Ilse Heylens, HR Directeur Belgium & Europe bij Deceuninck

Ilse Heylens, HR Directeur Belgium & Europe bij Deceuninck

‘Bezielde eenvoud creëert een goesting om samen doelstellingen te realiseren’

Interviews

Ilse Heylens is al meer dan 25 jaar actief in HR, zowel in de industrie als in retail. Als klinisch psychologe wilde ze het verschil maken voor zowel de mens, zijn werk- en leefomgeving en de maatschappij. Ze koos voor de rol van HR Directeur Belgium & Europe bij Deceuninck, omdat ze vindt dat werken ‘met goesting’ de beste garantie is voor een gezonde, duurzaam groeiende organisatie. In de missie van Deceuninck, ‘building a sustainable home’, zit zowel groei, duurzaamheid, als het warme, mensgerichte voor haar mooi vervat.

 

U heeft net uw eerste jaar bij Deceuninck gevierd. Wat zijn de lessons learned?

Ilse: “Ten eerste: less is more. Door duidelijk te weten waar we voor staan en waarvoor niet, doen we minder maar meer gericht en bewust. Zo hadden we verschillende initiatieven rond wellbeing, waarbij het niet altijd echt duidelijk was wat de boodschap was. We zijn dan gestart met maandelijkse thema’s rond wellbeing om medewerkers te sensibiliseren en het thema de nodige prioriteit te geven. Een van de eerste was een ‘stap-challenge’, iets wat voor iedereen haalbaar is en zelfs in weer en wind kan gedaan worden.

Ten tweede: keep it simple. Het loont de moeite om onze prioriteiten in eenvoudige doelstellingen te verwoorden, en gestructureerd projectmanagement toe te passen. Bezielde eenvoud creëert een goesting om samen doelstellingen te realiseren. Slecht gearticuleerde doelstellingen leiden ertoe dat mensen onderweg afhaken of terug op het pad gebracht moeten worden.”

Door duidelijk te weten waar we voor staan en waarvoor niet, doen we minder maar meer gericht en bewust.

Wat heeft u daarbij het meest verrast?

Ilse: “Hoe het eenvoudiger maken van een doelstelling en het uitnodigen van mensen om hieraan samen te werken, kan leiden tot mooie resultaten. Zo werken we binnen HR aan 6 projecten waarbij één van de HR-managers van de verschillende landen de leiding neemt, samen met iemand van België. Bijzonder om te zien welke drive dit teweeg brengt en tot welke resultaten dit kan leiden.”

Was het parcours tot nu toe hobbelig of glad?

Ilse: “Ik had het geluk te starten samen met Carlin Deseyne, verantwoordelijk voor Global HR. Dat was een voordeel omdat we met twee ‘nieuwe’ een complementaire, open blik konden brengen en vrij snel met dubbele kracht konden aangeven waar we eerst op wilden inzetten voor ons mandaat om het HR-beleid te bepalen en structuur te brengen.”

Waar wil u heen op het vlak van HR-strategie, en hoeveel autonomie heeft u daarvoor?

Ilse: “Met onze HR-strategie willen we vooral de strategie van onze organisatie ondersteunen. We willen daarbij de juiste mensen op het juiste moment op de juiste plaats hebben. De juiste mensen aantrekken, ze binnen de organisatie laten groeien en hun ambities laten waarmaken. Daarnaast willen we een sterke en gezonde organisatie bouwen met degelijke fundamenten, goede processen, policies, digitalisatie en datamanagement. We willen de business kunnen ondersteunen met de nodige data en inzichten om samen tot de juiste acties te komen. Carlin en ik krijgen het vertrouwen om hier met de nodige autonomie aan te werken.”

Het was dus belangrijk te groeien naar een ‘single source of truth’, met dezelfde definities voor bijvoorbeeld personeelsverloop, absenteïsme of headcount.

Kan u een voorbeeld geven van wat u op het vlak van datamanagement heeft gerealiseerd?

Ilse: “Aanvankelijk hebben we gezien dat we werkten met onjuiste data en verschillende data pools. Het was dus belangrijk te groeien naar een ‘single source of truth’, met dezelfde definities voor bijvoorbeeld personeelsverloop, absenteïsme of headcount, om aan correcte rapportering te kunnen doen. Op die data passen we dan Power BI toe, een Microsoftapplicatie waarmee we intelligence genereren en op basis van data-inzichten tot acties kunnen komen.”

Welke initiatieven of nieuwe trends krijgen voor u absolute prioriteit binnen HR dit jaar?

Ilse: “We focussen ten eerste op strategic workforce management om in een markt met arbeidskrapte de juiste keuzes op het juiste moment te maken. Je moet daarbij vooruitkijken en weten welke vacatures in de toekomst belangrijk zullen zijn. Een tweede prioriteit is wellbeing, waar de verwachtingen van werknemers steeds hoger liggen. We willen mensen het beste van zichzelf kunnen laten geven door aan connectie en sense of belonging – twee punten waarmee mensen het meest worstelden gedurende Corona – aandacht te geven en  goede afspraken te maken. Tot slot staat ook digitalisering hoog op de agenda. Willen of niet: je moet erin mee zijn. Daarom kijken we vooral naar hoe het praktisch kan georganiseerd worden.”

