Lies Eeckman, Managing Director Polestar België (c) Lars Duchateau
Duurzaamheid claimen is eenvoudig, maar er ook geloofwaardig gezag in verwerven, is een ander verhaal. In een tijd waarin greenwashing argwaan wekt en greenhushing vooruitgang onzichtbaar maakt, zoeken bedrijven naar manieren om duurzaam leiderschap tastbaar te maken. Voor Lies Eeckman, Managing Director van Polestar België, kan dat maar op één manier: “Wij kiezen bewust voor een aanpak zonder compromissen. Duurzaamheid moet door elke keuze, elke investering en elke schakel heen voelbaar zijn.”
In een markt waar greenwashing steeds om de hoek loert en consumenten almaar kritischer worden, is het voor bedrijven allesbehalve vanzelfsprekend om ook echt gezag uit te stralen op vlak van duurzaamheid. Tonen dat je werk maakt van duurzaamheid is één iets, een autoriteit worden op dat gebied blijft een heel andere uitdaging. Voor Lies Eeckman, Managing Director van Polestar België, is het een uitdaging waarbij compromissen uit den boze zijn. “Bij Polestar kiezen we heel bewust voor een ‘No Compromise’-aanpak”, vertelt ze. “Duurzaamheid moet voor ons altijd samengaan met performantie, design en technologie.”
Radicale transparantie
Het is een visie die voor Lies Eeckman niet zomaar een positionering is, maar een overtuiging die door de hele organisatie stroomt. “We geloven niet in greenwashing, maar ook niet in greenhushing (opzettelijk niet communiceren over duurzaamheidsinspanningen, nvdr). Polestar communiceert niet alleen wat goed gaat, maar ook over wat beter kan.” Dat vraagt om enige moed, maar ook om helderheid. “Autoriteit op vlak van duurzaamheid krijg je niet met woorden, maar door keuzes, daden en radicale transparantie.” Die transparantie wordt volgens Lies steeds belangrijker, omdat klanten zeer goed geïnformeerd zijn. “Ze verwachten geen perfectie, maar willen weten waar je voor staat. Eerlijkheid weegt zwaarder dan ronkende claims.”
Autoriteit opbouwen
“Je kan veel beweren over duurzaamheid, maar als je het niet hard maakt, bouw je geen geloofwaardigheid op”, gaat Lies Eeckman door. “Bij Polestar gebeurt dat onder meer via lifecycle analyses (LCA) voor elk model. Zo meten we exact hoeveel CO₂-uitstoot een wagen genereert in elke fase: productie, gebruik en end-of-life.” Die cijfers deelt Polestar ook publiek. Sinds 2020 heeft het per wagen gemiddeld 25% CO₂-reductie gerealiseerd. “We leggen ook uit hoe we dat doen: niet met slogans, maar met onderbouwde data.” De LCA’s krijgen een jaarlijkse update en vormen de kern van het ‘Pathway Report’, waarin Polestar stap voor stap beschrijft hoe het tegen 2030 een klimaatneutrale wagen wil produceren. “Dat is geen plan dat in steen gebeiteld staat. We weten dat het traject nog onzekerheden bevat. Maar net daarom communiceren we er radicaal open over.”
We weten dat het traject nog onzekerheden bevat. Maar net daarom communiceren we er radicaal open over.
De LCA’s rapporteren over de totale uitstoot van de Polestar-modellen, maar Lies legt ook uit hoe Polestar de brug maakt naar het sectoriële niveau. Samen met adviesbureau Kearney en EV-merk Rivian bestudeert Polestar hoe de auto-industrie een maximale bijdrage kan leveren aan het behalen van wereldwijde klimaatdoelstellingen. “Hieruit kwamen drie hefbomen naar voor: een snellere overgang naar elektrisch rijden, het opladen met hernieuwbare energie en het maximaal decarboniseren van de toeleveringsketens van de auto-industrie. Dit rapport is gepubliceerd met de intentie om andere merken mee aan boord te krijgen. Fundamentele samenwerking door de volledige sector is de enige manier om de duurzaamheidsdoelstellingen te halen.”
