‘Het komt uiteindelijk allemaal neer op strategische opties en visie’

Interviews

Stefaan Gielens, CEO van Aedifica, gelooft in een goed team, hard werk en veel zweet. Dat vertelde hij aan econoom Peter De Keyzer tijdens een van onze M&A Sofa Sessions. De aanleiding was de Belgische M&A Award 2020 in de categorie Best Large-Cap Corporate Deal, voor de overname van het Finse Hoivatilat.

Er zit een wonderlijk element in het verkiezen van de Best Large-Cap Corporate deal op nationaal niveau, namelijk dat bedrijven die op dit niveau mee kunnen spelen het thuisland doorgaans aan het ontgroeien zijn. Duurzame en intelligente expansie in Europa was dan ook een belangrijk thema voor de jury van de M&A Awards. In het geval van de winnaar duidelijk te zien: met het verkiezen van de overname door zorgvastgoedinvesteerder Aedifica van het Finse Hoivatilat registreerde de jury een belangrijke benchmark voor het Belgische zakenleven. Aedifica is namelijk de eerste GVV (gereglementeerde vastgoedvennootschap) die middels een public tender offer z’n vleugels uitspreidt naar de Nordics Finland en Zweden.

Het was een deal met een zeer duidelijke strategische component. Immers, de markt voor verzorgingstehuizen zit, als we de demografische grafieken mogen geloven, de komende jaren wel goed in Europa. Het build-and-holdmodel van de Finse partij wordt gezien als een stabiele rots om de komende jaren verder op door te groeien. Dit bleek wel uit het verdere groeipad van Aedifica: sindsdien volgden nog enkele acquisities.

Bekijk hier het interview, waarin Stefaan Gielens meer vertelt over het tot stand komen van de deal en over de strategische overwegingen:

Benieuwd naar de andere winnaars? Bekijk dan zeker de M&A Sofa Sessions met de gesprekken tussen Peter De Keyzer en Jan Spaas, Jesse Sels en Fabien Pinckaers.

Meer informatie over de M&A Awards vindt u hier.

Recente artikelen

Leader's Library

In de rubriek Leader’s Library duiken we in een recent verschenen boek dat een plek verdient in de boekenkast van elke executive. Deze keer is dat ‘De kracht van de kameleon’ van Hannelore Van Meldert en Jochen Bessemans, een boek over aanpassingsvermogen voor leiders die wendbaarheid niet langer als modewoord willen gebruiken.

Topics

Artificiële intelligentie (AI) is tegenwoordig overal. Ook in HR ontwikkelt het zich tot een krachtige motor. Maar hoe past dat in een domein waar soft skills centraal staan? PerformanSe publiceerde recent specifieke onderzoeksresultaten over hoe medewerkers en HR-professionals AI ervaren in HR-evaluaties.

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

  • Maandelijks
  • Laatste nieuwe content
  • Aankomende events
  • Uitschrijven altijd mogelijk

Agenda

Op donderdag 20 november organiseren we de derde editie van de CMO Table Talk, ditmaal rond het thema 'Experience is everything'. Een gezellige avond met een select gezelschap van CMO’s en marketingdirecteuren, waarbij we ervaringen delen en elkaar inspireren.

Partners

Buitengewoon inspirerend en verfrissend. Ideaal voor zelfreflectie en om nieuwe ideeën op te doen.