In een economisch bijzonder uitdagende context heeft de Belgische (en wereldwijde) M&A-markt in 2022 heil gezocht en gevonden in de kleinere deals. Dat blijkt uit de tiende editie van de M&A Monitor van Vlerick Business School. Voor de fusies en overnames met een waarde boven 5 miljoen euro rapporteert meer dan de helft een verminderde activiteit.
It seems so obvious: behind every M&A deal is a well-founded strategy for optimal value creation. But is this really true? Is every M&A deal part of a long-term vision? Or are there still (too) many ad hoc operations? And what is "value creation"? Tom De Troyer (Eight Advisory), Pieter-Jan Vandevelde (Colruyt Group), Anneleen Claessens (Waterland) and Bart De Troyer (Lazard) discussed this at the latest M&A Forum.
Het lijkt zo voor de hand liggend: achter elke M&A-deal zit een gefundeerde strategie zodat de waardecreatie optimaal is. Maar klopt dat wel? Is elke M&A-operatie deel van een langetermijnvisie? Of wordt er nog (te) veel ad hoc gewerkt? En wat is eigenlijk “waardecreatie”? Tom De Troyer (Eight Advisory), Pieter-Jan Vandevelde (Colruyt Group), Anneleen Claessens (Waterland Private Equity) en Bart De Troyer (Lazard) gingen daarover in gesprek op het recente M&A Forum.
Hoe houd u het vuur in uzelf en van uw organisatie brandend? Zo'n honderd HR-executives verzamelden in het Kasteel van Brasschaat rond het thema 'Light My Fire!'. Een dag vol vurige talks, warme ontmoetingen, key take-aways en parkwandelingen.
De psychologische factor kan een significante impact hebben op de (financiële) uitkomst van beslissingen. En toch is deze component in veel organisaties nog altijd onderbelicht, aldus Stefan Zeisberger, hoogleraar Financial Economics aan de Radboud Universiteit en de Universiteit van Zurich. Zeisberger doet onderzoek naar investeringspsychologie, in het bijzonder risicovoorkeuren en -perceptie. Hij en zijn collega-onderzoekers ontdekten dat professionals hetzelfde soort fouten maken als leken.
Dat marketing en finance soms een complexe relatie hebben, is in de meeste boardrooms geen nieuws. De vraag die veel executives dan ook bezighoudt, is: hoe kunnen we de CFO en de CMO beter op elkaar afgestemd krijgen? Onze Nederlandse collega's organiseerden er eind vorig jaar een rondetafel over, waarvan de inzichten ook hier relevant kunnen zijn.