Daphné Debaenst, Community Manager

‘Uiteindelijk dragen we bij aan een sterkere zakelijke omgeving, economie en maatschappij’

Interviews

Al zeven jaar is Daphné Debaenst de drijvende kracht achter House of Executives. In die tijd is HoE uitgegroeid tot een stevige community die leden en partners verbindt tijdens exclusieve events en netwerkmomenten. We vroegen Daphné naar haar ervaringen en naar haar visie op leiderschap.

 

We kennen jou als het gezicht van House of Executives. Mogen we deze community ‘jouw baby’ noemen?

Daphné: “De Nederlandse organisatie Alex van Groningen begon eind 2017 in België met een eerste executive event. In Nederland bestonden de CFO Community en CHRO Community al ruime tijd, en het idee was om te onderzoeken of er ook in België potentieel was voor een community van executives. Dat event was een succes en daarop volgde een zoektocht naar iemand die de Belgische markt kon ontwikkelen. Zo kwam ik in augustus 2018 aan boord. De uitdaging boeide mij meteen, vanaf dag één lag de focus op het uitbouwen van een netwerk, relaties aangaan en de community bekendheid geven. Intussen is het Belgische House of Executives verzelfstandigd en hebben we een stevige basis van leden, terugkerende partners en succesvolle evenementen. Dus ik moet wel toegeven dat het voelt als mijn eigen ‘baby’ die ik heb zien groeien en evolueren.”

 

De verzelfstandiging ging gepaard met de introductie van een lidmaatschapsmodel. Hoe maken jullie dat waardevol voor de leden?

Daphné: “Het lidmaatschapsmodel is gebaseerd op de overtuiging dat langdurige betrokkenheid een meerwaarde creëert voor zowel de leden als de bredere community. In plaats van vrijblijvende deelname, vragen we een structurele bijdrage waarmee we exclusieve toegang tot hoogwaardige evenementen en inhoud kunnen blijven garanderen. Dit model bevordert wederkerigheid: leden investeren niet alleen financieel, maar ook in engagement en betrokkenheid. Ze kunnen bijvoorbeeld input geven over de onderwerpen die we doorheen het jaar behandelen, en we leren hen en hun organisaties zo goed mogelijk kennen. Dit maakt dat we nog relevantere content kunnen brengen en mensen aan elkaar kunnen linken op basis van gemeenschappelijke uitdagingen.”

Dankzij het lidmaatschap kunnen we nog relevantere content brengen en mensen aan elkaar linken op basis van gemeenschappelijke uitdagingen.

“Wat het echt waardevol maakt, is dat we ons uitsluitend richten tot executives. Dat betekent dat leden zich kunnen omringen met mensen die een vergelijkbaar profiel hebben, wat echt wel kansen biedt om te netwerken en ervaringen uit te wisselen. Onze focus op diepgaande thema’s en originele invalshoeken zorgt bovendien voor meerwaarde die verder gaat dan traditionele netwerkbijeenkomsten. Leden geven vaak aan dat de persoonlijke touch en het niveau van de interacties hen echt helpt om als leider te groeien.”

 

Op welke manier sluit dat aan bij de maatschappelijke rol van House of Executives? Hoe zou je die omschrijven?

Daphné: “House of Executives speelt een belangrijke rol in het versterken van leiderschap binnen bedrijven. Door leiders samen te brengen, bieden we een platform waar kennis gedeeld wordt en waar mensen elkaar inspireren. Dat heeft niet alleen impact op individuen, maar ook op de organisaties waarvoor zij werken. Uiteindelijk dragen we bij aan een sterkere zakelijke omgeving, economie en maatschappij.”

Het gaat ook om leren van elkaar en samen oplossingen vinden. De dag van vandaag is dat meer dan ooit nodig.

“Daarnaast willen we een fijne, vertrouwde omgeving creëren waarin executives openlijk over hun uitdagingen kunnen praten. Het gaat niet alleen om netwerken, maar ook om sparren, leren van elkaar en samen oplossingen vinden. De dag van vandaag is dat meer dan ooit nodig.”

 

Welke events kan de community in 2025 verwachten? Kan je al een tip van de sluier lichten?

Daphné: “We hebben een gevarieerd programma voor 2025, met als hoogtepunten onze conferenties: CHRO Day, CFO Day en Executive Forum. Dit zijn inspiratiedagen waarop we onze gasten uitnodigen om zich volledig open te stellen voor nieuwe prikkels, in een aangenaam kader.”

We willen in 2025 een mix bieden van inhoudelijke verdieping en momenten voor ontspanning en informele verbinding.

