Duurzaamheid claimen is eenvoudig, maar er ook geloofwaardig gezag in verwerven, is een ander verhaal. In een tijd waarin greenwashing argwaan wekt en greenhushing vooruitgang onzichtbaar maakt, zoeken bedrijven naar manieren om duurzaam leiderschap tastbaar te maken. Voor Lies Eeckman, Managing Director van Polestar België, kan dat maar op één manier: “Wij kiezen bewust voor een aanpak zonder compromissen. Duurzaamheid moet door elke keuze, elke investering en elke schakel heen voelbaar zijn.”
Wat betekent autoriteit vandaag in het bedrijfsleven? Is het de macht om beslissingen door te drukken, of het vermogen om mensen te inspireren? Charlotte Castelein, CEO van Bakker & Partners, gaat erop in, gebaseerd op gesprekken met leiders van uiteenlopende bedrijven, maar ook op haar eigen ervaring aan het roer van een kmo.
Energy Solutions Group richt zich op zonne-energie, windenergie, snellaadinfrastructuur en energieopslag, wat de ruggengraat vormt voor hun sterk groeiverhaal en financieel succes. CFO Peggy Rentmeesters legt dit verder uit en geeft ons inzage in wat speelt in een volatiele sector.
Wat als emoties in gesprekken ingezet konden worden als data in het bedrijfsleven? Ingrid Crollet, eigenaar van en gespreksversterker bij Cut the Crap Coaching, gelooft erin. Emoties zijn volgens haar een superbron van informatie in sterke gesprekken. Meer nog: ze wil van emotionele vaardigheden een KPI maken in organisaties…
Aan een absolute rotvaart (en met tientallen overnames) groeide het van oorsprong Belgische digitale marketingbedrijf iO uit tot een Europese referentie in zijn sector. Sinds september 2023 is Collin Seyger er de CFO. Hoog tijd dus om even met hem kennis te maken.
Patrick Putman, Global Chief Digital and Information Officer bij Manuchar, omschrijft zichzelf als een “transformatieve CIO”. Hij benadrukt ook het belang van IT in de strategie van een bedrijf en wijst op een aantal uitdagingen waar Belgische CIO’s van wakker liggen.