Joeri Veldeman - VP HR EMEA - Proximus Global

10 vragen aan Joeri: ‘Ik geloof in cocreatie tussen sterke HR-profielen, AI en de business’

Leden Lounge

In onze vaste rubriek Leden Lounge stellen we de leden van onze community voor. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen? Dit keer Joeri Veldeman, VP HR EMEA bij Proximus Global. De antwoorden in 10 kernwoorden: Proximus Global, integratie, cocreatie, diversiteit, ingenieur, automatisering, AI, geopolitiek, Alpencols, en Dolomieten.

Kan u BICS en Proximus Global in een notendop introduceren?

Joeri: “BICS is een Belgisch bedrijf met wereldwijde telecomactiviteiten. Sinds het begin van dit jaar maken we deel uit van Proximus Global, een nieuwe entiteit binnen de Proximus Groep, die alle internationale activiteiten bundelt. Naast BICS behoren het Amerikaanse Telesign en het Indiase Route Mobile tot Proximus Global.
Als wereldleider in digitale communicatie, Cloud en CPaaS communicatiediensten, mobiliteits- en IoT-oplossingen, profileren we ons in de markt rond de pijlers Connect, Engage en Protect.

Met het Connect-stuk zorgen we voor vlekkeloze internationale verbindingen zowel tussen telecomoperatoren als tussen bedrijven en eindklanten. Het Engage-stuk staat voor engagerende activiteit tussen bedrijven en hun klanten. En met Protect garanderen we dat onze diensten veilig verlopen op het vlak van authenticatie, profielbeheer, en meer.
Als ‘operator van de operatoren’ zijn we toch wel uniek in ons vermogen om een heel breed gamma aan telecomproducten aan te bieden aan operatoren en grote bedrijven.”

Hoe ziet uw functie eruit?

Joeri: “Mijn rol is recent geëvolueerd. Als VP HR EMEA, leid ik nu de HR-werking voor de hele EMEA-regio binnen de Proximus Global groep. Ik rapporteer aan Jan Van Acoleyen, de CHRO.
Daarnaast ben ik ook strategisch businesspartner voor het internationaal Management Comité. Daarin focus ik op organisatiedesign, het aanpakken van HR-gerelateerde businessuitdagingen, en veel integratiewerk.”

 

Als ingenieur R&D werd ik ooit de meest HR-gefocuste R&D-man genoemd. Nu wil ik de meest businessgerichte HR-man zijn.

“Door de fusie van een Belgisch, Amerikaans en Indisch bedrijf, ligt de nadruk op culturele integratie, en het afstemmen van de verschillende productlijnen om klanten een geïntegreerde oplossing aan te bieden.
Dit soort uitdagingen passen bij mij. Ik geloof sterk dat HR goed moet inspelen op de uitdagingen van de business. Als ingenieur R&D werd ik ooit de meest HR-gefocuste R&D-man genoemd. Nu wil ik de meest businessgerichte HR-man zijn.”

 

Welke thema’s staan hoog op de agenda?

Joeri: “Momenteel staan transformatie en integratie helemaal bovenaan onze agenda. Alle andere HR-thema’s sluiten daarbij aan. We investeren sterk in training rond culturele integratie en het vergroten van kennis over onze verschillende productlijnen.
Ook talentmanagement is een prioriteit. We creëren doorgroeimogelijkheden naar hogere functies vanuit onze talent pools, en zetten bewust in op meer diversiteit, wat zeker in een hightech-omgeving uitdagend maar ook absoluut noodzakelijk is. Talent aantrekken blijft uiteraard ook belangrijk, en dat loopt gelukkig redelijk vlot.”

Wat is uw algemene visie op de toekomst van HR?

Joeri: “Ik zie nog veel ruimte voor automatisering in HR, met AI als belangrijke motor. Dat heeft twee dimensies: enerzijds hoe je data structureert en beheert met de hulp van AI, en anderzijds hoe je die data gebruikt, met behulp van sterke HR-profielen om de business te versterken. Het gaat erom de juiste talenten in te zetten, mensen te laten groeien en samen betere beslissingen te nemen. Ik geloof hierbij sterk in cocreatie tussen HR en de business, waarbij vanuit de business de uitdagingen duidelijk gemaakt worden, en er samen met HR gezocht wordt naar de beste oplossing, gebaseerd op businessachtergronden, AI-data en HR-inzichten.”

 

We creëren doorgroeimogelijkheden naar hogere functies vanuit onze talent pools, en zetten bewust in op meer diversiteit.

“AI wordt globaal een echte gamechanger voor HR, vergelijkbaar met de komst van de pc of de gsm. Kijk maar eens hoe lastig onze ouders het soms al hebben met die technologie? Daarom zetten we nu al sterk in op AI-trainingen – het zijn bij ons de populairste trainingen. De mensen bij Proximus Global begrijpen het belang ervan en de noodzaak om er via pilootprojecten mee te werken. En die gaan al verder dan een simpele HR-chatbot. Het feit dat we al in een hoogtechnologische omgeving werken helpt.”

