Véronique Goossens - Chief Economist - Belfius

De wereld draait door, maar niet terug: vijf economische inzichten die tellen

Topics

“We leven in een andere wereld, de klok wordt niet teruggedraaid.” Met die krachtige woorden opende Véronique Goossens, Chief Economist bij Belfius, haar keynote op CFO Day 2025. Ze begon met een analyse van de situatie in de Verenigde Staten en de impact daarvan op de financiële markten. Véronique deelde vijf inzichten over de economische verwachtingen en rentevooruitzichten. Ook voor België.

1. De tarievenschok van de Amerikaanse president schaadt de wereldeconomie

“De VS zitten in het oog van de storm”, zegt Véronique. “De president schiet zichzelf al een tijd in de voet. De economische onzekerheidsindex is nog nooit zo hoog geweest, en de beursindices zijn flink gekelderd. US Treasury bonds en de Amerikaanse dollar hebben hun ‘sexyness’ verloren.”

De VS zitten in het oog van de storm. De president schiet zichzelf al een tijd in de voet.

2. We verwachten een daling van de groei en een hogere inflatie in de VS

Gelet op de inflatie, is de FED niet gehaast om zijn rentetarieven te verlagen. “Door de grote mate van onzekerheid, moeten we momenteel met scenario’s werken voor de VS”, legt Véronique uit. “We hebben een basisscenario en een stressscenario, afhankelijk van de kans op onderhandelde tarieven of tarieven met volle kracht; en de respectievelijke impact op economische groei en rente-evolutie.”

3. In Europa denken we niet dat de tarievenoorlog zal leiden tot een inflatieopstoot

Europa zal de hogere Amerikaanse tarieven niet met gelijke munt betalen. Daarom worden Amerikaanse producten niet duurder en komt er dus geen inflatie-opstoot. Omdat de inflatie blijft dalen en de groeiverwachtingen zwak zijn, kan de ECB de rente verder verlagen. “We verwachten wel dat de inflatie de komende jaren erg volatiel zal blijven, door aanhoudende schokken in de economie. Dat de Europese lidstaten investeren in defensie is een opsteker voor de economie, evenals de plannen van Duitsland om de komende 10 jaar 500 miljard euro uit te geven aan infrastructuurwerken. Daar kunnen Belgische bedrijven mee van profiteren.”

Onze dienstensector blijft wel een motor voor groei.

4. België wordt getroffen door de aan de EU opgelegde tarieven

Voor België wordt een zwakke economische groei voorspeld, geen recessie. Het consumenten- en ondernemersvertrouwen staat duidelijk op een lager pitje. “Onze dienstensector blijft wel een motor voor groei. We mogen ook het spillover-effect van Duitsland niet onderschatten. Wat wel zorgen baart, zijn toekomstige investeringen door Amerikaanse bedrijven, die zullen eerder in de VS gebeuren dan in Europa”, zegt Véronique.

5. Het Belgisch begrotingstekort blijft hoog

Erg onrustwekkend zijn de Belgische openbare financiën. Ondanks de zware begrotingsinspanningen en hervormingen zullen er extra besparingen moeten komen om onze begroting en schuld op een duurzaam pad te houden.

Véronique besluit haar sessie met een positieve noot: “Als Europa moeten we ons ervan bewust zijn dat we in het spel tussen China, Rusland en de VS moeten opstaan en samenwerken, want eigenlijk hebben we gewoon betere kaarten dan de Amerikanen.”

Recente artikelen

Topics

Waardoor lopen transformaties mis? En hoe kom je wel tot succesvolle change? Tijdens het Executive Forum 2025 schoven heel wat leidinggevenden aan voor een rondetafelgesprek. Olivier De Boeck en Leen Van Dingenen van TriFinance presenteerden hen drie uitspraken over het wel of niet slagen van transformaties. Houden ze steek?

Coffee Corner

Welkom in onze nieuwe rubriek Coffee Corner, waar we u kort en krachtig inspireren met een trend of inzicht. Onlangs in het nieuws: Sudhakar Sivaji, CFO bij inoxproducent Aperam, volgt op 1 januari 2026 de CEO van het bedrijf op. Geen verrassing eigenlijk, want de stap van CFO naar CEO wordt steeds vaker gezet. Hoe komt dat?

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

  • Maandelijks
  • Laatste nieuwe content
  • Aankomende events
  • Uitschrijven altijd mogelijk

Agenda

Op donderdag 20 november organiseren we de derde editie van de CMO Table Talk, ditmaal rond het thema 'Experience is everything'. Een gezellige avond met een select gezelschap van CMO’s en marketingdirecteuren, waarbij we ervaringen delen en elkaar inspireren.

Partners

Buitengewoon inspirerend en verfrissend. Ideaal voor zelfreflectie en om nieuwe ideeën op te doen.