Petra Vandendriessche, Head of HR bij de Nationale Loterij

Petra Vandendriessche, Head of HR bij de Nationale Loterij

10 vragen aan Petra: ‘Ik heb een stem in het directieteam, waardoor HR echt impact kan maken’

Leden Lounge

In onze rubriek Leden Lounge stellen we de leden van onze community voor. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen? Dit keer: Petra Vandendriessche, Head of HR bij de Nationale Loterij. De antwoorden in 10 kernwoorden: open mind, impact, ‘grow’, verbindend communiceren, positief leiderschap, reputatie, klankbord, tango, angsten overwinnen en thuiskomen.

 

Kan u uw organisatie in een notendop introduceren?

Petra: “Bij de Nationale Loterij verkopen we lotjes, krasbiljetten en gelijkaardige spelen. Onze roots gaan terug tot 1441 in Brugge, toen op de grote markt het ‘wijnroedersambt’ werd verloot. Vandaag bieden we mensen de kans om te dromen, als enige aanbieder in België van verantwoorde spelen. Als overheidsbedrijf met een omzet van 1,5 miljard euro streven we naar ethisch ondernemen, onder strenge controles van onder andere het Rekenhof, een regeringscommissaris en deurwaarders. Onze spelen dragen een ISO-label en zijn ethisch en betrouwbaar, wat niet altijd gezegd kan worden van veel andere opties op de markt. Bovendien gaat een vierde van de inzet – zo’n miljoen euro per dag – naar de samenleving, via 1.700 goede doelen en verbindende lokale initiatieven.”

 

Hoe ziet uw functie eruit?

Petra: “Als HR-verantwoordelijke stuur ik een klassieke structuur aan met twee belangrijke luiken. Het eerste omvat compensation & benefits en mobiliteit. Het tweede focust op employee experience en talentmanagement, met een link naar interne communicatie en welzijn.

Ik rapporteer rechtstreeks aan de CEO en heb een stem rond de tafel van het directieteam, waardoor HR echt impact kan maken.

Binnen mijn functie is het belangrijk de bedrijfsstrategie te vertalen naar een ondersteunende HR-strategie. Ik ben nauw betrokken bij het sociaal overleg en de coördinatie van het beleid. Verder evalueer ik regelmatig onze HR-processen om ze beter af te stemmen op de doelstellingen en de noden van de onderneming.”

Onze performance management-cyclus is herdoopt tot ‘grow cycle’ en we leggen nog meer het accent op kwalitatieve gesprekken om meer verbinding te creëren.

Welke thema’s krijgen prioriteit/staan hoog op de agenda?

Petra: “In mijn 17 jaar bij de Nationale Loterij is het de derde keer dat we onze performance management-cyclus optimaliseren. Herdoopt tot ‘grow cycle’, leggen we nog meer het accent op kwalitatieve gesprekken om meer verbinding te creëren tussen leiders en hun medewerkers, tussen collega’s onderling, en tussen medewerkers en de organisatie.

Daarnaast zetten we in op de ontwikkeling van onze medewerkers in een wereld vol verandering. Het draait om het stimuleren van een ‘grow’-mindset: geen angst hebben voor verandering, maar er een open blik op hebben. Een houding van nieuwsgierigheid en leergierigheid is daarbij belangrijk.

We beginnen ook met opleidingen ‘verbindend communiceren’ voor alle 450 medewerkers.  Dichter bij de mensen staan, op elk vlak, is een absolute prioriteit voor ons.”

 

Wat is uw visie op de toekomst van HR? 

Petra: “Ik vind persoonlijk dat inzet op positief leiderschap en zelfleiderschap belangrijk is. 80% van de feedback aan medewerkers zou positief moeten zijn en slechts 20% ‘negatief’. Vaak ligt de focus te veel op het negatieve: ik geloof dat mensen juist beter luisteren en handelen naar die 20%, als ze daarnaast regelmatig positieve erkenning krijgen. HR zou kunnen helpen door vorm te geven aan zo’n kader. Ook dat vraagt een mentaliteitsverandering: durven zaken benoemen (bijvoorbeeld als er een probleem is, ook al is het nog in een vroeg stadium), of in sommige gevallen de knoop doorhakken als iemand niet goed functioneert. Als performance voor het grootste deel het positieve benadert, zullen mensen meer zelfvertrouwen en eigenwaarde krijgen. Trouwens, het ontvangen van positieve feedback zullen mensen moeten leren, want velen zijn dat niet (meer) gewoon.”

Het ontvangen van positieve feedback zullen mensen moeten leren, want velen zijn dat niet (meer) gewoon.

Welk speciaal project eigen aan de organisatie ligt u nauw aan het hart bij de Nationale Loterij?

Petra: “Ons grow-project, dat nog loopt tot eind 2025, en de dynamiek van verbindende communicatie. In maart 2025 gaan we ook van start met een opfrissingsbeurt van ons bedrijfs-DNA en onze kernwaarden. We zullen dat op een participatieve manier doen tijdens onze jaarlijkse strategy update. Het doel is te verduidelijken wat we als organisatie betekenen en verwachten van iedereen.

