‘Het komt uiteindelijk allemaal neer op strategische opties en visie’

Interviews

Stefaan Gielens, CEO van Aedifica, gelooft in een goed team, hard werk en veel zweet. Dat vertelde hij aan econoom Peter De Keyzer tijdens een van onze M&A Sofa Sessions. De aanleiding was de Belgische M&A Award 2020 in de categorie Best Large-Cap Corporate Deal, voor de overname van het Finse Hoivatilat.

Er zit een wonderlijk element in het verkiezen van de Best Large-Cap Corporate deal op nationaal niveau, namelijk dat bedrijven die op dit niveau mee kunnen spelen het thuisland doorgaans aan het ontgroeien zijn. Duurzame en intelligente expansie in Europa was dan ook een belangrijk thema voor de jury van de M&A Awards. In het geval van de winnaar duidelijk te zien: met het verkiezen van de overname door zorgvastgoedinvesteerder Aedifica van het Finse Hoivatilat registreerde de jury een belangrijke benchmark voor het Belgische zakenleven. Aedifica is namelijk de eerste GVV (gereglementeerde vastgoedvennootschap) die middels een public tender offer z’n vleugels uitspreidt naar de Nordics Finland en Zweden.

Het was een deal met een zeer duidelijke strategische component. Immers, de markt voor verzorgingstehuizen zit, als we de demografische grafieken mogen geloven, de komende jaren wel goed in Europa. Het build-and-holdmodel van de Finse partij wordt gezien als een stabiele rots om de komende jaren verder op door te groeien. Dit bleek wel uit het verdere groeipad van Aedifica: sindsdien volgden nog enkele acquisities.

Bekijk hier het interview, waarin Stefaan Gielens meer vertelt over het tot stand komen van de deal en over de strategische overwegingen:

Benieuwd naar de andere winnaars? Bekijk dan zeker de M&A Sofa Sessions met de gesprekken tussen Peter De Keyzer en Jan Spaas, Jesse Sels en Fabien Pinckaers.

Meer informatie over de M&A Awards vindt u hier.

Recente artikelen

Hans Diels, geopolitiek expert bij Etion
Leader's Library

Voor de rubriek Leader’s Library selecteren we een recent verschenen boek dat een plek ambieert in de boekenkast van elke executive. Ditmaal viel de keuze op ‘Markt onder vuur’ van Hans Diels, geopolitiek expert bij Etion. Dat de oorlogen in Oekraïne en Gaza impact hebben op onze economie hoeft hij ons niet meer uit te leggen. Des te interessanter is de vraag hoe je als onderneming kan anticiperen op geopolitieke crisissen. Kan je daar vanuit de bestuurskamer überhaupt een plan voor opmaken?

Lien Sinnesael, Head of Marketing & Communication bij Agristo
Interviews

"Marketing wordt vaak geassocieerd met enkel creatief werk, maar het is een strategisch orgaan dat de bedrijfsstrategie vertaalt naar concrete acties.” We gaan in gesprek met Lien Sinnesael, Head of Marketing & Communication bij Agristo, over hoe zij dit tot leven brengt.

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF

  • Maandelijks
  • Laatste nieuwe content
  • Aankomende events
  • Uitschrijven altijd mogelijk

Agenda

Deze Round Table richt zich tot CFO's en M&A Directors, die in gesprek gaan over de toolkit voor het M&A-proces.

Partners

Buitengewoon inspirerend en verfrissend. Ideaal voor zelfreflectie en om nieuwe ideeën op te doen.