Financiële inclusie en AI praktisch benaderd

Partnerbijdrage

Financiële inclusie is essentieel voor economische groei en sociale gelijkheid. Door kwetsbare groepen toegang te geven tot financiële middelen, creëren we kansen en verbeteren we levensstandaarden. Financiële inclusie kan bevorderd worden met behulp van AI. We hebben het hierover met Iris Lopes, Partner bij SpendLab en eigenaar/oprichter van FinFlowConnect. Zij legt ons uit hoe financiële inclusie en AI toegepast kunnen worden binnen haar vakdomein.

 

Iris Lopes heeft een rijke ervaring van meer dan 20 jaar. Haar expertise ligt binnen de financiële sector op het snijvlak van finance en data-interpretatie. Als Partner bij SpendLab en eigenaar van FinFlowConnect gebruikt ze haar expertise om financiële inefficiënties en risico’s te identificeren door geavanceerde data-analyse, waardoor de financiële gezondheid en inclusie van organisaties verbeterd kan worden.

 

Blinde vlekken zichtbaar maken

 

SpendLab analyseert crediteuren, btw en leverancierssaldo’s, terwijl FinFlowConnect focust op het opsporen van onjuistheden in de debiteurenadministratie. Beide bedrijven helpen ondernemingen om hun processen te optimaliseren, onbekende verliezen te minimaliseren en hun cashflow te verbeteren.

Als Partner bij SpendLab focust Iris Lopes voornamelijk op het versterken van de klantenportfolio’s: “Ik wijd me aan het cultiveren van langdurige klantenrelaties en het leveren van een hoogwaardige service die aan de behoeften van de klanten voldoet. We onderscheiden ons door onze eigen ontwikkelde software, waarbij we geavanceerde algoritmes gebruiken en de nieuwste technologieën toepassen om blinde vlekken zichtbaar te maken en onregelmatigheden op te sporen”, zegt ze. “Ik ben geen verkoper die de deur binnenkomt om een deal te sluiten en dan weer buiten gaat. Het zit in mijn DNA om de relatie met mijn klanten te verankeren en me ervan te vergewissen dat alles goed verloopt.”

 

Financiële inclusie: what’s in a name?

 

Financiële inclusie is gericht op gelijke toegang tot financiële diensten voor iedereen. Het is eigenlijk een kerndoelstelling voor elke hedendaagse organisatie, voor de ene al meer dan voor de andere. Voor een financiële instelling, bijvoorbeeld, gaat het over meer dan alleen het aanbieden van bankrekeningen: het strekt zich ook uit tot toegang tot kredieten, verzekeringen, en andere diensten. “Als ik het bekijk op bedrijfsniveau, meen ik dat financiële inclusie gaat over toegang tot diensten die bijdragen tot welvaart en stabiliteit. Dat is ook de reden waarom financiële inclusie zo sterk in de kijker staat: het stimuleert nieuwe mogelijkheden, innovatie en duurzame groei”, zegt Iris.

Financiële inclusie stimuleert nieuwe mogelijkheden, innovatie en duurzame groei.

Ze wijst ook op het belang van fintechbedrijven, omdat ze gebruiksvriendelijke oplossingen maken voor mensen en hen op die manier ook zicht kunnen geven op een groeipatroon. “Zo komen we wat dichter bij sociale rechtvaardigheid tussen burgers en dat is waar het om gaat”, benadrukt ze.

 

AI en financiële inclusie

 

AI biedt veelbelovende mogelijkheden voor financiële inclusie. In afdelingen Accounts Payable en Accounts Receivable helpt AI bijvoorbeeld bij het stroomlijnen van betalingsprocessen, het identificeren van risico’s en kansen, en het verbeteren van financiële voorspellingen.

Iris zoomt in op haar expertisedomein bij Accounts Payable, waar AI gebruikt kan worden om betalingspatronen te analyseren en fraude te detecteren via machine learning-algoritmen: “SpendLab is hierin toonaangevend door data uit diverse ERP-systemen te centraliseren en te visualiseren, risico’s op leveranciersniveau te identificeren en onrechtmatige betalingen te traceren. De financiële inclusie zit hem in kansen voor het bedrijf om op de lange termijn te kunnen plannen en groeien.”

Wat je niet ziet, kan je niet identificeren, en dat kan AI wel in dit geval.

Ook bij Accounts Receivable verbetert AI het beheer van debiteuren door betalingsgedrag te voorspellen en risico’s op wanbetaling te identificeren. Dit maakt het mogelijk om achterstanden te voorkomen en de cashflow te optimaliseren. En dus nogmaals om bedrijven te helpen groeien: “FinFlowConnect biedt inzicht en onafhankelijke controle om gemiste omzetten te identificeren, en dat is essentieel voor het optimaliseren van facturatieprocessen. Weet je, het gaat over het spotten van die blinde vlek: wat je niet ziet, kan je niet identificeren, en dat kan AI wel in dit geval.”

