Wat is goed leiderschap? Nu wereldwijd heel wat werknemers afhaken, a.k.a. The Great Resignation, moeten we een ander soort profielen durven benoemen op topposities. Volgens Isabelle Debrabandere en Koen Vandenberghe van executive search organisatie The Beaumont Group mogen bedrijven best wat meer buiten de lijntjes kleuren tijdens hun zoektocht naar nieuwe executives.
Burn-out en ontslag, ongewenst gedrag en generatieverschillen, neutrale kledij op het werk en discriminatie. De woordcombinaties waar werkgevers van gaan huiveren, hebben op Inger Verhelst, advocate en partner bij Claeys & Engels, net het omgekeerde effect. “Hoe complexer de case, hoe interessanter."
Wat gebeurt er als we een CFO en een CMO samenbrengen? In dit dubbelinterview vertellen Nadine Aerts en Michael Custers, respectievelijk CFO en CMO van SD Worx, over hun samenwerking, elkaars taal spreken, groei en cijfers.
“Bedrijven kunnen heel wat opsteken van de manier waarop kinderen en jongeren vandaag leren”, zegt Katja Schipperheijn, leerstrateeg en auteur van de boeken 'Digitale Burgertjes' en 'The LearnScape'. “En dan vooral hoe ze dat doen als ze niet op de schoolbanken zitten.” Een interview over de Metaverse, Roblox en de kracht van menselijke vaardigheden.
Meer dan in de vorige eeuw hebben bedrijven nood aan nieuwsgierige medewerkers, vindt Stefaan van Hooydonk. Hij is de oprichter van het Global Curiosity Institute en adviseert bedrijven en leiderschapsteams om nieuwsgierigheid op de werkvloer te stimuleren. "Het is voor bedrijven belangrijk om intentioneel met nieuwsgierigheid om te gaan. Dan vermijd je de val van de conformiteit.”
Carla De Geyseleer, voormalig CFO bij o.a. Volvo Cars, is een van de initiatiefneemsters van NXT GEN Women in Finance. Dit internationaal georiënteerde initiatief selecteerde zopas 8 vrouwelijke financiële toptalenten die een jaar lang persoonlijk zullen gecoacht worden. Carla vertelt waarom dit nog nodig is.