Ellen Dooms, Finance Head Asia, Middle-East en Africa bij Puratos
Bij Puratos is diversiteit de grootste gemene deler, iets wat ook zijn stempel drukt op finance. We spraken erover met Ellen Dooms, Finance Head Asia, Middle East & Africa bij de groep. Ze vertelt onder meer wat de uitdagingen zijn in deze diverse markten.
Puratos, opgericht in 1919, is een wereldwijde groep met filialen in 84 landen. De familieonderneming produceert ingrediënten voor de bakkerij-, chocolade- en patisseriesector. De productie verloopt in 75 fabrieken verspreid over 52 landen, en hun producten worden verkocht in meer dan 100 landen. Wereldwijd staan 10.678 mensen hun klanten bij.
Kunt u uw functie binnen Puratos introduceren?
Ellen: “Als globale speler zijn we op het vlak van finance regionaal georganiseerd. Ik ben de finance-verantwoordelijke voor APMEA (Asia Pacific, Middle East, Africa). Voor mijn regio’s zorg ik, samen met ons team, voor de strategische financiële planning, de dagdagelijkse opvolging van de cijfers, de coördinatie met tax, legal, treasury, enz. Daarnaast staan we ook in voor talentontwikkeling, marktstudies en M&A-support. Elke dag is het schakelen met de lokale finance directors en -teams, en wij zijn dan de link tussen het regionale team en het hoofdkantoor.”
Net een jaar aan boord: wat zijn uw eerste take-aways?
Ellen: “Ik heb het geluk gehad om al in verschillende landen en sectoren te werken, en er zijn een aantal take-aways die steeds terugkomen:
Beperk je tot de essentie, kijk naar wat een impact kan hebben op de business, en vertaal dat in cijfers.
Hoe ziet u de rol van finance binnen de bredere strategie van Puratos in uw regio’s?
Ellen: “Er spelen veel aspecten:
Gezien onze sector en de verschillen van land tot land in de eetgewoonten, domineert ook de lokale strategie.
Hoe integreert Puratos duurzaamheid in haar financiële beslissingen?
Ellen: “Duurzaamheid vind je binnen de finance-strategie in veel facetten terug:
Wat zijn de grootste financiële uitdagingen die u tegenkomt in deze diverse markten?
Ellen: “We zetten als groep sterke financiële resultaten neer. Maar dat neemt niet weg dat ook wij veel aandacht hebben voor de geopolitieke veranderingen in onze regio. Denk maar aan de situatie in het Midden-Oosten: onze aandacht gaat uiteraard eerst uit naar onze mensen, en daarnaast gaan we ook de situatie monitoren en bijsturen waar we kunnen.
In Azië zijn er veel verschillen per land: de algemene trend toont een daling van het consumentenvertrouwen en het effect is voelbaar: men maakt andere keuzes. Wat ook uitdagend is, is het grote volume aan materialen die verscheept worden naar Azië via langere routes. Door de situatie in de Rode Zee, bijvoorbeeld, hebben we een maand extra levertijd.”
De algemene trend in Azië toont een daling van het consumentenvertrouwen en het effect is voelbaar: men maakt andere keuzes.
“Afrika is nog een ander verhaal: de markten zijn er sterk in ontwikkeling, wat een andere go-to-market geeft, voor een andere scope aan producten, met een kleinschaliger klantenbestand.
Al die socioculturele zaken per regio hebben elk hun eigen aanpak nodig, en dat maakt deze job ook net boeiend.”
Welke rol speelt data-analyse in het verbeteren van de financiële prestaties?
Ellen: “Ook wij volgen de globale trend van data-analyse. Het is belangrijk om de data die je hebt op de juiste manier weer te geven, om zo bij te sturen in financiële beslissingen en de efficiëntie van processen te verhogen. Bij Puratos focussen we erop om deze data zo eenvoudig en zo consistent mogelijk beschikbaar te stellen.
Maar ik zie ook een trend om steeds meer en meer data beschikbaar te stellen. Als bedrijf moet men kijken naar welke data, welk moment, wie ze analyseert, enzovoort. Men moet het bos door de bomen blijven zien, dus de langetermijnprioriteiten blijven belangrijk, die kunnen niet elke dag veranderen. Maar we sturen natuurlijk altijd bij.”
U was voordien een aantal jaren CFO bij L’Oréal Benelux: welke belangrijke gelijkenissen of verschillen ziet u op het vlak van finance tussen voeding en beauty?
Ellen: “Ik zie eigenlijk meer gelijkenissen dan verschillen. Qua verschillen:
In de beautysector is het aandeel van marketinguitgaven groot. In de voedingssector wordt meer uitgegeven aan R&D en aan lokaal business development.
Hoe ziet u de finance-functie over het algemeen verder evolueren?
Ellen: “Ik focus vooral op soft– en leadership skills. We zijn vaak sterk technisch geschoold, maar om echt een impact te hebben, moeten we verder gaan. We moeten ook de technologieën beter gaan gebruiken om sneller en efficiënter toegevoegde waarde te creëren vanuit finance.”
U heeft bakken ervaring in finance in diverse sectoren, wat is de rode draad doorheen uw verhaal?
Ellen: “First and foremost: ik probeer altijd plezier in mijn functie te hebben, ook al is er veel werk. Onze job kan vaak heel uitdagend zijn, we hebben harde deadlines te halen en we zijn afhankelijk van veel personen. Finance is vaak zelf de rode draad, dat maakt het spannend, maar soms ook vermoeiend. Als je dan plezier hebt in wat je doet, samen met de mensen rondom jou, volgt de rest vanzelf.”
Elk jaar presenteert Acerta Consult zijn HR Outlook, een nota waarin de HR-dienstverlener zijn visie op de arbeidsmarkt voor het komende jaar belicht. Een mooie aanleiding voor ons om deze met een selecte groep CHRO’s en HR-directeuren te bespreken tijdens de derde editie van de Winterwende. Focus lag op de thema’s AI, welzijn en talent management.
TVH Parts zit midden in een verhaal van groei, transformatie en globalisering. We spraken met Peter Geiregat, Chief People Officer, en Els Debaere, HR Director EMEA, over de balans tussen ‘behouden wat goed is’ en change management richting globalisering.