Iris legt uit waar het belangrijkste verschil zit tussen FinFlowConnect en SpendLab: “Gemiste omzetten identificeren is cruciaal, want voor iets wat je niet hebt gefactureerd als debiteur zal niemand zich manifesteren. Dat ligt anders bij crediteuren, waar iemand zich zal melden, hetzij bij een gemiste betaling, hetzij bij een dubbele betaling.”

 

Uitdagingen en kansen

 

AI kampt nog met een aantal uitdagingen zoals gegevensprivacy, algoritmische vooringenomenheid en issues met regelgeving. Iris wijst op het belang van deze uitdagingen aan te pakken om eerlijke en effectieve AI-oplossingen te waarborgen. Ze wijst er ook op dat organisaties nog al te vaak te maken hebben met silo’s die moeten doorbroken worden: “Het is niet alleen de CFO die moet kijken naar de kosten-batenanalyse om met AI te werken. Er moet een soort ‘DNA-merging’ komen waarbij de silo’s doorbroken worden en iedereen doorheen AI-technologie moet kunnen kijken.”

Om van financiële inclusie in sync met AI een succes te maken, zijn empathie, educatie en inzicht in verschillende generaties en denkwijzen nodig.

Tegelijkertijd biedt AI kansen om economische ongelijkheid te verminderen en duurzame ontwikkeling te stimuleren, wat de kerndoelstelling is van financiële inclusie. Iris haalt daarbij het volgende aan: “In minder bevoorrechte delen van de wereld focust men bijvoorbeeld op hoe mensen en bedrijven onafhankelijk van een bankrekening aan geld kunnen geraken. Door financiële diensten toegankelijker te maken voor onderbedeelde gemeenschappen en opkomende markten, kunnen organisaties een significante impact hebben.”

Men moet de stap zetten om AI beter te leren kennen in zijn toepassingsgebieden.

Om van financiële inclusie in sync met AI een succes te maken, zijn er volgens Iris specifieke skills nodig: “Empathie, educatie en inzicht in de verschillende generaties en denkwijzen. Er is ook culturele sensibiliteit nodig als men bijvoorbeeld onze Westerse wereld met andere delen van de wereld gaat vergelijken.”

Verdere ontwikkeling van technologieën zal de mogelijkheden van financiële inclusie vergroten. Volgens Iris is samenwerking tussen verschillende stakeholders zoals overheden, NGO’s en technologiebedrijven essentieel om inclusieve oplossingen te ontwikkelen.

 

Niet altijd grootschalig bekijken

 

Iris besluit met de overweging dat AI substantiële kansen biedt om financiële inclusie te verbeteren en economische mogelijkheden uit te breiden. Door gezamenlijke inspanningen en innovatie kunnen organisaties een reëel verschil maken in het leven van miljoenen mensen wereldwijd. “Maar het is goed dat we ook op kleinere schaal de mogelijkheden ontdekken”, zegt Iris, “Men moet de stap zetten om AI beter te leren kennen in zijn toepassingsgebieden. Dat kan vaak beginnen op kleine schaal. Vandaag wordt er nog te vaak gepraat over AI zonder dat er zaken (volledig) ontgonnen en uitgerold worden.”

 

SpendLab was partner van de CFO Day 2024.

Recente artikelen

Steve Van der Steen van TriFinance
Interviews

Door een mindset van continuous control monitoring aan te nemen, waken organisaties 24/7 over de performantie van hun processen en waarborgen ze hun rentabiliteit. Big data en de hedendaagse technologische mogelijkheden leggen daar een nuttig laagje automatisering bovenop. “Wie goed aan continuous control monitoring doet, ziet zijn nettowinst met één à twee procent stijgen.”

Topics

Het internet, de smartphone en de cloud waren al gamechangers, maar de technologie die de komende jaren ons leven pas echt op zijn kop zal zetten, is ongetwijfeld AI. Hoe kan artificiële intelligentie ook de financiële afdelingen van bedrijven performanter maken? En welke roadmap moeten ondernemingen daarvoor klaarstomen? Kristof Stouthuysen, Full Professor Managerial Accounting & Digital Finance aan de Vlerick Business School, legde het uit tijdens een masterclass op de CFO Day.

Agenda

Op woensdag 3 juli organiseren we de tweede editie van onze CMO Table Talk. Een gastronomische avond met een select gezelschap van CMO’s en marketingdirecteuren, waarbij we ervaringen delen en elkaar inspireren rond het thema 'No future without a past: vooruitkijken vanuit een strategische terugblik’. 

Partners

Buitengewoon inspirerend en verfrissend. Ideaal voor zelfreflectie en om nieuwe ideeën op te doen.