‘Impact ontstaat wanneer woorden, stem en lichaam één verhaal vertellen’

Topics

Hoe neemt u mensen mee in uw verhaal? Hoe overtuigt u collega’s in het managementteam of brengt u een complexe boodschap op een heldere en gedragen manier? Tijdens het Executive Forum 2025 deelde Stefanie Van Moen,  sprekerscoach en communicatietrainer, concrete handvatten voor impactvolle communicatie — met aandacht voor inhoud, verbinding en présence.

 

Congruentie is de sleutel

 

Er wordt soms beweerd dat woorden maar een klein stukje van de impact van een boodschap bepalen. De cijfers die daarbij circuleren zijn vaak te simplistisch, maar het principe eronder klopt wel: wanneer wat je zegt niet overeenkomt met hoe je het zegt, ontstaat er wrijving. En die voelt een publiek meteen.
Op dat moment gaan mensen automatisch meer letten op lichaamstaal en tone of voice, omdat die eerlijker aanvoelen dan woorden alleen.
Impact ontstaat wanneer woorden, stem en lichaam één verhaal vertellen.

Wie een boodschap wil brengen, stelt zich best vier vragen.

 

1. Wat moet ik weten over mijn publiek?

 

Een publiek zoekt altijd antwoord op drie vragen:

  • ‘Kan ik je vertrouwen?’ Introduceer uzelf op een authentieke manier, met oogcontact, en met een stem die rust brengt.
  • ‘Weet jij waarover je spreekt?’ Expertise toont u met helderheid, niet met veel woorden.
  • ‘Heeft dit iets met mij te maken?’ Relevantie ontstaat wanneer u vertrekt van wat het publiek nodig heeft – niet vanuit wat u wil vertellen. Het draait niet om u maar om uw publiek.

Het draait niet om u maar om uw publiek.

Presenteer dus met de juiste mindset: niet om te imponeren, maar om te connecteren en te inspireren.

 

2. Wat wil ik dat blijft hangen?

 

Start niet met slides of details, maar met uw kern:

  • Bedenk op voorhand wat moet blijven hangen op het moment dat de mensen naar buiten stappen: de “insights at the exit”.
  • Wat wil u dat er verandert in hun denken, doen of keuzes?
  • Vertrek altijd vanuit het ‘waarom’. Zoek diep genoeg naar de grondige reden achter uw beslissing of boodschap, totdat de kern logisch en overtuigend voelt.

Hoe scherper uw kern, hoe makkelijker u spreekt én hoe makkelijker anderen u kunnen volgen.

 

3. Hoe hou ik de aandacht vast?

 

De aandachtsspanne is kort. Begin dus met wat ertoe doet, wanneer de aandacht nog scherp is.

Begin dus met wat ertoe doet, wanneer de aandacht nog scherp is.

  • Denk als uw publiek: wat zijn hun vragen, zorgen of verwachtingen?
  • Gebruik cliffhangers en storyhooks om de nieuwsgierigheid vast te houden.
  • Maak het persoonlijk, raak een pijnpunt, wek verwachting.
  • Maak cijfers of data inzichtelijk door ze in een verhaal te plaatsen.
  • Gebruik anekdotes die herkenning oproepen.

Verhalen raken. Verhalen verbinden. Verhalen blijven hangen.

 

4. Hoe gebruik ik mijn stem?

 

Uw stem is geen vaststaand gegeven — u kan ze sturen en ermee spelen.

  • Spreek trager dan u denkt.
  • Verhoog uw toon niet op het einde van een zin alsof u een vraag stelt, laat zinnen zakken aan het einde.
  • Varieer ritme en tempo.
  • En misschien wel het belangrijkste: adem. Een rustige adem staat gelijk aan een rustige aanwezigheid. “The most powerful person in the room has the most relaxed breathing pattern.

Benieuwd naar meer inzichten van het Executive Forum? Lees hier het dagverslag.

Recente artikelen

Topics

Hoe neemt u mensen mee in uw verhaal? Hoe overtuigt u collega’s in het managementteam of brengt u een complexe boodschap op een heldere en gedragen manier? Tijdens het Executive Forum 2025 deelde Stefanie Van Moen, sprekerscoach en communicatietrainer, concrete handvatten voor impactvolle communicatie — met aandacht voor inhoud, verbinding en présence.

Interviews

Hoe evolueert leiderschap in de toekomst? Kijken we bij de selectie van leiders nog te veel naar functieprofielen en ervaring? Wat als we bewuster zouden kijken naar identiteit, zowel die van de organisatie als die van de leider, en die op elkaar afstemmen?

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

  • Maandelijks
  • Laatste nieuwe content
  • Aankomende events
  • Uitschrijven altijd mogelijk

Agenda

Op donderdag 20 november organiseren we de derde editie van de CMO Table Talk, ditmaal rond het thema 'Experience is everything'. Een gezellige avond met een select gezelschap van CMO’s en marketingdirecteuren, waarbij we ervaringen delen en elkaar inspireren.

Partners

Buitengewoon inspirerend en verfrissend. Ideaal voor zelfreflectie en om nieuwe ideeën op te doen.