Voor de rubriek Leader’s Library selecteren we een pas verschenen boek dat een plek ambieert in de boekenkast van elke manager. Vers van de pers en in geen tijd toe aan een tweede druk is ‘Nee zeggen loont’ van de Nederlandse PR-experte Jennifer Delano. Zij zette op papier hoe u klanten waar u niet blij van wordt, kan herkennen, vermijden of… beleefd de deur wijzen.
De lawine aan ESG-regelgeving die op ons afkomt, stelt bedrijven voor stevige uitdagingen. Niet alleen om operationeel te voldoen aan die regelgeving, maar ook om de inspanningen op adequate wijze te rapporteren. Welke uitdagingen zitten hieraan vast en hoe kan u deze de baas? Op de CFO Day was dat het onderwerp van een interessant rondetafelgesprek, met als concrete casus een Belgisch diamantbedrijf.
Het voeren van een intercompany boekhouding is voor financieel directeurs die er mee te maken krijgen geen eenvoudige materie. Welke specifieke kopzorgen brengt dit mee? Hoe gaat u er creatief mee om? En welke tips en tricks zijn handig om te weten? Tijdens de meest recente CFO Day was dat voer voor een interessante discussie tussen een aantal CFO’s.
IT en HR, het was lang niet meer dan een verstandshuwelijk. Die tijden lijken voorbij: technologie is tegenwoordig niet meer uit HR weg te denken en we staan allicht nog maar aan de vooravond van die revolutie, denk aan alle beloften die AI meebrengt. Het was voer voor een geanimeerd gesprek tijdens een rondetafel op CHRO Day.
Met stijgende grondstofprijzen en loonindexeringen staat de financiële gezondheid van bedrijven hoog op de agenda. En dus is het invorderen van onbetaalde facturen belangrijker dan ooit. Maar hoe maakt u daar werk van, zonder dat de kosten de baten overstijgen? Een rondetafelgesprek tijdens de CFO Day 2023 legde negen zeer concrete adviezen bloot.
Hoe vaak komen CFO’s in aanraking met ethische kwesties? Volgens een van de aanwezige CFO’s op de rondetafel rond finance ethics tijdens CFO Day heel vaak. Ze leggen ethische vragen vaker op tafel, omdat ze zien wat de potentiële gevolgen van foute beslissingen kunnen zijn. En die kunnen variëren van verregaande financiële schade tot reputatieschade. En laat dát nu net zijn wat elk bedrijf wil vermijden.