Marko Raspudic - CFO - Poppy

10 vragen aan Marko: ‘Finance zit achter groei en efficiëntie: het is immers de afdeling waar alle data zitten’

Leden Lounge

In onze rubriek Leden Lounge stellen we de leden van onze community voor. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen? Dit keer: Marko Raspudic, CFO bij Poppy. De antwoorden in 10 kernwoorden: betaalbare mobiliteit, app, collection, EBIT-positief, strategische driver, teledriving, risicoscores, innovatief, ondernemer, Kroatië.

Kan u uw organisatie introduceren in een notendop?

Marko: “Auto’s nemen gemiddeld 30% van de publieke ruimte in en staan 95% van de tijd gewoon stil. Poppy is een Belgisch autodeelplatform, 100% onderdeel van D’Ieteren, dat zich richt op flexibel en duurzaam vervoer. Omdat de prijzen voor de aankoop, het onderhoud en de verzekering van auto’s zo gestegen zijn, en auto’s niet meer constant gebruikt worden, bieden we ons doelpubliek de mogelijkheid om auto’s op een betaalbare en eenvoudige (via een app) manier te gebruiken. Men gebruikt de auto wanneer men hem nodig heeft. Tegelijk pakken we het probleem van de files, tekort aan parkeerplaatsen, en milieuvriendelijkheid aan. Ons innovatief wagenpark van ongeveer 2.300 auto’s vind je in Antwerpen, Brussel en de luchthavens van Brussel, Charleroi en Deurne. Onze organisatie werkt erg lean met zo’n 74 FTE.”

 

Hoe ziet uw functie eruit?

Marko: “Ik zie mezelf als een strategische businesspartner. Ik ben eerder vooruitdenkend en vind de relatie met onze investeerders zeer belangrijk. Toen ik in 2023 bij Poppy aan boord kwam als CFO, lag de focus op cash genereren: opschalen om de omzet te boosten en kosten te drukken. Vroeger kochten we alle wagens aan op de balans. We zijn overgestapt naar een leasingsysteem. Ook het innen van onbetaalde facturen (collection) kreeg meer aandacht om cash te genereren.”

Ik vind de relatie met onze investeerders zeer belangrijk.

“Ondertussen kijk ik vooral naar het winnen van nieuwe contracten en een verdere professionalisering van finance. Als scale-up zijn we geëvolueerd naar jaarlijkse cashflow statements, balans en P&L.
Ook de luiken HR en Legal vallen onder mijn verantwoordelijkheid.”

 

Welke thema’s krijgen prioriteit/staan hoog op de agenda?

Marko: “De belangrijkste prioriteit is nu op een duurzame manier te groeien en winst te genereren. In 2024 hebben we enkele EBIT-positieve maanden gehad, en we willen dat zo houden doorheen heel 2025. Er gaat veel aandacht naar het collection-proces, maar ook naar innovatie op het vlak van mobiliteit. Met een sterk intern development-team hebben we een app gebouwd die qua customer satisfaction hoog scoort op kwaliteit. Dat is dan weer een trigger om de omzet te verhogen.”

 

Wat is uw visie voor de toekomst op het vlak van finance?

Marko: “Finance mag niet louter een ondersteunende functie zijn. Het moet een echte strategische driver zijn. Finance zit achter groei en efficiëntie: het is immers de afdeling waar alle data zitten. Nu meer en meer beslissingen datagedreven genomen worden, zorgt finance voor het genereren van nieuwe inkomsten en het optimaliseren van kosten. Finance speelt een drijvende rol om zaken aan te kaarten bij het management en bij de verschillende afdelingen.”

Finance zit achter groei en efficiëntie: het is immers de afdeling waar alle data zitten.

“Ik heb een sterk team. Ze hebben oog voor zowel groei als kostencontrole. We werken allemaal op dezelfde wijze, en dat is belangrijk om de neuzen in dezelfde richting te krijgen en verbeteringen door te voeren.”

 

Welk speciaal project ligt u nauw aan het hart bij Poppy?

Marko: “Het is moeilijk hierover kort en bondig te zijn (enthousiast), ik ga er drie vermelden:

  • We willen naar het buitenland met Poppy. Tot nu toe hebben we een moeilijke puzzel kunnen leggen qua marktaandeel in Brussel. We denken dit te kunnen repliceren in andere West-Europese landen. Als pionier in ons domein, met een financieel interessant verhaal en een laag risico, hopen we nieuwe investeerders te vinden in het buitenland met onze eigen app, knowhow en sterk merk.
  • Autonomous driving en teledriving. Zelfsturende auto’s en auto’s die je vanop afstand tot je adres kan laten rijden. Klinkt futuristisch, maar we willen deze technologie betaalbaar maken zodat niet alleen bedrijven maar ook een breder publiek er gebruik van kunnen maken. Het zal wel een grondige aanpassing in de wetgeving rond mobiliteit vergen.
  • Werken met eco- en risicoscores. Klanten die voorzichtig en ecologisch rijden, zouden bonuspunten krijgen op basis van onze data. Dat zou de veiligheidsrisico’s voor Poppy nog doen dalen, het gedrag achter het stuur beïnvloeden en steden nog meer leefbaar maken, een win-win voor iedereen.”