Wat me ook nauw aan het hart ligt, is de goede reputatie van de Nationale Loterij. Wat er vorig jaar in het nieuws kwam, doet ons geen deugd. Gelukkig stelden we in onze reputatiemeting (per kwartaal) vast dat onze reputatie er tot nu toe niet onder lijdt. Ook onder het personeel is daarover vandaag geen onrust meer en kijken we positief naar 2025.”

 

Hoe kan u uw expertise daarvoor inzetten?

Petra: “Ik leid ons grow-project. Ik zorg ervoor dat de directie het eens wordt met het gekozen traject. Ik weet dat focusgroepen met leidinggevenden goed werken om voeling te houden met wat er speelt op de werkvloer, en dat klankbordgroepen met medewerkers en vakbonden bijdragen tot een positieve perceptie van het project.

We werken samen met een externe partner om onze bedrijfswaarden te herzien. Volgend jaar organiseren we een lanceringsdag waarbij alle medewerkers actief betrokken worden.”

Klankbordgroepen met medewerkers en vakbonden dragen bij tot een positieve perceptie van het project.

Welke maatschappelijke, technologische of andere ontwikkeling is volgens u de belangrijkste om niet uit het oog te verliezen?

Petra: “AI roept veel angst op bij mensen, en ik begrijp dat. Onze vertalers hebben me er al naar gevraagd. Mijn antwoord op vandaag is: ‘We kennen de volledige impact niet, maar we moeten ons er wel op voorbereiden’. Het is belangrijk onze angsten over AI te overwinnen en na te gaan hoe AI ons juist kan helpen. Dat vraagt een klik en een open houding om uit je comfortzone te stappen en ermee te experimenteren.”

 

Wie bent u naast de HR-verantwoordelijke? Wat doet u het liefst in uw vrije tijd? Welk leuk weetje wil u met ons delen?

 

Petra: “Mijn grote hobby is tango dansen. Het is een heel complexe en technische dans die een nauwe verbinding vergt met de danspartner. Het vergt goed evenwicht, en een open mind om te ‘ontvangen’ wat de andere je wil zeggen. Ik vind daar heel veel van terug in het dagelijkse leven. Tango dansen is voor mij een mindful en zen-moment. Een tango duurt ongeveer vier minuten, waarbinnen je in een aandachtsbubbel bent.”

Tango vergt een open mind om te ‘ontvangen’ wat de andere je wil zeggen. Ik vind daar heel veel van terug in het dagelijkse leven.

Wat betekent het voor u om lid te zijn van een community?

Petra: “Als bedrijf met grote omzet waren we van in het begin uitgenodigd bij House of Executives. Inhoudelijk vind ik er heel interessante momenten en sprekers. Ik hou van de diverse en originele aanpak. Ik vind er een fijne ‘club’ van HR-mensen, het is plezant uw peers te leren kennen. We hebben de tijd om interessante gesprekken te voeren, best practices en voorbeelden uit te wisselen. Het voelt als ‘familie’ en ‘thuiskomen’. Ik vind House of Executives een aangename, authentieke community. Alles kan besproken worden.”

 

Waarover vindt u het fijn om uit te wisselen / voor welke topics mag men bij u komen aankloppen?

Petra: “Als voorloper in het systeem van functieclassificaties mag men altijd aankloppen bij mij. Ook ons cafetariaplan is een mooie best practice. Om maar iets mee te geven: bij ons kunnen mensen bijvoorbeeld via dat plan het hele jaar door zaken ‘bestellen’, wat vrij uniek is.”

Recente artikelen

Petra Vandendriessche, Head of HR bij de Nationale Loterij
Leden Lounge

In onze rubriek Leden Lounge stellen we de leden van onze community voor. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen? Dit keer: Petra Vandendriessche, Head of HR bij de Nationale Loterij. De antwoorden in 10 kernwoorden: open mind, impact, ‘grow’, verbindend communiceren, positief leiderschap, reputatie, klankbord, tango, angsten overwinnen en thuiskomen.

Gerd Callewaert, Financieel Directeur AZ Sint-Lucas Brugge
Interviews

Gerd Callewaert is Financieel en Administratief Directeur bij het AZ Sint-Lucas in Brugge. Hij vertelt ons waarom hij een ziekenhuis vaak vergelijkt met een luchthaven. We kijken met hem ook naar de typische financiële uitdagingen in de ziekenhuissector en hoe hij die aanpakt.

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

  • Maandelijks
  • Laatste nieuwe content
  • Aankomende events
  • Uitschrijven altijd mogelijk

Agenda

Deze Round Table richt zich tot CFO's en M&A Directors, die in gesprek gaan over de toolkit voor het M&A-proces.

Partners

Buitengewoon inspirerend en verfrissend. Ideaal voor zelfreflectie en om nieuwe ideeën op te doen.