Verslag CFO Day 2025: call and response

Topics

“Er zijn tegenwoordig zoveel urgenties dat het moeilijk is om te weten wat echt belangrijk is”, stelt Daphné Debaenst, managing director van House of Executives op de zevende editie van de CFO Day. Hoe verbinden we korte en lange termijn? Hoe kan de CFO adequaat (re)ageren en toch een portie creativiteit toevoegen? Hoe kan de CFO, met andere woorden, de blue note spelen in zijn/haar organisatie? 

 

Frank Vaganée

“De blue note komt tot stand in interactie, ze verbindt de vraag met het antwoord”, vertelt Frank Vaganée, artistiek directeur van Brussels Jazz Orchestra en een levende legende, tijdens de openingskeynote. Zijn saxofoon blaast de zevende editie van de CFO Day in. Thema van de dag is ‘The Blue Note’, een term uit de jazz en blues voor een noot die lichtjes anders gepeeld wordt dan de standaard, en daardoor diepte en gevoel toevoegt aan de muziek.

Er zijn een tachtigtal gasten, een boeiende mix van bedrijven als Zalando, Ontex, FOD Financiën, Colruyt, TVH, Cebeo, imec en What’s Cooking. Onder andere. Partners van deze editie zijn Billtrust, Farseer, Lucanet, TriFinance en Ufinity, de sponsors zijn la-on, SAP Concur & SpendLab. De meeste gasten zijn heel blij dat ze het hebben gehaald. “Van deze dag rij ik altijd met hernieuwde energie terug naar huis”, zegt Caroline Bogaerts van Yonderland.

 

Ingetuned zijn

 

De energie die Frank Vaganée met zijn muziek opwekt, wordt vertraagd door filosoof Minke Tromp tijdens haar talk over tijdigheid. Het concept staat niet voor tijdsbeleving of planning. Tijdigheid is ‘in de tijd staan’, ruimte maken om naar de omringende context te kijken, en op basis daarvan beslissingen te maken die voorbij de waan van de dag gaan. “Als je weet wat echt belangrijk is, kan je ook stoppen met meewerken aan de dingen waar je niet in gelooft”, sluit ze de talk af.

 

De complexiteit van 2%

 

De keynote van Rudy Decaestecker, Directeur-generaal Budget en Financiën bij Defensie, is een lesje in tijdigheid. Hij is naar Domein Kattebroek gekomen om het belang en de complexiteit van “de 2%” uit te leggen. Zijn oorlogsvoorspellingen zetten de toon voor de lunch. “Het ging niet over de vraag of we dat wel willen”, merkt Ilse Geukens van Siemens op. “Willen wij als onderneming wel meewerken aan oorlog?” Werner Bosch van Indaver denkt de situatie om. “De toenemende onzekerheid op internationaal vlak zou de Europese markt sterker kunnen maken. Dat we intern meer gaan samenwerken, bijvoorbeeld.”

Als je weet wat echt belangrijk is, kan je ook stoppen met meewerken aan de dingen waar je niet in gelooft.

Cijferscenario’s

 

De cijfers geven Werner gelijk, al is er nog een lange weg te gaan, leren we van Véronique Goossens, hoofdeconoom bij Belfius. “We zijn wakker geworden in een andere wereld”, vangt ze aan. “Hoe anders, dat evolueert van dag tot dag.” Ook Véronique houdt rekening met oorlog, maar dan in de eerste plaats in de vorm van de investeringen in defensie waar de Belgische economie van zou kunnen profiteren. Ze schetst een aantal scenario’s voor de US, Europa en België. Hoofdboodschap van de hoofdeconoom: we beschikken als Belgische economie over heel wat troeven, en die zullen we nodig hebben.

 

Rekenen met ChatGPT

 

Wanneer Thomas Winters, postdoctoraal onderzoeker in creatieve AI, tijdens zijn talk over prompt engineering vraagt wie generatieve AI gebruikt, gaan alle handen in de lucht (letterlijk: allemaal). Waarom is ChatGPT zo slecht met excel? Thomas illustreert de kracht en instinkers van het taalmodel aan de hand van humor en wiskunde. Key take-away: alles wat met woordvoorspelling te maken heeft werkt, voor al de rest heeft ChatGPT externe hulp nodig.

Focus aanbrengen voor je team en als bedrijf kiezen wat je wel en wat niet gaat doen, is essentieel.

