Het is een cliché geworden: de start-up die begint vanuit de garage. En dat daar mooie bedrijven uit voortvloeien, is niet minder waar. Het is ook het verhaal van SuccessDay, dat ondertussen zo’n 75 medewerkers telt, verspreid over Europa en de Filipijnen. Oprichters Bas Eggelaar en Juul van Dongen barsten van de toekomstplannen, met als belangrijkste: succesvolle HR-transformaties begeleiden.
“Het leukste aan ondernemen? Dat je iets bedenkt en dat het dan aanslaat”, zegt Bas Eggelaar, Managing Director van SuccessDay. Als ondernemer moet je volgens hem een beetje gek zijn. “Je denkt altijd dat je de heilige graal in handen hebt, anders zeg je je baan niet op. Maar het blijft toch een gok. Als je ziet waar we nu staan, kan ik alleen maar ontzettend trots zijn.”
Zijn compagnon Juul van Dongen, Director of Operations, hoefde niet lang na te denken toen Bas hem vroeg zich bij hem aan te sluiten. “Ik had ervaring aan de businesskant met workforce management optimalisaties en HR-transformaties. Ik liep tegen dezelfde dingen aan als Bas. De vendor en systeemintegrator hebben beiden hun eigen belangen en zijn ook sterk afhankelijk van elkaar.”
“Omdat wij onafhankelijk zijn, kunnen we zorgen dat de belangen van de klant objectief geborgd zijn. Zo geven we de klant bijvoorbeeld een realistische planning die verder kijkt dan alleen een systeem live krijgen. Klanten kunnen die modules nooit in één keer implementeren en het is moeilijk om alle veranderingen tegelijk te absorberen. Het resultaat is dat klanten vaak heel ontevreden achterblijven. Wij dachten: dat kan anders!”
SuccessDay wil organisaties behoeden voor de HRIT-implementatievalkuilen waar Bas en Juul indertijd zelf zijn ingetrapt en treedt als spreekbuis op richting leverancier en systeemimplementator. Geen consultants in driedelige pakken die na het geven van een chique PowerPoint-presentatie de deur weer achter zich dichttrekken of ondersteuning bieden tegen een megahoog tarief – vaak ook nog uitgevoerd door juniors.
Wij vertellen klanten eerlijk wat er op hen afkomt, waar ze van tevoren goed over na moeten denken bij een HRIT-implementatie en welk prijskaartje eraan hangt.
Wel een pragmatisch bedrijf met een persoonlijke aanpak, dat organisaties bij de hand neemt en ontzorgt. Juul: “Voor ons moet oprechtheid winnen. Wij nemen klanten stap voor stap mee en vertellen eerlijk wat er op hen afkomt, waar ze van tevoren goed over na moeten denken bij zo’n implementatie en welk prijskaartje eraan hangt. En als er te weinig mankracht of expertise in huis is, kunnen wij dit verzorgen en worden onze consultants onderdeel van het team. Wij werken niet vóór maar mét organisaties.”
Bas: “Klanttevredenheid is voor ons heel belangrijk. Ik had gisteren een potentieel nieuwe leverancier aan de lijn en toen ik ze over vijf minuten terug wilde bellen, zeiden ze: ‘Dan is het 17 uur geweest en zijn we dicht. Kan het ook morgen?’ Dan denk ik: laat maar. Als je tien minuten langer was gebleven op je werk, had je een nieuwe klant gehad.”
Hij verwacht van medewerkers dat ze dat stapje extra wél zetten. Hierbij moet er wel sprake zijn van balans. “Soms wat extra gas geven tijdens pieken in een project is inherent aan het consultancyvak, maar als die fase achter de rug is, moet je ook kunnen zeggen: ‘Hé, de zon schijnt, het is 14 uur, ik ga wat fietsen of iets leuks doen met mijn kinderen’. Voldoende ruimte krijgen én nemen voor ontspanning is essentieel. Daarom krijg je bij ons een onbeperkt aantal vakantiedagen.”
Juul benadrukt dat het ook belangrijk is om de bedrijfsvoering en de processen hierop af te stemmen. “Als ik zie dat mensen continu 100 procent billable zijn en dus nauwelijks verlof opnemen, dan grijp ik in. De boog kan niet altijd gespannen staan.”
Daarnaast zet SuccessDay flink in op fitheid, zowel fysiek als mentaal. Zo mag het personeel op kosten van de zaak twee tot drie keer per week sporten met een personal trainer en krijgt het onbeperkt toegang tot een externe coach. Hierbij maakt het niet uit of je wil praten over je huwelijk of over je werk.
Het gaat erom dat onze medewerkers lekker in hun vel zitten, plezier hebben en prettig samenwerken. En dat is niet alleen uit liefdadigheid, maar ook uit commercieel belang.
