Ronald Dohmen, Account Director bij SpendLab
SpendLab slaat binnenkort een andere toon aan als het gaat over foutloze betalingen bij hun klanten. Ronald Dohmen, Account Director, vertelt er meer over. Hij reflecteert in dit interview op ‘the blue note’, het thema van de CFO Day 2025: hoe speelt de CFO van vandaag die noot die afwijkt van de standaard?
We spreken Ronald vanuit zijn thuisbasis in Amsterdam. Al 18 jaar brengt hij de oplossing van SpendLab onder de aandacht, waarmee organisaties hun crediteuren, btw en leverancierssaldo’s kunnen analyseren met het oog op foutloze en efficiënte betaalprocessen. Hij werkt met klanten uit zowel de publieke sector als grote bedrijven uit de private sector. “Zodra er sprake is van een hoog volume aan facturen, kunnen we onze oplossing inzetten en CFO’s helpen om hun processen te optimaliseren, en hen te wijzen op mogelijke valkuilen voor de toekomst”, zegt hij.
Wat betekent een ‘blue note’ in finance voor u?
Ronald: “Ik zie het als bewust een andere toon aanslaan om finance sterker te maken. Het gaat over de randjes gaan opzoeken, flexibel inspelen op de marktdynamieken, en – gebaseerd op ervaring – op je intuïtie durven vertrouwen om te bepalen wat het beste is voor de organisatie. Soms kan finance er bewust voor kiezen om een toon lager te spelen dan verwacht. Die improvisatie kan op dat moment rauw klinken, maar draagt misschien bij tot een krachtiger, helderder geluid voor de toekomst.”
Hoe kunnen CFO’s improviseren zonder de financiële gezondheid in gevaar te brengen?
Ronald: “Kijk, de CFO beheerst sowieso al de klassieke noten: cashflowplanning, kostenbeheersing, forecasts, transparante rapportages, compliance, … noem maar op. Met improviseren bedoel ik dat je af en toe even afstand neemt van de cijfers om ze op een andere manier te bekijken en mogelijke scenario’s uit te denken voor wat er op je pad zou kunnen komen. Vandaag is dat zeker niet evident, omdat alles zo snel evolueert. Daarom pleiten we bij SpendLab voor meer veerkracht: bedrijven moeten beter kunnen inspelen op onverwachte gebeurtenissen, en dat begint bij een CFO die durft vooruit te denken. En scenarioplanning is daarbij een goede tool.”
Bedrijven moeten beter kunnen inspelen op onverwachte gebeurtenissen, en dat begint bij een CFO die durft vooruit te denken.
Nemen CFO’s vandaag meer risico’s dan vroeger?
Ronald: “CFO’s worden vandaag geconfronteerd met een snel evoluerende wereld, waarin het haast onvermijdelijk is om meer risico’s te nemen. Digitalisering, automatisering en AI vereisen aanzienlijke investeringen. Die drukken op de kosten en marges, maar brengen vaak ook een strategisch voordeel: ze brengen de organisatie verder dan de concurrentie. Sommige bedrijven gaan daarin niet mee en moeten er een hoge prijs voor betalen. Denk maar aan Kodak dat niet geloofde in de digitale camera, de rest is geschiedenis.
Ook bij SpendLab maken we een strategische sprong: we hebben jarenlang crediteurenonderzoek gedaan met terugwerkende kracht. Nu bouwen we een SaaS-oplossing, een automatiseringstool die klanten zal helpen fouten in betalingen te voorkomen in plaats van ze te corrigeren achteraf. Dat vraagt een investering en brengt risico met zich mee, maar als de tool later dit jaar op de markt komt, zullen we verder staan dan de concurrentie.
Dit is een belangrijke koerswijziging voor ons, samen met onze Amerikaanse investeerder Story Capital: na een curatieve aanpak gaan we richting preventieve aanpak. Een andere noot dus… (glimlacht).”
SpendLab ondergaat zelf ook een belangrijke koerswijziging: na een curatieve aanpak gaan we richting preventieve aanpak.