“Naast deze grote conferenties organiseren we ook opnieuw rondetafelgesprekken en ervaringsgerichte activiteiten. Een voorbeeld is een driving experience, waarbij we leiderschap en mobiliteit combineren in een informele setting. We willen in 2025 een mix bieden van inhoudelijke verdieping en momenten voor ontspanning en informele verbinding. Sowieso is er minstens één keer per kwartaal een – grote of kleine – bijeenkomst gepland.”

 

Hoe betrekken jullie partners bij de werking en activiteiten van House of Executives?

Daphné: “Onze partners zijn een integraal onderdeel van onze community. Ze dragen niet alleen financieel bij, maar voegen ook inhoudelijke waarde toe door hun expertise. We werken samen met partners die relevante kennis hebben voor onze gasten en echt kunnen meepraten over de uitdagingen die op C-level spelen. Op onze events is er altijd een inhoudelijke component waar een relevante partner bij betrokken wordt.”

 

Wat geeft jou persoonlijk energie in je werk?

Daphné: “Het contact met mensen geeft me de meeste energie. Elke dag ontmoet ik inspirerende individuen met unieke verhalen. Ik vind dat ik heel veel geluk heb te mogen spreken en werken met leiders die openstaan om hun inzichten en ervaringen te delen. Wij benaderen professionals op basis van hun rol: CHRO, CFO, … In een gesprek blijkt dan telkens een mens van vlees en bloed voor mij te zitten, met verhalen over ervaringen in het verleden, speciale passies, een uitgesproken mening. Dat vind ik telkens weer een mooie ontdekking en een voorrecht.”

Wij benaderen professionals op basis van hun rol. In een gesprek blijkt dan telkens een mens van vlees en bloed voor mij te zitten, vol verhalen. Dat vind ik telkens weer een mooie ontdekking en een voorrecht.

“Daarnaast geniet ik van het creatieve proces: van het bedenken van thema’s tot het uitwerken van het concept. Het is geweldig om te zien hoe alles ”ineenklikt” op een event en hoe mensen met elkaar in verbinding gaan.

Het geeft me ook veel voldoening om impact te zien. Als leden me achteraf vertellen dat ze iets waardevols hebben meegenomen van een bijeenkomst of een project hebben opgestart naar aanleiding van iets wat ze bij ons hebben opgestoken, weet ik dat ons werk echt een verschil maakt. Dat motiveert me om steeds nieuwe manieren te vinden om verbinding en groei te faciliteren.”

 

Bij House of Executives staat leiderschap centraal. Hoe zorg je ervoor dat je jezelf blijft ontwikkelen als leider binnen deze organisatie?

Daphné: “In wat ik doe, ben ik voortdurend bezig met leren en reflecteren. Door de gesprekken die ik voer met onze leden en de sprekers die we uitnodigen, krijg ik continu nieuwe inzichten. Ik volg ook af en toe opleidingen om mijn vaardigheden verder te ontwikkelen en daarnaast probeer ik bewust tijd vrij te maken om na te denken over mijn rol en de richting van onze organisatie. Het is makkelijk om opgeslokt te worden door de dagelijkse drukte, maar even stilstaan bij het grotere geheel is essentieel om scherp te blijven. Practice what we preach (knipoog).”

 

Bent u een executive en wilt u graag eens kennismaken bij een koffietje of deelnemen aan een van onze events? Hebt u een idee voor interessante content? Hebt u interesse om als sponsor of partner aan te sluiten? Reach out! Daphné kijkt ernaar uit u te ontmoeten.

Daphné Debaenst​
Managing director en Executive Community manager ​
[email protected]
+32 473 87 33 26​

Recente artikelen

Daphné Debaenst, Community Manager
Interviews

Al zeven jaar is Daphné Debaenst de drijvende kracht achter House of Executives. In die tijd is HoE uitgegroeid tot een stevige community die leden en partners verbindt tijdens exclusieve events en netwerkmomenten. We vroegen Daphné naar haar ervaringen en naar haar visie op leiderschap.

Greet Vanuytsel, People & Culture Transformation & Projects Lead bij Coca-Cola Europacific Partners op onze CHRO Day 2024
Interviews

“In tijden van grote verandering is het meer dan ooit nodig om stil te staan bij de impact op de mens, tot op het niveau van de individuele medewerker.” Greet Vanuytsel, People & Culture Transformation & Projects Lead bij Coca-Cola Europacific Partners, heeft het onder meer over de evolutie naar een people-to-people economie en hoe Coca-Cola zich daarin vindt.

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

  • Maandelijks
  • Laatste nieuwe content
  • Aankomende events
  • Uitschrijven altijd mogelijk

Agenda

Op donderdag 24 april organiseren we opnieuw een CFO Round Table. Een gastronomische avond met een select gezelschap van CFO’s en financieel directeuren, waarbij we ervaringen delen en elkaar inspireren.

Partners

Buitengewoon inspirerend en verfrissend. Ideaal voor zelfreflectie en om nieuwe ideeën op te doen.