“Het gaat erom dat onze medewerkers lekker in hun vel zitten, plezier hebben en prettig samenwerken. En dat is niet alleen uit liefdadigheid, maar ook uit commercieel belang: hoe fitter, hoe beter iemand presteert. Wij besteden veel aandacht aan een goede work-life balance en dit voeren we door in het hele bedrijf”, vertelt Bas.
SuccessDay helpt organisaties de employee experience te verbeteren en ontzorgt organisaties voor, tijdens én na hun HR-transformatie en HRIT-implementatie. “We helpen klanten bijvoorbeeld bij de leveranciersselectie, bereiden hen voor op wat komen gaat, voeren een fase 0 uit om data en processen internationaal te standaardiseren en vervullen diverse rollen bij HRIT-implementaties aan de klantkant”, aldus Bas.
Daarnaast is SuccessDay in twee jaar tijd de grootste partij van de Benelux geworden in after go-live support voor Workday. Het biedt ook steeds meer Application Managed Services (AMS) voor andere platformen aan, zoals Ceridian, Talentsoft en Oracle. SuccessDay leidt ook zelf mensen op via het eerste HRIT-traineeship van Nederland.
Volgens Bas heeft SuccessDay de markt ontwricht. “Wij willen de Coolblue zijn van wat wij doen. Bij ons draait het om klantcontact én -tevredenheid. Bij after go-live support, bijvoorbeeld, is het oplossen van een probleem het minste wat je kunt doen. Wij gaan een stapje verder door echt met die klant mee te denken. Zo maak je het verschil.”
Een systeem live brengen, lukt meestal wel. Het is alleen lang niet altijd tot tevredenheid van de mensen die ermee moeten werken.
“Een implementatiepartner brengt bij HRIT-implementaties het systeem live en dat lukt meestal wel. Het is alleen lang niet altijd tot tevredenheid van de mensen die ermee moeten werken. Wij slaan de brug tussen HR en technologie.”
Daar komt vaak een hoop verandermanagement bij kijken, maar ook: hoe zien de end-to-end-processen er straks uit? De kwaliteit wordt geborgd met methodieken die hun nut bewezen. Juul: “Elke maand bespreken we met de klant hoe het traject verloopt en wat beter kan. Voor AMS hebben we bovendien een externe partij ingehuurd om de klanttevredenheid te toetsen. Wij zijn de enige ter wereld die dat doet voor de AMC-practice. Om de medewerkerstevredenheid te meten, doen we aan review-preview, waarin alle consultants aangeven wat er goed gaat en waar verbeteringen mogelijk zijn.”
Het bedrijf groeit hard en opereert in steeds meer landen. Niet alleen in de Benelux, maar ook in bv. de Nordics, Canada, de VS en de DACH-regio. Het heeft mensen in dienst in Nederland, België, Engeland, Duitsland, Polen, Roemenië, Hongarije, de Filipijnen en binnenkort ook in Portugal.
Juul: “We werven overal waar talent zit. Covid heeft ons laten zien dat veel van ons werk remote kan. Zo kunnen wij onze tarieven ook realistisch laag houden.”
De komende jaren wil SuccessDay de naamsbekendheid nog verder uitbouwen en meer klanten helpen met succesvolle HRIT-transformaties. Hierbij richt het het vizier vooral op de DACH-regio en de Nordics. Op dit moment wordt al 20 procent van de omzet in de DACH-regio gerealiseerd.
Maar het belangrijkste blijft volgens Bas en Juul ook in de toekomst om klanten verder te helpen terwijl er veel plezier wordt gemaakt. Bas: “Hoeveel omzet we maken, interesseert ons minder. Omzet en winst zijn een gevolg en geen doel op zich. Tuurlijk, we zijn geen non profit, dus er is een EBIT-target, maar we willen vooral van meerwaarde zijn voor klanten en interessant werk kunnen bieden aan onze medewerkers.”
SuccessDay is partner van de CHRO Day 2023 en faciliteert die dag ook een rondetafel over HRIT en employee experience.
Elk jaar presenteert Acerta Consult zijn HR Outlook, een nota waarin de HR-dienstverlener zijn visie op de arbeidsmarkt voor het komende jaar belicht. Een mooie aanleiding voor ons om deze met een selecte groep CHRO’s en HR-directeuren te bespreken tijdens de derde editie van de Winterwende. Focus lag op de thema’s AI, welzijn en talent management.
TVH Parts zit midden in een verhaal van groei, transformatie en globalisering. We spraken met Peter Geiregat, Chief People Officer, en Els Debaere, HR Director EMEA, over de balans tussen ‘behouden wat goed is’ en change management richting globalisering.