Deceuninck deed het goed in een moeilijke markt (inflatie en lagere volumes). Waar voelt u de war for talent het hardst?

Ilse: “We voelen dit (zoals vele anderen) het hardst in IT en technisch geschoolde medewerkers. Vooral op plaatsen waar zeer ervaren medewerkers uitvloeien die heel wat expertise en kennis opgebouwd hebben, merken we dat enkel een proactieve aanpak kan leiden tot een gepaste successie. Daarnaast bekijken we ook internationaal hoe we onze kennis en talenten globaal kunnen inzetten om de war for talent een antwoord te bieden.”

We bekijken ook internationaal hoe we onze kennis en talenten globaal kunnen inzetten om de war for talent een antwoord te bieden.

Wat is uw strategie om die aan te pakken?

Ilse: “De trends goed opvolgen, strategic workforce management in de praktijk toepassen, bewust talent aantrekken en ontwikkelen. Employer branding is in die zin een prioriteit. Zorgen dat zowel de eigen medewerkers, de toekomstige medewerkers en de arbeidsmarkt weten waarvoor we staan, hierdoor aangesproken worden en hieraan elke dag willen meewerken. Zo hebben we ons eerder ‘koud’ logo aan de buitenkant van onze gebouwen verrijkt met beelden van onze warme interne cultuur, in de look and feel van onze employer brand. Via getuigenissen, onze website, posters en op jobbeurzen dragen we ons warme duurzaamheidsverhaal uit om te tonen dat we fier zijn om voor Deceuninck te werken. We dragen ook ‘Team Deceuninck’ uit via de ondersteuning van een wielerploeg.”

Welke zijn de belangrijkste HR-uitdagingen op de langere termijn en welke acties worden daarvoor gepland?

Ilse: “‘Building a sustainable home’ nodigt ons uit om vooruit te denken en een duurzaam, mensgericht HR-beleid te implementeren. Hiertoe zijn geëngageerde medewerkers, sterke teams en een gezonde organisatie belangrijk. Daarbij moeten we degelijke fundamenten leggen door goede processen en digitalisatie. Daarnaast willen we verder investeren in verbindend, waardegedreven leiderschap: mensen richting geven, teams efficiënt laten samenwerken en hen de mogelijkheid geven om de beste versie van zichzelf te worden en samen dromen te realiseren.”

We bekijken diversiteit eerder holistisch.

Wat typeert u als HR Directeur? Welke waarden draagt u altijd mee?

Ilse: “Als HR Directeur hou ik er ook van om samen dromen te realiseren. Ik kijk graag vooruit om te zien hoe we samen succesvol kunnen zijn in de toekomst. ‘Building a sustainable home’ is ook mijn persoonlijke missie. Het creatieve, toekomstgerichte, gecombineerd met daadkrachtig realiseren kan ik in die rol kwijt. Doen wat je zegt en zeggen wat je doet, vind ik belangrijk. Directe communicatie – een woord is een woord – kan ik wel appreciëren. Mooie waarden voor mij zijn respect, vertrouwen, discretie, positivisme en verbinding.”

De wereld van de bouw is vaak een mannenwereld. Hoe pakt u dat aan?

Ilse: “Deceuninck zelf is een productiebedrijf in de chemiesector. Onze klanten werken vooral in de bouw. In HR werk je met mensen en dat heeft iets zeer universeels. Mensen willen deel uitmaken van een groter geheel, ertoe doen, ervoor gewaardeerd worden… ongeacht hun nationaliteit, geslacht, geloof of rol in de organisatie. We bekijken diversiteit eerder holistisch.”

Welke skills zijn voor u goud waard om een goede HR Directeur te kunnen zijn?

Ilse: “Een business kunnen begrijpen, strategisch kunnen meedenken, met vernieuwende oplossingen kunnen komen en mensen kunnen mobiliseren om die oplossingen ook te realiseren. Zo kan je duurzaam meerwaarde creëren voor de business. Goede communicatieskills en gevoel voor humor horen er voor mij ook bij.”

Recente artikelen

Topics

Of het nu gaat om alomvattende softwarepakketten of losse tools afgestemd op aparte processen, technologie is overal in HR-land. Dat betekent echter niet dat de implementatie van zulke systemen altijd van een leien dakje loopt. Tijdens een rondetafelgesprek op de CHRO Day wisselden enkele HR-directeuren leermomenten en best practices uit. Het relaas van een boeiend debat over de soms frustrerende snoepwinkel van HRIT.

Topics

Zo’n honderd CFO’s en financieel directeuren maakten tijdens de zesde editie van de CFO Day ruimte voor tijd. We hadden het over het belang van één seconde en 125 jaar, over oorlog en hoop, veiligheid en regeneratie. Because time matters.

Agenda

Op woensdag 3 juli organiseren we de tweede editie van onze CMO Schakeltafel. Een gastronomische avond met een select gezelschap van CMO’s en marketingdirecteuren, waarbij we ervaringen delen en elkaar inspireren rond het thema 'No future without a past: vooruitkijken vanuit een strategische terugblik’. 

Partners

Buitengewoon inspirerend en verfrissend. Ideaal voor zelfreflectie en om nieuwe ideeën op te doen.