Focus

 

Ruben D’Hooghe, oprichter van Kommodoor, pleit (misschien in de huidige context nog meer dan anders) voor meer focus in de bedrijfscultuur. Focus aanbrengen voor je team en als bedrijf kiezen wat je wel en wat niet gaat doen, is essentieel om optimale resultaten te halen. Dat betekent: durven kiezen en dit ook helder communiceren.

 

Principes van goed bestuur

 

Corporate Governance. De G van ESG is naar de achtergrond geduwd door de actualiteit. En dat is jammer, zegt Abigail Levrau, gastprofessor aan de UGent en experte op vlak van raden van bestuur. Ze begint de talk met een fresco uit de 14de eeuw, met de titel ‘Allegorie van goed en slecht bestuur’. “Hoe hard de context ook verandert, de universele principes voor goed bestuur blijven overeind”, stelt Abigail. “En die zijn voor elke onderneming van toepassing.” Belangrijk uitgangspunt is dat goed bestuur een middel is, geen doel op zich, om strategische doelen te halen. Dat betekent dat de strategie in elk geval duidelijk moet zijn, zodat de raad van bestuur de onderneming mee op koers kan houden.

Mijn voornaamste opdracht als CFO is om mijn team en de onderneming zo weerbaar mogelijk te maken.

Moonshot-project

 

Thomas Hertog

Wat als je je focus razor sharp legt op de lange termijn? Kosmoloog Thomas Hertog kijk ver, zowel naar het diepste verleden (de oerknal) als naar een (verre) toekomst waarin ons land meebouwt aan de Einsteintelescoop. “De twee zinnetjes in het regeerakkoord over dit project hebben me tien jaar lobbywerk gekost”, licht hij toe. De Einsteintelescoop is een moonshot-project dat landen, disciplines, domeinen en andere barrières overstijgt. “Een dergelijke telescoop, die gravitatiegolven kan capteren, zou ons veel vertellen over de oorsprong van het heelal”, legt Thomas uit. “En we weten dat we, telkens als we een nieuw ‘zintuig’ ontwikkelen om naar de ons omringende wereld te kijken, verrast worden.”

 

Weerbaarheid

 

De boodschap van Thomas is een broodnodige dosis hoop na een dag van cijfers en reality checks. “Mijn voornaamste opdracht als CFO is om mijn team en de onderneming zo weerbaar mogelijk te maken”, zegt Ingeborg Dierens van Cebeo. “We hebben net een grootschalig automatisatieproject achter de rug, en we doen mee aan Best Finance Team. Samen mooie dingen realiseren, ook dat is de realiteit.” En ook dat zijn blue notes.

Dank aan onze partners Billtrust, Farseer, Lucanet, TriFinance, Ufinity en aan onze sponsors BJO, la-on, SAP Concur en SpendLab.
Bekijk de foto’s van de CFO Day 2025 hier.
Meer verbinden? Onze volgende conferentie is het Executive Forum in oktober.

Recente artikelen

Topics

“Er zijn tegenwoordig zoveel urgenties dat het moeilijk is om te weten wat echt belangrijk is”, stelt Daphné Debaenst, managing director van House of Executives op de zevende editie van de CFO Day. Hoe verbinden we korte en lange termijn? Hoe kan de CFO adequaat (re)ageren en toch een portie creativiteit toevoegen? Hoe kan de CFO, met andere woorden, de blue note spelen in zijn/haar organisatie? 

Topics

De link tussen een labyrint en leiderschap? Tussen Einstein en het regeerakkoord? Tussen reward systems en de beste ChatGPT-mop ter wereld? HR! Een 115-tal CHRO’s verzamelde in Domein Kattebroek in Dilbeek voor de zevende editie van de CHRO Day. Lees hier het verslag met een overzicht van de belangrijkste inzichten.

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

  • Maandelijks
  • Laatste nieuwe content
  • Aankomende events
  • Uitschrijven altijd mogelijk

Agenda

Polestar PS4

Op vrijdag 20 juni organiseren we een exclusief event voor de leden van House of Executives. We gaan een hele namiddag samen op pad in Polestar-wagens en maken verschillende stops, zorgvuldig geselecteerd om een unieke ervaring te bieden en elkaar beter te leren kennen.

Partners

Buitengewoon inspirerend en verfrissend. Ideaal voor zelfreflectie en om nieuwe ideeën op te doen.