Matija Nakic, CEO en co-founder van Farseer.
Financiële planning en analyse (FP&A) wordt alsmaar belangrijker, en daarmee ook de tools die deze forecasting– en budgetteringsoefeningen in goede banen leiden. “Een decennium geleden volstond het nog om met een jaarbudget te werken, maar sinds de pandemie zijn de disruptieve factoren legio en moet je de scenario’s bijna wekelijks bijsturen.”
Het Kroatische Farseer en het Belgische Ufinity vormen elk een cruciaal schakeltje in de financiële huishouding van de bedrijfswereld. Daar werken ze bovendien actief in samen, want waar Farseer gevorderde FP&A-software ontwikkelt, is Ufinity een financiële matchmaker die organisaties koppelt aan de juiste talenten én softwarepakketten – waaronder dat van Farseer. We brachten de CEO’s van beide bedrijven samen voor een dubbelgesprek over hun sector, een sector in beweging.
Ine Meeussen, CEO van Ufinity.
De vaststelling die Matija Nakic (Farseer) ertoe aanzette om deze markt te betreden, vertelt bijzonder veel over hoe deze in elkaar zit – en duidelijk nog in de kinderschoenen staat. “Als computeringenieurs waren we geïntrigeerd door het feit dat er wel heel wat planningsoplossingen op de markt komen, maar nog geen enkele erin slaagde massaal opgepikt te worden. Excel is al 35 jaar lang de dominante factor. Een geweldig programma, dat evenwel minder geschikt is voor grote hoeveelheden data en voor samenwerking tussen meerdere mensen.” Dat merkt ze dagelijks in de praktijk. “De combinatie van Excel en soms een grote legacy-tool resulteert al te vaak in slordige, weinig flexibele processen en bijgevolg een ondermaatse financiële planning.”
Matija Nakic en Ufinity-CEO Ine Meeussen kwamen elk vanuit hun eigen perspectief – respectievelijk software en HR – tot dezelfde conclusie: bedrijven hebben nood aan automatisering. “FP&A-specialisten en andere financiële profielen willen vandaag méér doen dan cijfertjes verwerken”, stipt Ine Meeussen aan. “Ze verlangen een grotere intellectuele uitdaging, waarmee ze bovendien echt het verschil kunnen maken.”
Matija Nakic gaat volmondig akkoord. “Deze mensen willen hun tijd niet verspillen aan manueel copy-paste-werk en moeten inderdaad evolueren richting een rol van businesspartner.”
Budget- en scenarioplanning mogen dan wel ontspruiten bij finance, het is per definitie een verhaal van een hele organisatie en moet departementen overstijgen.
Businesspartner is een cruciale term. Financiële afdelingen kunnen niet langer louter focussen op zuivere boekhoudkundige taken, het is op strategisch vlak dat hun input nu onmisbaar is. Farseer en Ufinity delen daarom de visie dat de CFO en z’n team uit hun silo moeten treden. “Budget- en scenarioplanning mogen dan wel ontspruiten bij finance, het is per definitie een verhaal van een hele organisatie en moet departementen overstijgen”, zegt Ine. “Daarin kan technologie een facilitator zijn.”
Aan uitdagingen alleszins geen gebrek voor bedrijven, anno 2025. “De snelheid van verandering is de voorbije jaren fors toegenomen”, stelt Matija. Daarmee doelt ze op verschillende types disruptie. “Nu de kosten om een bedrijf uit te bouwen in heel wat industrieën verlaagd zijn, komen veel actoren plots in een meer concurrentiële omgeving terecht. En terwijl nieuwkomers vaak zeer agile opereren, is het als gevestigde waarde een pak moeilijker om van richting te veranderen.”
Niet voorbijgestoken worden is de boodschap, maar op vlak van planning geen sinecure. “Een decennium geleden volstond het nog om met een jaarbudget te werken, maar sinds de pandemie zijn de disruptieve factoren legio en moet je de scenario’s bijna wekelijks bijsturen.”
Een adequate financiële planning is er kortom niet minder belangrijk op geworden, en zo ook de tools die deze scenario- en budgetteringsoefeningen ondersteunen. “Snel kunnen inspelen op disruptieve gebeurtenissen vraagt nu eenmaal automatisering. FP&A-software stelt je in staat om snel assumpties te testen, potentiële scenario’s te analyseren en de koers waar nodig bij te sturen. Software helpt bedrijven om zaken te ontdekken in de data waar ze zelf nog geen benul van hadden.”
Automatisering geeft financemensen de kans om alle facetten van de business te leren kennen en een strategische brugfunctie op te nemen.
Die technologische ondersteuning zet de financeteams op het juiste spoor en maakt tegelijk tijd vrij om voor intellectuele, menselijke meerwaarde te zorgen. Wat zoals reeds aangegeven naadloos aansluit bij de huidige workforcerealiteit. “De arbeidsmarkt staat allesbehalve bol van de profielen die bereid zijn om klassiek transactioneel werk te verrichten”, aldus Ine. “Automatisering is dan het geknipte antwoord, dat financemensen bovendien de kans geeft om alle facetten van de business te leren kennen en een strategische brugfunctie op te nemen.”
