In een gesprek met House of Executives deelt Pieter Janssens, CEO van iO, een boeiende blik op zijn achtergrond, de evolutie van zijn bedrijf iO en de groeiende invloed van de Chief Marketing Officer (CMO) in de board.
In de rubriek Leader’s Library duiken we in een recent verschenen boek dat een plek ambieert in de boekenkast van elke executive. Met ditmaal het inspirerende ‘Werken aan werkgeluk’ van Fons Leroy, Katelijn Nijsmans en Dajo De Prins. Doordat het boek werkgeluk aanvliegt vanuit een (broodnodig) multidimensionaal perspectief, geldt het bijna als een totaalgids voor het uitbouwen van een gezonde organisatie. Een checklist is het echter niet, klinkt het.
Voor de rubriek Leader’s Library selecteren we een recent boek dat thuishoort in de boekenkast van elke executive. Deze keer bespreken we It’s Your Turn van Helena Demuynck, een boek dat diep ingaat op vrouwelijke leiderschap en de kracht van persoonlijke transformatie. Helena Demuynck geeft vrouwen praktische tools om hun volledige potentieel te ontsluiten en maatschappelijke barrières te doorbreken.
Nu de wereld in ijltempo verandert, komen ondernemingen terecht in een tijdperk van fear, uncertainty and doubt (FUD). Ze moeten rekening houden met almaar meer externe factoren die hun toekomst stevig kunnen beïnvloeden. Hoe doen ze dat precies? Wat is de impact op de bedrijfsvoering, de processen en de mensen? En hoe worden data en rapporteringen meegezogen in deze evolutie? House of Executives en TriFinance organiseerden er een interessant rondetafelgesprek over tijdens het Executive Forum van eind september.
Enterprise Performance Management (EPM) wordt doorgaans vooral in verband gebracht met de financiële afdeling en met controlling. Maar moet het daartoe beperkt blijven? Absoluut niet, zeggen twee TriFinance-experts in koor. De groeiende focus op ESG-rapportage, optimalisatie van de supply chain en het meten van marketingprestaties biedt kansen voor de hele business om EPM als een crossfunctionele strategische discipline te omarmen.
Met AI en machine learning kloppen er twee technologieën op de deur die potentieel alles kunnen veranderen in bedrijven. Hoe wordt AI vandaag al ingezet? Hoe zit het met transparantie en bias? Welke skills zijn er nodig om hiermee om te gaan? En wat houdt de toekomst in? Pertinente vragen die tijdens een rondetafel op het Executive Forum werden gesteld aan een tiental executives. Moderator van dienst: Brian Hirman, Partner & Director M&A bij het blended agency iO.