Autoriteit in de keten
Transparantie, zo benadrukt Lies, geldt dus niet alleen voor resultaten, maar ook voor de weg ernaartoe. Daarom werkt Polestar aan maximale traceerbaarheid in de volledige toeleveringsketen. “We gebruiken blockchaintechnologie om kritieke grondstoffen zoals mica, kobalt en lithium te traceren. Voor leder tonen we aan dat het diervriendelijk is: het gaat om verantwoord ingekochte runderhuiden uit het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Het gaat om een bijproduct van de voedselproductie, duurzaam gelooid door Bridge of Weir met volledige traceerbaarheid, gegarandeerd dierenwelzijn en een toonaangevend lage CO₂-voetafdruk.”
We gebruiken traceerbaarheid en data niet om achteraf te verantwoorden, maar om vooraf betere keuzes te maken.
Ook in het productieproces draait het elke steen om. “Het aluminium in onze velgen komt uit een fabriek die op zonne-energie draait”, geeft Lies als voorbeeld. “Dat maakt een enorm verschil in emissie.” Polestar 4 is intussen het model met de laagste CO₂-footprint van het hele gamma. Voor Lies bewijst het dat technologie en duurzaamheid perfect samengaan. “We gebruiken traceerbaarheid en data niet om achteraf te verantwoorden, maar om vooraf betere keuzes te maken.”
Geloofwaardigheid groeit met bewijs én visie
Transparantie en traceerbaarheid leggen de basis, maar volstaan ze ook om echte autoriteit op te bouwen? “Je kan geen geloofwaardig leiderschap claimen op duurzaamheid zonder track record”, vindt Lies Eeckman. “Een ‘North Star’ zonder resultaten is gewoon een mooie slogan.” Daarom publiceert Polestar jaarlijks een gedetailleerd annual sustainability report, maar autoriteit gaat verder dan meten en rapporteren. Een visie op de lange termijn moet ook de dagelijkse keuzes kleuren. Lies verwijst naar het Polestar-kantoor in Gare Maritime in Brussel. “Het is een plek die volledig op hernieuwbare energie draait en bijna volledig circulair is ingericht. Die beslissing maak je niet omdat het makkelijk of goedkoop is, maar omdat het je kompas scherpstelt.”
Die beslissing maak je niet omdat het makkelijk of goedkoop is, maar omdat het je kompas scherpstelt.
Ook de financiële kant mag daarbij niet genegeerd worden. “De grootste kost ligt niet in duurzaamheid, maar in het uitstellen ervan”, benadrukt Lies. “Wie vandaag niet investeert, betaalt morgen een veel hogere prijs – financieel én maatschappelijk. Duurzaamheid is geen uitgave, maar de enige verstandige investering voor een toekomstbestendig bedrijf.”
Tegengewicht
De ambities die bedrijven koesteren, moeten bovendien gedijen in een bijzondere context van niet enkel klimaatverandering, maar ook van maatschappelijke onrust en geopolitieke spanning. Lies Eeckman is duidelijk: “We spelen al in overtime. Dit is geen oefening meer.” Volgens haar moeten organisaties die écht gezag willen, vandaag leiderschap tonen dat verder gaat dan de kwartaalresultaten. Dat betekent ongemakkelijke keuzes maken, consistent blijven in woord én daad, en open communiceren over wat lukt en wat niet. “Duurzaamheid is geen imagoproject, het is een verantwoordelijkheid. Bedrijven die uitgroeien tot een autoriteit zijn broodnodig in een wereld die schreeuwt om richting.”
Polestar is sponsor van het Executive Forum 2025.
Duurzaamheid claimen is eenvoudig, maar er ook geloofwaardig gezag in verwerven, is een ander verhaal. In een tijd waarin greenwashing argwaan wekt en greenhushing vooruitgang onzichtbaar maakt, zoeken bedrijven naar manieren om duurzaam leiderschap tastbaar te maken. Voor Lies Eeckman, Managing Director van Polestar België, kan dat maar op één manier: “Wij kiezen bewust voor een aanpak zonder compromissen. Duurzaamheid moet door elke keuze, elke investering en elke schakel heen voelbaar zijn.”
Trouw aan ons dagthema op CHRO Day 2025 – Listen, Look, Lead –, zoomen we in op leiderschap, want organisaties staan vandaag oog in oog met (digitale) transformatie, organisatorische of geopolitieke veranderingen. “Uit de HR Change Readiness Survey van CEB blijkt dat 73% van de organisaties nog meer verandering verwacht”, zegt Karlien Vanderheyden, Associate Professor of Organisational Behaviour aan de Vlerick Business School.