Wat als een arbeidsovereenkomst in de toekomst meer was dan ‘gewoon een contract’ met rechten en plichten? Wat als het meer menselijke aspecten zou bevatten, gebaseerd op vertrouwen, transparantie of culturele fit? Tijdens een sessie op CHRO Day werd erover gedebatteerd.
Volgens Monika Meysmans, juriste en bemiddelaar met meer dan 25 jaar ervaring in het bedrijfsleven, is bovenstaande al een feit door de ontwikkeling van zogenaamde Conscious Contracts® of duurzame contracten. Ze introduceert de drie V’s die de basis vormen voor dergelijke contracten die het relationele met het menselijk kapitaal kunnen verankeren:
De bal wordt teruggekaatst naar een groep CHRO’s en HR-directeuren in de zaal. Werken ze er al mee, of zouden ze dat willen doen? Er is wat scepticisme. Volgens de ene stelt het arbeidscontract vandaag niet veel meer voor. Het moet kort en bondig zijn, zakelijk en niet relationeel. Volgens de andere maak je best een onderscheid tussen een arbeidscontract en een policy, waar je wel meer in detail kan gaan. Iemand zegt dat contracten sowieso een ‘saaie’ connotatie hebben, waardoor mensen soms niet weten wat ze ondertekenen.
In een duurzaam contract wordt ook vastgelegd hoe de samenwerkingsrelatie in de toekomst zal gemanaged worden bij spanningen of veranderingen.
Monika merkt op dat ze ervaart dat er veel stilgestaan wordt bij IP in arbeidsrelaties, bij non-competition clausules, variabele lonen en andere zaken die een averechts effect kunnen hebben op de duurzaamheid van de relatie. De zaal stemt in, maar de meesten blijven erbij dat het arbeidscontract een formeel moment is waarop de relatie wordt vastgelegd en dat er een grondige communicatie en coördinatie nodig is om wat in het contract staat zo nodig af te stemmen met wat op het sollicitatiegesprek wordt besproken.
Er blijkt nog een kloof tussen theorie en praktijk, maar dat ons publiek erover nadenkt, is misschien een aanzet om van duurzame contracten toekomstmuziek te maken?
Op 20 november mochten we acht marketingdirecteuren verwelkomen voor een CMO Table Talk bij onze partner iO. Rond de tafel, en bij de geneugten van een heerlijk diner, deelden ze ervaringen rond het centrale thema 'Experience is everything'. Hoe proberen zij dankzij de nieuwste technologieën de klantbeleving te optimaliseren?
De werkplek van de toekomst vraagt om een breed pakket aan vaardigheden. Bedrijven moeten zich voortdurend aanpassen en dat vraagt om medewerkers die wendbaar zijn in hun denken en handelen. Maar liefst 8 op de 10 werkgevers vindt aanpassingsvermogen een cruciale eigenschap bij hun werknemers. Maar wat maakt deze soft skill zo belangrijk? En hoe kunnen organisaties dit versterken?