaat twee jaar dicht, met onmiddellijke ingang.” Het verhaal van zijn allereerste club, La Délire in Kuurne, grijpt de lezer bij de keel. We staan plots in de schoenen van een 23-jarige snaak die midden jaren ’80 zijn succesvolle idee (een technoclub, zowaar) gedwarsboomd ziet door hogere machten in Zuid-West-Vlaanderen. Peter Decuypere trekt interessante lessen uit zijn eerste grote mislukking. We maken kennis met een concept als ‘gewelddadig geld’, maar krijgen ook zijn visie mee op hoe je risico’s, businesspartners en een zakelijk netwerk het best kan inschatten.
We maken kennis met een concept als ‘gewelddadig geld’, maar krijgen ook zijn visie mee op hoe je risico’s, businesspartners en een zakelijk netwerk het best kan inschatten.
Uiteraard passeren ook de mooie verhalen de revue en ook bij de successen toont Peter Decuypere vrij scherp aan hoe je als ondernemer de valkuilen kan ontdekken. Een mooi voorbeeld is wat hij omschrijft als het ‘hybrismomentje’, op het moment dat I Love Techno volop de wind in de zeilen krijgt. Wanneer de kans zich aanbiedt om van één naar twee edities te gaan, ontstaat de situatie waarbij je meer gaat werken voor minder winst. Vandaag kan de auteur dat moment haarscherp aanwijzen en beschrijven, maar hoe moeilijk is het om het risico op het moment zelf in te schatten? “Heel moeilijk”, beaamt hij. “Succes kan vervaarlijk verblinden. Als een bedrijf exponentieel groeit, krijg je vooral te horen hoe fantastisch je wel bezig bent. Op dat moment heb je vrienden nodig. Mensen op wie je echt kan vertrouwen en die je met de voeten op de grond durven te zetten.”
Vanuit die vaststelling rolt het boek richting een van de grote conclusies voor managers en ondernemers: succes is het gevolg van iets dat je graag doet. Decuypere vertelt hoe hij besliste te stoppen met zijn succesprojecten, hoewel aan boord blijven hem financieel veel rijker had gemaakt. Toch zou hij ‘durven stoppen op het juiste moment’ niet als een groot advies naar voor schuiven. “Ik ben positief jaloers op mensen die niet stoppen”, zegt hij. “Mensen die dertig jaar een club uitbaten of die zoals Herman Schueremans klein beginnen om van daaruit Live Nation op te bouwen. Maar het gaat om wie je bent: ik houd van de rush van een goed idee. Dat is een persoonlijk kantje en dat moet je respecteren om gelukkig te kunnen worden.”
Kijken naar de oorzaken van een succes en van een mislukking heeft me veel geleerd over hoe je als manager en ondernemer zeer concreet kan werken vanuit positief denken.
Doorheen het boek aarzelt Peter Decuypere niet om de zakelijke adviezen vast te klikken aan de mentale gezondheid van ondernemers of managers. Niet op een afstandelijke manier, maar vanuit een heel persoonlijk standpunt, legt hij het verband uit tussen professionele, persoonlijke en psychische crisissen. “Ik ben intussen zestig geworden, een goed moment om wat durf aan de dag te leggen en een aantal persoonlijke verhalen te vertellen. Dit boek schrijven was voor mij zeker ook een vorm van therapie, een zoektocht die lessen opleverde die ik graag wil delen. Kijken naar de oorzaken van een succes en van een mislukking heeft me veel geleerd over hoe je als manager en ondernemer zeer concreet kan werken vanuit positief denken. Daarom heb ik aan het einde van het boek ook heel bewust een derde gidsend deel toegevoegd om zo’n Bond Zonder Naam-uitspraak als ‘positief denken’ in de praktijk om te zetten.”
… wie zijn buik vol heeft van de Instacultuur (of LinkedIn-trend) die toont hoe goed het gaat met mensen of bedrijven. Het boek is verfrissend open en bouwt op de pijnlijke lessen uit enkele sterk vertelde verhalen. Peter Decuypere schraapt met de nodige durf het laagje vernis van het typische glorieuze ondernemersverhaal en aarzelt ook niet om zijn inzichten inhoudelijk goed te onderbouwen, door de lezers erop te wijzen dat succesvol zijn ook te maken heeft met engagement, positieve relaties en emoties.
Het eerste managementboek van Peter Decuypere beroept zich op de nodige psychologische onderbouw. De stap naar coaching lijkt niet veraf, maar toch wil Decuypere daar net niet van horen. “Een coach wil ik absoluut niet zijn”, zegt hij. “Wat ik zeker wou vermijden, was dat zakelijk succes zou worden verengd tot geld verdienen. Dit boek wil duidelijk maken dat je professioneel de dingen moet kunnen doen die je graag doet. Je moet persoonlijke voldoening kunnen halen uit zakelijk succes. Veel geld verdienen kan vooral een middel zijn om net die zaken te doen waar je die persoonlijke voldoening uithaalt.”
Met een gezellig beperkt publiek doken we tijdens een rondetafel op het Executive Forum in een onderwerp dat om aandacht vraagt: waar is de plaats van de CIO vis-à-vis de CFO in een dynamische en snel veranderende markt, en hoe werken ze samen om concurrentievoordeel voor het bedrijf te behouden? Het gesprek bracht ons tot vijf observaties waarop onze deelnemers gretig inpikten.
Wilt u weten hoe het eraan toe gaat op de conferenties van House of Executives? Dankzij deze video proeft u de sfeer. Wees er de volgende keer gewoon bij!