Hanna Zijlstra - CPO - DELA
In onze vaste rubriek Leden Lounge stellen we de leden van onze community voor. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen? Dit keer Hanna Zijlstra, Chief People Officer bij DELA. De antwoorden in 10 kernwoorden: BIO-waarden, coöperatie, matrixorganisatie, meerjarenplan, meten, cultuur, leergierig, kritisch denken, verbondenheid, en ‘nu even niet’.
Kan u uw organisatie introduceren in een notendop?
Hanna: “DELA is vooral bekend als internationale uitvaartverzekeraar, maar we zijn eigenlijk een echte uitvaartspecialist en ontzorgen mensen zowel voor, tijdens als na de uitvaart. Ik benadruk graag onze ‘BIO-waarden’: betrokken, integer en ondernemend. Dat zijn geen holle begrippen en vormen de rode draad in alles wat we doen.
Ook ons coöperatief karakter speelt een centrale rol, DELA is immers een coöperatie: we werken elke dag in het belang van onze klanten, die tegelijk ook leden zijn. We zijn ons sterk bewust van onze maatschappelijke bijdrage en de impact die we hebben. We willen daarom een moderne organisatie zijn die relevant is én blijft. Dat doen we door te kiezen voor verantwoorde groei en robuustheid vis-à-vis regelgeving om future-proof te zijn.”
Hoe ziet uw functie eruit?
Hanna: “Ik werk inmiddels ruim tweeënhalf jaar bij DELA. Ik heb eerst een HR-strategie ontwikkeld waarbij de nadruk ligt op het creëren van toegevoegde waarde voor de organisatie: ik wilde meer focus, eenvoud, efficiëntie en transparantie binnen HR. Dit heeft zich vertaald in duidelijkere processen en verantwoordelijkheden. Ik heb ook sterk ingezet op digitalisering, compliance, cultuur en leiderschap.”
Ik wilde meer focus, eenvoud, efficiëntie en transparantie binnen HR.
“Nu is de organisatie aan het kantelen van een landenstructuur naar een matrixorganisatie per businessunit. Met mijn eerdere ervaring kan ik mee vorm geven aan een transversaal HR-beleid. Ik zit ook mee aan de directietafel om de groepsstructuur te ontwerpen. De uitdaging is om binnen die structuur te evolueren naar een meer resultaatgerichte organisatie, zonder onze warme cultuur te verliezen.”
Welke thema’s krijgen prioriteit/staan hoog op de agenda?
Hanna: “Bij onze evolutie naar een businessunit-gedreven organisatie werken we aan een meerjarenplan (5 jaar) met volgende prioriteiten:
Wat is uw visie op de toekomst van HR?
Hanna: “Voor mij begint de toekomst van HR bij de inzet op metrics binnen talentmanagement. ‘Meten is weten’ is krachtig om gefundeerde beslissingen te nemen. Belangrijke toekomstige metrics in HR zijn bijvoorbeeld workforce planning, medewerkerstevredenheid en duurzame inzetbaarheid.”
Belangrijke toekomstige metrics in HR zijn workforce planning, medewerkerstevredenheid, en duurzame inzetbaarheid.
“Daarnaast zie ik een aantal belangrijke uitdagingen voor HR:
Welk speciaal project ligt u nauw aan het hart bij DELA?
Hanna: “Ik hou enorm van onze cultuurverrijking, waarbij onze warme familiecultuur hand in hand gaat met een meer resultaatgerichte aanpak. Vanuit ons coöperatief gedachtegoed willen we meer klantgericht samenwerken om goede resultaten te behalen. Mijn hart klopt voor de business: ik wil de business verrijken met een doordacht transversaal HR-beleid.”
Hoe kan u uw expertise daarvoor inzetten?
Hanna: “Ik ben een HR-generalist en heb eerder gewerkt voor ondernemingen met grote matrixstructuren. Ik denk dat de combinatie van die ervaring met een hoog business-acumen en de nodige soft skills, om oog te hebben voor het menselijke aspect, me helpt om vertrouwen te creëren.”
Mijn hart klopt voor de business: ik wil de business verrijken met een doordacht transversaal HR-beleid.
“Ik zoek ook graag de verbinding met collega’s om samen successen te behalen: ik hoef niet alles altijd alleen te doen, gelukkig maar (lacht).
Tot slot ben ik leergierig en vind ik het belangrijk mezelf te blijven ontwikkelen. Dat houdt me scherp en geeft me energie.”
Welke maatschappelijke, technologische of andere ontwikkeling is volgens u de belangrijkste om niet uit het oog te verliezen?
Hanna: “De hele evolutie rond digitalisering en AI is volgens mij een ‘en-en’-verhaal: klassieke jobs zullen verdwijnen, terwijl men meer op zoek zal gaan naar specifieke vaardigheden zoals veerkracht, sterk leiderschap of bepaalde technische expertise.
We moeten daarom los kunnen komen van functies en jobs om te kijken naar taken, rollen en skills. In die context benadruk ik het belang van upskilling en reskilling.”
We moeten los kunnen komen van functies en jobs om te kijken naar taken, rollen en skills.
“Daarnaast is het belangrijk dat er in deze snel veranderende wereld meer aandacht gaat naar kritisch denken. We mogen niet alle informatie zomaar absorberen en moeten zelf kritisch blijven denken. Het boek ‘Thinking, fast and slow’ van Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman is wat dat betreft een aanrader.”
Wie bent u naast de CPO? Wat doet u het liefst in uw vrije tijd? Welk leuk weetje wil u met ons delen?
Hanna: “Ik wandel graag en probeer dagelijks zo’n 6 kilometer te stappen met de hond in de bosrijke omgeving waar ik woon. Het doet me niet alleen fysiek maar ook mentaal veel deugd. Zo kan ik de dag loslaten en tot rust komen.
Daarnaast geniet ik van de quality time met mijn gezin en vrienden. Mijn laptop staat niet constant open, ik kan op een bepaald moment bewust ‘nu even niet’ zeggen.”
Ik vind het interessant om via een community de zaken in een breder perspectief te plaatsen.
Wat betekent het voor u om lid te zijn van een community?
Hanna: “Voor mij betekent het elkaar ondersteunen en inspireren. Ook om ervaringen uit te wisselen en elkaar uit te dagen. Ik vind verbondenheid in een community. En ik vind het interessant om via een community de zaken in een breder perspectief te plaatsen.”
Voor welke topics mag men bij u komen aankloppen?
Hanna: “Men mag bij mij aankloppen voor cultuur, leiderschap, organisatiedesign, en talentmanagement in de breedste zin.”
Ook interesse om lid te worden van onze community? Lees hier meer over het lidmaatschap.
In onze vaste rubriek Leden Lounge stellen we de leden van onze community voor. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen? Dit keer Hanna Zijlstra, Chief People Officer bij DELA. De antwoorden in 10 kernwoorden: BIO-waarden, coöperatie, matrixorganisatie, meerjarenplan, meten, cultuur, leergierig, kritisch denken, verbondenheid, en ‘nu even niet’.
In onze rubriek Leden Lounge stellen we de leden van onze community voor. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen? Dit keer: Marko Raspudic, CFO bij Poppy. De antwoorden in 10 kernwoorden: betaalbare mobiliteit, app, collection, EBIT-positief, strategische driver, teledriving, risicoscores, innovatief, ondernemer, Kroatië.