Nadine Aerts, CFO bij Port of Antwerp-Bruges - Hilde Boschmans, Head of People & Organisation bij Circet Benelux - Daphné Debaenst, House of Executives
Op het Executive Forum 2025 lieten we enkele gasten aan het woord rondom het dagthema ‘The color of authority’. Wanneer het panelgesprek plaatsvindt, is Nadine Aerts sinds enkele weken actief als CFO bij Port of Antwerp-Bruges, na een lange carrière bij SD Worx. Aan haar zijde zit Hilde Boschmans, Head of People & Organisation bij Circet Benelux, dienstverlener in telecom- en energie-infrastructuur.
Hilde Boschmans: “Voor mij als Head of People & Organisation draait autoriteit om het vertrouwen dat je krijgt van je team. Mensen zoeken een klankbord en bevestiging: ze willen gehoord worden en hebben vertrouwen dat we aan de slag gaan met hun bezorgdheden.”
Nadine Aerts: “Voor mij als CFO betekent autoriteit dat ik ervoor kan zorgen dat er beslissingen genomen worden. Ik wil die beslissingen ook goed kunnen communiceren zodat de mensen erachter staan. Autoriteit gaat eveneens over rolmodel zijn: to walk the talk. Als er bijvoorbeeld bespaard moet worden, geldt dat ook voor mijn eigen team.”
Ervaren jullie een verschil tussen formeel en informeel gezag en benutten jullie dat verschil?
Nadine: “Ik probeer altijd te werken vanuit informele autoriteit (persoonlijke invloed en overtuigingskracht). Maar in turbulente tijden of crisissituaties merk ik dat ik sneller terugval op formeel gezag. Ik denk dat dat gelinkt is aan het feit dat we dan sneller moeten schakelen en automatisch terugvallen op het formele, ook al vind ik informele autoriteit veel duurzamer.”
Autoriteit gaat ook over rolmodel zijn: to walk the talk.
Hilde: “Voor belangrijke besprekingen is het aangewezen om vooraf al even informeel met collega’s te spreken. Daarnaast is het ook belangrijk om input te krijgen van de ‘dominante coalitie’. Dat zijn niet altijd per definitie de hoogste collega’s in rang. Die feedback kan nodig zijn bij het nemen van belangrijke beslissingen en zorgt voor een breder draagvlak nadien.”
Nadine: “Storytelling is mijn stokpaardje. Ik wil er altijd voor zorgen dat mijn verhaal goed begrepen wordt, óók door wie geen financiële achtergrond heeft. Cijfers moeten een verhaal vertellen dat iedereen begrijpt.”
Hilde: “Bij onze kwartaalupdates zorgen we ervoor dat één kernboodschap is waar Operaties, HR, Finance, Marketing, etc. vanuit hun blik het verhaal verder aanvullen. Zo begrijpt iedereen welke impact ze hebben op het grotere geheel – dat vind ik krachtig.”
Hoe kunnen leiders autoriteit gebruiken om medewerkers te laten groeien (in plaats van te controleren)?
Hilde: “Autoriteit kan je inzetten door mensen meer ruimte te geven om zelf beslissingen te nemen. En dat kan soms met fouten gepaard gaan. Het is evident dat je dan als coach beschikbaar moet zijn om mensen te begeleiden.”
Het is belangrijk om input te krijgen van de ‘dominante coalitie’.
Nadine: “Bij mij ligt het wat anders omdat ik werk met financiële experten die vaak meer weten dan ikzelf. Ik laat hen zelf oplossingen, ideeën of beslissingen voorstellen, en ik fungeer dan als klankbord. Door hen die verantwoordelijkheid te geven, laat ik hen impliciet groeien.”
Hilde: “Mensen kijken automatisch meer naar hun leiders in moeilijke tijden. Men verwacht dat we met antwoorden of oplossingen komen. Ik vind het dan zeer belangrijk om eerlijk te blijven en de situatie niet te verbloemen. Zo moet er vertrouwen blijven in de strategie en blijven de mensen gemotiveerd.”
Nadine: “In crisissituaties merk ik de kracht van een managementteam. Die diversiteit aan inzichten helpt om tot de juiste beslissingen te komen.”
Op het Executive Forum 2025 lieten we enkele gasten aan het woord rondom het dagthema ‘The color of authority’. Wanneer het panelgesprek plaatsvindt, is Nadine Aerts sinds enkele weken actief als CFO bij Port of Antwerp-Bruges, na een lange carrière bij SD Worx. Aan haar zijde zit Hilde Boschmans, Head of People & Organisation bij Circet Benelux, dienstverlener in telecom- en energie-infrastructuur.
Vroeger claimde je als bedrijf vooral autoriteit met SEO-geoptimaliseerde content. Vandaag lijken bedrijven met artificiële intelligentie verwikkeld in een strijd om thought leadership en autoriteit. Maar zo hoeft het niet te gaan. Wat als u AI nu eens inzette om aan autoriteit te winnen? Ziehier vijf manieren om dat te doen.