Hans Diels, geopolitiek expert bij Etion

Hans Diels, geopolitiek expert bij Etion

‘Ook bedrijven moeten leren anticiperen op geopolitiek’

Leader's Library

Voor de rubriek Leader’s Library selecteren we een recent verschenen boek dat een plek ambieert in de boekenkast van elke executive. Ditmaal viel de keuze op  ‘Markt onder vuur’ van Hans Diels, geopolitiek expert bij Etion. Dat de oorlogen in Oekraïne en Gaza impact hebben op onze economie hoeft hij ons niet meer uit te leggen. Des te interessanter is de vraag hoe je als onderneming kan anticiperen op geopolitieke crisissen. Kan je daar vanuit de bestuurskamer überhaupt een plan voor opmaken?

Executive Summary: het boek in 4 minuten leestijd

 

Het lijkt wel overbodig om Hans Diels te vragen waarom hij in de pen kroop over de invloed van geopolitieke disrupties op onze economie en onze bedrijven. Toch verrast hij bij het begin van ons interview. “Eigenlijk komt dit boek te laat”, zegt hij. Hij vertelt hoe ‘Markt onder vuur’ eigenlijk vijf jaar geleden al klaar was. Nog voor de huidige oorlog in Oekraïne, maar na de annexatie van de Krim. Niemand leek toen echt geïnteresseerd. “Vijf jaar geleden had niemand dit boek gekocht, maar nu beseffen alle bedrijven hoe geopolitieke risico’s hun activiteiten kunnen beïnvloeden.”

‘Markt onder vuur’ biedt bedrijven een strategisch kader om beter te anticiperen op geopolitieke veranderingen. Hans beschrijft hoe bedrijven vaak reageren op crises als ze zich voordoen, in plaats van proactief te handelen. “Veel bedrijven beschouwen geopolitieke risico’s nog steeds als externe gebeurtenissen waar ze weinig controle over hebben. Mijn boek wil aantonen dat je door grondige analyse en voorbereiding wel degelijk kunt anticiperen op deze risico’s.”

Veel bedrijven beschouwen geopolitieke risico’s nog steeds als externe gebeurtenissen waar ze weinig controle over hebben. Mijn boek wil aantonen dat je door grondige analyse en voorbereiding wel degelijk kunt anticiperen op deze risico’s.

Hoe dan? Een van de kernboodschappen die Hans meegeeft, is dat bedrijven niet alleen moeten focussen op evidente conflicten zoals die in Oekraïne of Gaza, maar ook op economische oorlogsvoering die minder zichtbaar is. Minder zichtbaar, maar wel met een grote impact. Hans Diels ontvouwt in het boek verschillende wapens die de bedrijfsvoering kunnen beïnvloeden. Van financiële wapens over de toeleveringsketen en technologie tot economische sancties. “Economische sancties kunnen vaak meer dan gewelddadige conflicten een diepgaande impact hebben op de bedrijfsvoering”, legt hij uit. “Bedrijven moeten daarom hun toeleveringsketens en markten continu evalueren op geopolitieke risico’s.”

Je leert hoe je het geo-economisch netwerk van je bedrijf in kaart kan brengen en hoe je het potentieel voor disruptie en de kans op conflicten beter kan inschatten.

Hans vertelt over een bedrijf dat zijn grondstoffen uit een politiek instabiele regio haalde en daardoor grote verliezen leed toen er sancties werden ingesteld. “Dit had voorkomen kunnen worden door een bredere risicoanalyse en diversificatie van de toeleveranciers”, zegt hij. Anticiperen op geopolitieke ontwikkelingen is een aanpak die zich kenmerkt door het proactief uitwerken van plannen en scenario’s. In het laatste deel van ‘Markt onder vuur’ maakt de auteur dat verrassend praktisch. Je leert er hoe je het geo-economisch netwerk van je bedrijf in kaart kan brengen, hoe je het potentieel voor disruptie en de kans op conflicten beter kan inschatten, hoe je politieke risico’s kan mappen volgens impact en waarschijnlijkheid, maar ook hoe je bepaalt hoeveel risico je bedrijf kan dragen en wat strategieën zijn om blootstelling en impact voor geopolitieke disruptie te verminderen.

 

Waarom ‘Markt onder vuur’ economische geschiedenisles is voor elke bestuurskamer…

 

Wie de toekomst wil snappen, moet ook even in het verleden durven kijken. ‘Markt onder vuur’ legt glashelder uit hoe we in nauwelijks enkele decennia tijd in de huidige situatie zijn beland. Twintig jaar geleden hoefden bedrijven niet wakker te liggen van geopolitieke kopzorgen en leek het onwaarschijnlijk dat ze dat ooit zouden moeten doen. Doorheen gebeurtenissen als de intrede van China in de Wereldhandelsorganisatie (WTO), de economische integratie van een groot deel van de wereld of de financiële crisis krijg je een helder beeld van de recente geschiedenis. “Dat helpt om te begrijpen hoe bijvoorbeeld de relatie tussen de Verenigde Staten en China zich ontwikkelt”, zegt Hans. “Dat wordt een van de belangrijkste dynamieken en Europa zal zich daarin moeten positioneren.”

 

Waarom ‘Markt onder vuur’ een wake-up call is voor elke executive…

 

“Het gaat niet alleen om het identificeren van risico’s, maar ook om het ontwikkelen van veerkrachtige strategieën die bedrijven in staat stellen om effectief te reageren op deze risico’s”, vertelt Hans Diels ons over het anticiperen van bedrijven op geopolitieke disruptie. Hij benadrukt dat de kaarten voor Europese bedrijven niet ideaal liggen, nu we voor veel kritische grondstoffen afhankelijk zijn van andere continenten. “We zullen moeten inzetten op goede partnerships en niet met één groep van landen. We moeten zo breed mogelijk goede langetermijnrelaties opbouwen. Dat zal misschien minder efficiënt en duurder zijn, maar het maakt onze economie minder afhankelijk.”

 

‘Markt onder vuur’ is verschenen bij Lannoo Campus en Van Duuren Management.

Recente artikelen

Hans Diels, geopolitiek expert bij Etion
Leader's Library

Voor de rubriek Leader’s Library selecteren we een recent verschenen boek dat een plek ambieert in de boekenkast van elke executive. Ditmaal viel de keuze op ‘Markt onder vuur’ van Hans Diels, geopolitiek expert bij Etion. Dat de oorlogen in Oekraïne en Gaza impact hebben op onze economie hoeft hij ons niet meer uit te leggen. Des te interessanter is de vraag hoe je als onderneming kan anticiperen op geopolitieke crisissen. Kan je daar vanuit de bestuurskamer überhaupt een plan voor opmaken?

Lien Sinnesael, Head of Marketing & Communication bij Agristo
Interviews

"Marketing wordt vaak geassocieerd met enkel creatief werk, maar het is een strategisch orgaan dat de bedrijfsstrategie vertaalt naar concrete acties.” We gaan in gesprek met Lien Sinnesael, Head of Marketing & Communication bij Agristo, over hoe zij dit tot leven brengt.

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

  • Maandelijks
  • Laatste nieuwe content
  • Aankomende events
  • Uitschrijven altijd mogelijk

Agenda

Deze Round Table richt zich tot CFO's en M&A Directors, die in gesprek gaan over de toolkit voor het M&A-proces.

Partners

Buitengewoon inspirerend en verfrissend. Ideaal voor zelfreflectie en om nieuwe ideeën op te doen.