 

Welk speciaal project eigen aan de organisatie ligt u nauw aan het hart?

Joeri: “Ongeveer anderhalf jaar geleden vertrok de CEO van BICS. Hij werd toen vervangen door de CEO van Proximus Group. Samen met een aantal collega’s zijn we erin geslaagd om het bedrijf in die periode te leiden en te sturen. HR zat niet alleen mee aan tafel maar gaf ook écht richting aan de business. Die samenwerking leverde mooie businessresultaten op. Omdat we samen de strategie hebben uitgetekend, konden we die ook sneller en vlotter implementeren. Dat was voor mij het meest betekenisvolle en mooiste project tot nu toe.”

 

HR zat niet alleen mee aan tafel maar gaf ook écht richting aan de business. Die samenwerking leverde mooie businessresultaten op.

Hoe kon u uw expertise daarvoor inzetten?

Joeri: “In mijn geval helpt het in discussies enorm om ingenieur te zijn. Ik bied toegevoegde waarde door mijn technische basiskennis, waardoor ik gemakkelijk gesprekken kan aangaan. Omdat ik in het verleden ook grote technische teams heb geleid, merk ik dat mensen sneller in open dialoog gaan met mij.
Maar daarnaast lever ik ook strategisch mijn bijdrage, bijvoorbeeld voor het maken van de juiste keuzes rond landenstrategie, het strategisch sturen van personeelskosten, en de strategische allocatie van toptalenten.
Vandaag werk ik sterk aan de opbouw van gediversifieerde teams. Ik wil het beste uit iedereen halen zonder te veel vast te houden aan rigide HR-patronen.”

 

Welke maatschappelijke, technologische of andere ontwikkeling is volgens u de belangrijkste om niet uit het oog te verliezen?

Joeri: “Ja, zoals eerder aangegeven ongetwijfeld AI en haar razendsnelle evolutie. Die verdient de aandacht van iedereen. Anderzijds is er ook alles wat er nu op geopolitiek vlak gebeurt. Zeker voor een bedrijf dat wereldwijd actief is, is het zeer belangrijk om deze evolutie nauwgezet op te volgen. Ik vraag me hierbij vooral af hoe de nieuwe wereldorde zal evolueren en hoe Europa daarin gepositioneerd zal zijn.”

 

Ik vraag me af hoe de nieuwe wereldorde zal evolueren en hoe Europa daarin gepositioneerd zal zijn.

Wie bent u naast de VP HR? Wat doet u het liefst in uw vrije tijd?

Joeri: “Eerst en vooral ben ik een gelukkig getrouwde vader van twee kinderen, die houdt van lekker eten (lacht).
Ik ben ook een fervent fietser, zowel thuis als in de bergen. De hoogste Alpen- en Dolomietencols zijn dan ook vertrouwd terrein geworden de voorbije 20 jaar.”

 

Wat betekent het voor u om lid te zijn van een community?

Joeri: “Ik vind een community relevant om te kunnen leren van anderen. Soms doe je bepaalde zaken zus, en leer je van een ander dat het ook zo kan.
Een community kan ook perspectief geven. Je vergelijken met anderen kan tot andere inzichten en mooie resultaten leiden.”

Voor welke topics mag men altijd bij u komen aankloppen?

Joeri: “Men mag me aanspreken over hoe je kan samenwerken met executive teams, hoe je HR-impact kan maken binnen een bedrijf, en hoe je een bedrijf mee stuurt vanuit HR.”

 

 

Ook interesse om lid te worden van onze community? Lees hier meer over het lidmaatschap.

Recente artikelen

Topics

Artificiële intelligentie (AI) is tegenwoordig overal. Ook in HR ontwikkelt het zich tot een krachtige motor. Maar hoe past dat in een domein waar soft skills centraal staan? PerformanSe publiceerde recent specifieke onderzoeksresultaten over hoe medewerkers en HR-professionals AI ervaren in HR-evaluaties.

Leden Lounge

In onze vaste rubriek Leden Lounge stellen we de leden van onze community voor. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen? Dit keer Joeri Veldeman, VP HR EMEA bij Proximus Global. De antwoorden in 10 kernwoorden: Proximus Global, integratie, cocreatie, diversiteit, ingenieur, automatisering, AI, geopolitiek, Alpencols, en Dolomieten.

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

  • Maandelijks
  • Laatste nieuwe content
  • Aankomende events
  • Uitschrijven altijd mogelijk

Agenda

Op donderdag 20 november organiseren we de derde editie van de CMO Table Talk, ditmaal rond het thema 'Experience is everything'. Een gezellige avond met een select gezelschap van CMO’s en marketingdirecteuren, waarbij we ervaringen delen en elkaar inspireren.

Partners

Buitengewoon inspirerend en verfrissend. Ideaal voor zelfreflectie en om nieuwe ideeën op te doen.