Ine Meeussen en Matija Nakic noemen het automatiseren van de financiële processen een essentiële hefboom van businesssucces, maar tegelijk dus een transitie die zich nog maar recent aan het voltrekken is. Hoe komt dat? En wat hield of houdt bedrijven tegen? “Hoewel de implementatiecycli van moderne tools beperkt blijven tot een viertal maanden, zien financeteams er toch een grote drempel in”, weet Matija. “Ze hebben het immers sowieso al erg druk.” Al schuilt daarin net het grootste argument om voor software op maat te kiezen, klinkt het. “Door de zure appel heen bijten is het devies, want de winst in kwaliteit, agility én tijd is reëel. We zien heel wat klanten bloeien na een implementatie.”
Automatisering is een never-ending process, een continue digitale transitie.
De urgentie om FP&A-software in te zetten, is in ieder geval toegenomen. “Hoewel FP&A nog boven het ERP-systeem en rapportage staat, moet gezegd dat de nieuwe compliancevereisten de bal echt aan het rollen hebben gebracht”, zegt Ine, waarbij ze onder meer verwijst naar de duurzaamheidsmaatregelen die uiteraard ook de financiële planning beïnvloeden. “Met daarbij de hevige concurrentiestrijd waarmee velen te maken krijgen en natuurlijk de snel veranderende context, groeit het bewustzijn zienderogen.”
Hoe dan ook is automatisering nooit af. Matija: “Bedrijven zijn voortdurend in beweging. Een strategiewijziging, een nieuw systeem of departement, een overname, … Daarom moeten we onszelf niet wijsmaken dat alles op een dag perfect geautomatiseerd zal verlopen. Automatisering is een never-ending process, een continue digitale transitie.”
Moeten softwareontwikkelaars als Farseer of advies- en implementatiepartners als Ufinity dan eeuwig aan boord blijven bij een organisatie? Nee, zeggen beide CEO’s in koor. “We onderscheiden ons doordat we niet alleen consultants aandragen die zich volledig kunnen onderdompelen in de realiteit van een organisatie, maar tijdens zo’n traject ook inzetten op het opleiden van interne beheerders”, vertelt Matija. “We bieden hen de handvatten om flexibel met de tools én hun takenpakket – planning, forecasting, what if-scenario’s – aan de slag te gaan.” Flexibel, dat is misschien wel de essentie van dit betoog. Want waar flexibiliteit hoogtij viert, kan finance innovatieve blue notes (het thema van de CFO Day 2025, nvdr.) spelen en die soms broodnodige koerswijziging soepel in gang zetten.
Ondernemingen moeten slimme keuzes maken en de juiste oplossingen selecteren uit een technologisch aanbod dat allerminst stilstaat, maar ook de softwarespelers zelf hebben constant knopen door te hakken. Welke functies en innovaties implementeer je? Welke trends keer je de rug toe? “Zelf hanteren we daarvoor een tweeledige aanpak”, geeft Matija aan. “We organiseren op tijd en stond een denkoefening waarbij we ons vijf jaar in de toekomst begeven, en kiezen daarnaast vooral voor pragmatisme en klantgerichtheid: welke behoeften hebben bedrijven en hoe kunnen we in dat licht toegevoegde waarde bieden met ons product?”
Met 20% van de tijd en middelen 80% van de problemen oplossen, dat is een prima eerste stap.
Pragmatisme is overigens eveneens een codewoord met het oog op de installatie van de FP&A-software. Die moet niet enkel uitblinken in wendbaarheid en gebruiksvriendelijkheid, maar ook stapsgewijs geïmplementeerd kunnen worden. “Met 20% van de tijd en middelen 80% van de problemen oplossen, dat is een prima eerste stap.” Daarmee leg je als organisatie solide fundamenten en kan je alle betrokkenen bovendien vlot meenemen in de innovatie. “Verlies de changecomponent nooit uit het oog”, benadrukt Ine tot slot. “Een tool inbouwen is één zaak, maar het zijn de mensen op de vloer die ermee aan de slag moeten. Betrek hen dus altijd in dit soort trajecten.”
Farseer en Ufinity zijn partner van de CFO Day 2025.
Financiële planning en analyse (FP&A) wordt alsmaar belangrijker, en daarmee ook de tools die deze forecasting- en budgetteringsoefeningen in goede banen leiden. “Een decennium geleden volstond het nog om met een jaarbudget te werken, maar sinds de pandemie zijn de disruptieve factoren legio en moet je de scenario’s bijna wekelijks bijsturen.”
Voor Leader's Library kiezen we een recent boek dat een plek ambieert op het nachtkastje, het boekenschap of de salontafel van elke executive. Deze keer focussen we met ‘Vertrouwen zonder voorschrift’ van Lode Godderis op de vraag hoe bedrijven het best omgaan met langdurige ziekte en herstel van werknemers.