Uit de muziekwereld kennen we het belang van harmonie: waar en wanneer kan een CFO voor harmonie zorgen?
Ronald: “Ik denk dat de kracht van storytelling niet mag onderschat worden. CFO’s worden er steeds beter in, wat hen helpt om harmonie te creëren bij hun stakeholders. Transparant over cijfers rapporteren is één ding, maar er een pakkend verhaal rond vertellen zodat je investeerders, medewerkers en andere stakeholders mee krijgt, is tegenwoordig een must. De beste vertellers geven vertrouwen, en dat is er meer dan ooit nodig.”
Hoe kiest een CFO zijn of haar team? Welk type talent helpt om de juiste toon te zetten?
Ronald: “Het is eigenlijk een beetje zoals een orkest: de CFO ‘dirigeert’ de diverse secties en solisten. Het is altijd belangrijk een goede mix van talent te hebben. In finance moet de basis stevig zijn: je hebt mensen nodig om een aantal cruciale taken uit te voeren waar niet buiten de lijntjes mag gekleurd worden. Maar je hebt ook solisten nodig: toptalent dat innoveert en creatief vooruitdenkt; zij tillen het team naar een hoger niveau. Een finance-team is een combinatie van kennis, kunde en kunst: met een sterke basis en ervaring wil men iets buitengewoons creëren.”
Een finance-team is een combinatie van kennis, kunde en kunst.
Wat is de beste ‘blue note’ die u al zag spelen in finance?
Ronald: “Een voorbeeld uit het verleden is het investeren in opkomende markten. Wie dat een aantal jaren geleden heeft gedaan, heeft financieel gezien snel winst geboekt. Een ander gegeven uit het verleden is investeren tijdens een periode van dalende beurskoersen. Beleggers die anticyclisch instapten, realiseerden binnen enkele jaren een aanzienlijk rendement dankzij het herstel en de daaropvolgende groeiversnelling in die markten.
Ik geef ook graag de illustratie van organisaties die geïnvesteerd hebben in duurzaamheid. Wie duurzaamheid op de lange termijn omarmt, zal uiteindelijk een winnaar zijn, ondanks alle negatieve signalen die we nu krijgen vanuit de VS. Op de lange termijn zal die investering immers meer opleveren, omdat steeds meer bedrijven en partners zullen kiezen voor een duurzame samenwerking.”
Welke toon zou elke CFO moeten aanslaan in 2025?
Ronald: “Het is in elke sector belangrijk om nieuwe technologieën te omarmen, en dat geldt ook voor AI. Dat zal CFO’s helpen om efficiënter te werken en sneller beslissingen te nemen. Als je kosten kan besparen, komt er ook ruimte vrij om te investeren in duurzaamheid. Daarnaast moet je ook wat durven experimenteren op het vlak van technologie: grote successen komen vaak van kleine veranderingen.
Tot slot, wat betreft de huidige onrust op de markten: de kunst is om stil te zitten als je wordt geschoren, zoals men dat hier in Nederland zegt. In andere woorden: het is altijd goed even af te wachten wanneer het hectisch wordt, de soep wordt niet altijd zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Dat hoop ik in ieder geval voor alle CFO’s, zeker als het gaat om de Amerikaanse importtarieven…”
SpendLab was sponsor van de CFO Day 2025.
SpendLab slaat binnenkort een andere toon aan als het gaat over foutloze betalingen bij hun klanten. Ronald Dohmen, Account Director, vertelt er meer over. Hij reflecteert in dit interview op ‘the blue note’, het thema van de CFO Day 2025: hoe speelt de CFO van vandaag die noot die afwijkt van de standaard?
“Er zijn tegenwoordig zoveel urgenties dat het moeilijk is om te weten wat echt belangrijk is”, stelt Daphné Debaenst, managing director van House of Executives op de zevende editie van de CFO Day. Hoe verbinden we korte en lange termijn? Hoe kan de CFO adequaat (re)ageren en toch een portie creativiteit toevoegen? Hoe kan de CFO, met andere woorden, de blue note spelen in zijn/haar organisatie?