Klanten die voorzichtig en ecologisch rijden, zouden bonuspunten krijgen op basis van onze data.

Hoe kan u uw expertise daarvoor inzetten?

Marko: “Ik ben als persoon altijd een ondernemer geweest: ik zie vaak kansen in bepaalde ideeën. Projecten moeten altijd financieel gestaafd kunnen worden. Ik ben sterk in projectmanagement, en heb het in mijn bloed om mensen te kunnen overtuigen. Zeker als er kapitaal nodig is omdat je het dan uitvoerig hebt over ROI. Ik weet ook hoe je grote corporates en investeerders moet managen uit vorige jobs in de biotech en als consultant bij Deloitte.”

 

Welke maatschappelijke, technologische of andere ontwikkeling is volgens u de belangrijkste om niet uit het oog te verliezen?

Marko: “Eerst en vooral: AI en ML. Voor ons bij Poppy is dat belangrijk omdat het ons toelaat te kunnen voorspellen waar de vraag naar deelwagens het grootst zal zijn. Dan kunnen wij daarop anticiperen met ons aanbod.
Verder kijk ik enorm naar mobiliteit op zich als maatschappelijke ontwikkeling. Mijn generatie is de generatie die zelf weinig bezit: we huren, leasen, gebruiken, in plaats van te ‘hebben’. Daarom willen we mobiliteit voor iedereen kunnen voorzien tegen een betaalbare prijs.
Tot slot de duurzaamheidscontributie. Ook wij focussen op vermindering van CO2-uitstoot met ons model, en kijken naar elektrificatie van ons wagenpark voor nog meer impact.”

Ik vind in een community expertise vanuit goede intenties, niet altijd om iets terug te krijgen.

Wie bent u naast de CFO? Wat doet u het liefst in uw vrije tijd? Welk leuk weetje wil u met ons delen?

Marko: “Ik hou van sporten en reizen. Ik ben sinds twee jaar gelukkig getrouwd. Zowel mijn vrouw als ik hebben Kroatische roots. Typisch voor ons is dat we graag spontaan leven: we willen niet te veel op voorhand plannen om te kunnen genieten van het leven. We hebben elkaar trouwens op vakantie in Kroatië leren kennen.”

Wat vindt u belangrijk in een community?

Marko: “Het delen van kennis en wederzijdse ondersteuning. Ik vind er expertise vanuit goede intenties, niet altijd om iets terug te krijgen. Ik hou ervan elkaar wat te kunnen uitdagen bij het sparren. Je merkt in een community hoe klein de wereld is in die zin dat je altijd iemand tegenkomt. Ook netwerken om nieuwe mensen te ontmoeten vind ik tof, en ervaringen delen om mensen verder te helpen.”

Waarover vindt u het fijn om uit te wisselen / voor welke topics mag men bij u komen aankloppen?

Marko: “Over strategie, groei, innovatie, financiële modelling, financiële turnaround in moeilijke tijden, FP&A, en hoe finance bedrijven sterk kan maken.”

 

Ook interesse om lid te worden van onze community? Lees hier meer over het lidmaatschap.

Recente artikelen

Leden Lounge

In onze rubriek Leden Lounge stellen we de leden van onze community voor. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen? Dit keer: Marko Raspudic, CFO bij Poppy. De antwoorden in 10 kernwoorden: betaalbare mobiliteit, app, collection, EBIT-positief, strategische driver, teledriving, risicoscores, innovatief, ondernemer, Kroatië.

Topics

Een van de rondetafelgesprekken op CFO Day 2025 ging over de nood aan transformatie in finance en daarbuiten. Leiderschap en change management kwamen uitgebreid aan bod. Ook de wisselwerking tussen processen en systemen werd besproken. Die is niet vrijblijvend. Daarnaast was er een pittig dilemma: kies je voor maatwerk of voor standaardisatie?

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

  • Maandelijks
  • Laatste nieuwe content
  • Aankomende events
  • Uitschrijven altijd mogelijk

Agenda

Als lid van House of Executives krijgt u de unieke kans om deel te nemen aan de M&A Summer Party op 28 augustus 2025. Dé ideale gelegenheid om uw professionele netwerk verder uit te breiden – ook buiten de vertrouwde kring.

Partners

Buitengewoon inspirerend en verfrissend. Ideaal voor zelfreflectie en om nieuwe ideeën op te doen.